Senast har skärmblinkers blivit bytta inför ombesiktning som nu är godkänd och klar. Hjulinställning påbörjades men avbröts då vi kom fram till att bilen borde höjas ett par centimeter eftersom den var lite för låg och knappt kom upp på liften, så hem och höjde den ca 2,5 centimeter.
Ett skrapande ljud började förra veckan höras under bilen, in på verkstad där dem konstaterade att det kommer från växellådan som förmodligen behöver bytas.. Så nu letas det växellåda!
Spraylim 76 kontakt och biltemas högtalartyg köptes inför omklädning av inredningen.
Växellådan byttes, fick tag i en som gått knappt 9000 mil!
Har också fått missljud från höger sida bak, visade sig att sprinten till handbromsbackarna som sitter fast i bromsskölden hade lossnat. Strax därefter kom samma missljud men nu från vänster bakhjul.. Verkstad tittade på detta och gav utlåtandet att det skulle gå på runt 10k, plus att den hade rostangrepp i balkarna och att det inte vart värt att laga.
Någon som har erfarenhet av att laga rostiga balkar och vet om verkstad kan utföra det utan att det kostar en förmögenhet?
En verkstad ska om de agerar professionellt alltid informera kunden (avråda) om kostnaden för reparationen överstiga halva värdet på bilen. Rostlagningar kostar alltid skjortan på en verkstad. Det bästa är om du har någon bekant som kan hjälpa dig.
Nu ska dammskyddsats och stödlager bak bytas. Ska sedan lämna bilen till en verkstad som kunde byta bromssköldarna för 3k istället för 10k som den första verkstaden tyckte var rimligt.