3504
Sök

Filmrande oljelampa, fortsatta problem

38 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#1
Hejsan,

Jag har sedan tidigare postat en tråd om att jag har problem med flimrande oljelampa på min Saab 9-3 av årsmodell 2001.

Givaren är bytt av verkstad.
Pumpen är OK enligt verkstaden.
Oljetrycket är kollat och OK enligt verkstad.

De drog då slutatsen att det är oljetråget- och silen som är igenklöggat.

Mycket riktigt så var oljesilen igentäppt, och oljetråget var riktigt skitigt. Allt rengjordes.

Nu när jag körde bilen som hände det igen. Oljelampan började flimra, men bara om jag bromsade in, eller kom ned i varv.

Ju mer jag körde med bilen, desto högre varv var jag tvungen att ha, för att lampan inte skulle flimra/tändas. Kom jag ned i varv, då tändes lampan.

Efter ett tag så dog bilen när jag körde.


Hur kommer det sig att lampan flimrade på låga varvtal, och när man bromsade in, och att man behövde ha högre varvtal för att den inte skulle flimra? Är det oljepumpen trots allt? Eller är det oljefiltret som orsakar det?

Och hur kommer det sig att bilen dog? Motorn skar ju inte sig, eftersom att då borde jag ju hört det, utan den bara dog.

Värt att nämna är att i oljetråget och i silen kunde jag hit typ hitta smala metallbitar. Kan dessa metallbitar komma ifrån filtret, eller pumpen, som om det hade flagnat ifrån dessa?
Senast redigerat av CryptoN (5 juli 2015)

1 122 Inlägg
5 juli 2015
#2
Är ingen expert men sitter det inte 2 oljetrycksgivare på saab? iaf dom nyare

gasa nu foer faen!

4 476 Inlägg
5 juli 2015
#3
metallbitar i tråget,!!!kan tänka mig att det är bitar från något lager,blir nog till att leta efter en annan motor

38 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#4
zzr94092 skrev:
metallbitar i tråget,!!!kan tänka mig att det är bitar från något lager,blir nog till att leta efter en annan motor

Jag hör ju inget ifrån motorn som kan tänkas vara fel.

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
5 juli 2015
#5
inte säkert att det knackar för att lagrena börjat gått ner sig.
tror inte på grejer som gått sönder utan slitis ut pga det dåliga oljetrycket.

eftersom lagrena kräver en oljefilm för att fungera men när sen spelet mellan lager och vev så smiter för mycket olja i mellan och oljetrycket sjunker.

skulle riva ner tråget och ta en titt på lagrena  innan det börjar knacka

Kör fort så hinner inget hända...

38 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#6
Growe skrev:
inte säkert att det knackar för att lagrena börjat gått ner sig.
tror inte på grejer som gått sönder utan slitis ut pga det dåliga oljetrycket.

eftersom lagrena kräver en oljefilm för att fungera men när sen spelet mellan lager och vev så smiter för mycket olja i mellan och oljetrycket sjunker.

skulle riva ner tråget och ta en titt på lagrena  innan det börjar knacka

Så jag ska inte byta oljefilet och bekymra mig om pumpen?

Så det är lagrerna som gör så att det flimrar?

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
5 juli 2015
#7
CryptoN skrev:
Growe skrev:
inte säkert att det knackar för att lagrena börjat gått ner sig.
tror inte på grejer som gått sönder utan slitis ut pga det dåliga oljetrycket.

eftersom lagrena kräver en oljefilm för att fungera men när sen spelet mellan lager och vev så smiter för mycket olja i mellan och oljetrycket sjunker.

skulle riva ner tråget och ta en titt på lagrena  innan det börjar knacka

Så jag ska inte byta oljefilet och bekymra mig om pumpen?

Så det är lagrerna som gör så att det flimrar?

hundra procents säkerhet är det aldrig men eftersom silen var igensatt så är det rätt stor risk att lagrena tagit skada..
så länge lagrena inte går ner sig för mycket kan veven ha klarat sig så skulle iallfall kolla lagrena lätt att släppa ner och ta en titt på bara tråget är nere  förutsätter att du mätt oljetrycket och inte förlitar sig på en lampa...

Kör fort så hinner inget hända...

38 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#8
Growe skrev:
CryptoN skrev:
Growe skrev:
inte säkert att det knackar för att lagrena börjat gått ner sig.
tror inte på grejer som gått sönder utan slitis ut pga det dåliga oljetrycket.

eftersom lagrena kräver en oljefilm för att fungera men när sen spelet mellan lager och vev så smiter för mycket olja i mellan och oljetrycket sjunker.

skulle riva ner tråget och ta en titt på lagrena  innan det börjar knacka

Så jag ska inte byta oljefilet och bekymra mig om pumpen?

Så det är lagrerna som gör så att det flimrar?

hundra procents säkerhet är det aldrig men eftersom silen var igensatt så är det rätt stor risk att lagrena tagit skada..
så länge lagrena inte går ner sig för mycket kan veven ha klarat sig så skulle iallfall kolla lagrena lätt att släppa ner och ta en titt på bara tråget är nere  förutsätter att du mätt oljetrycket och inte förlitar sig på en lampa...

Enligt verkstaden, 2st, så var ju oljetrycket OK

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
5 juli 2015
#9
CryptoN skrev:
Growe skrev:
CryptoN skrev:

Så jag ska inte byta oljefilet och bekymra mig om pumpen?

Så det är lagrerna som gör så att det flimrar?

hundra procents säkerhet är det aldrig men eftersom silen var igensatt så är det rätt stor risk att lagrena tagit skada..
så länge lagrena inte går ner sig för mycket kan veven ha klarat sig så skulle iallfall kolla lagrena lätt att släppa ner och ta en titt på bara tråget är nere  förutsätter att du mätt oljetrycket och inte förlitar sig på en lampa...

Enligt verkstaden, 2st, så var ju oljetrycket OK

antar att det bara kommer när oljan är varm. och då måste man mäta då och inte när bilen är kall.

bilar som börjar dumma sig när dom är varma är inte helt ovanligt just lite värre saker då oljan är som tunnas smiter den så klart igenom lättast

Kör fort så hinner inget hända...

38 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#10
Growe skrev:
CryptoN skrev:
Growe skrev:

hundra procents säkerhet är det aldrig men eftersom silen var igensatt så är det rätt stor risk att lagrena tagit skada..
så länge lagrena inte går ner sig för mycket kan veven ha klarat sig så skulle iallfall kolla lagrena lätt att släppa ner och ta en titt på bara tråget är nere  förutsätter att du mätt oljetrycket och inte förlitar sig på en lampa...

Enligt verkstaden, 2st, så var ju oljetrycket OK

antar att det bara kommer när oljan är varm. och då måste man mäta då och inte när bilen är kall.

bilar som börjar dumma sig när dom är varma är inte helt ovanligt just lite värre saker då oljan är som tunnas smiter den så klart igenom lättast

Den första verkstaden väntade ju så att bilen blev sval och mätte därefter oljetrycket. Den 2:a verkstaden vet jag inte hur dem gjorde, men ska ringa de.

Men hur ska jag göra då? Om verkstaden har mätt oljetrycket när motorn är varm, och det var OK, var kan då vara eventuella faktorer till en flimrande oljelampa?

Och som jag nämnde, kom jag ned på låga varvtal så flimrade den och tändes direkt. Gasade jag upp, så slocknade den. Men ju längre jag körde, desto högre varvtal behövde jag vara på, för att den inte skulle flimra. Sedan dog ju bilen.

Hur kommer det sig att den bara dog? Borde inte motorn har skurit sig och brakat ihop totalt?


Sök