3398
Sök

Detta hände när jag köpte mig en saab 9-5 aero

13 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
#1
Tänkte berätta vad som hände när jag köpte mig min första saab.

Har varit sugen på en saab aero bra länge. Efter många års väntan hade jag råd att köpa mig en på en bil firma. Jag kollade upp bilen på alla sätt och den var på service. Bilen hade gått typ 14500 mil och var en 2000. Den var sänkt och satt 18 tums fälgar på den. Den gick som fan kan jag säga.

Jag fick vänta en vecka innan jag fick den så man gick på nålar 
Under veckan jag väntade på den så fick jag reda på att den var trimmad men det gjorde inget tyckte jag.

Sen kom den stora dagen jag fick bilen fy fan vad roligt det var. Dagen efter så åkte jag till min far för att stolt visa upp mitt bil köp. Efter de skulle jag ut och visa för min bror hur den gick. Och då var det hände 
Kolven gick sönder och nått mer som jag inte kommer ihåg. De ända man kunde göra var att skratta jag hade de ju bara haft bilen i 28 timmar.


Så gick det med min första saab köp.

Så vad tycker ni om mitt bil köp?

Jonas

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
18 december 2006
#2
Aj då tongue....de kan man verkligen säga att de är otur....sad

Allt för den där jävla hatten!

13 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
#3
THEBADGUY skrev:
Aj då tongue....de kan man verkligen säga att de är otur....sad

Ja de är inte roligt kan jag säga. Men tacka gud att bilfirman hade mrf garanti.smile

390 Inlägg
18 december 2006
#4
Drone skrev:
THEBADGUY skrev:
Aj då tongue....de kan man verkligen säga att de är otur....sad

Ja de är inte roligt kan jag säga. Men tacka gud att bilfirman hade mrf garanti.smile

Tur i oturen du köpte från firma då och inte privatperson. Alltid lika otäckt att köpa saker med tanke på att de faktiskt kan hända nå storhaveri nästan på en gång trots man kollat upp bilen så gott de går.
Jag körde kamremsras på min gamla 850 och fick lov att lägga ut 15k för att få den på vägen igen så när jag köpte 855an i somras bytte jag kamrem redan dagen efter trots att den var välservad. Bytte även olja, stift osv för att känna jag hade lite koll på den.
Skönt att de löste sig för dig iaf!


-utan 940
1 728 Inlägg
18 december 2006
#5
När jag började läsa inlägget tänkte jag lägga en kommentar om hur mycket extra det kostar att köpa av en bilfirma istället för privat, men det tänker jag inte göra nu. smile

1 723 Inlägg
18 december 2006
#6
det kostade mig 25000 kr extra och en jävla massa krångel då jag köpte av en privatperson. Köper hellre av en bilfirma nästa gång.

Rörpulare
1 453 Inlägg
18 december 2006
#7
Andreas 940 skrev:
När jag började läsa inlägget tänkte jag lägga en kommentar om hur mycket extra det kostar att köpa av en bilfirma istället för privat, men det tänker jag inte göra nu. smile

inte alltid en polare av mej jobbar på bilvalet i enköping, och dom fick in en bmw 518 touring -96 gått 15000mil allmänt fräch men dom kunde inte begära mer än 15000 för den. Så gick han in och kollade på blocket där 3 st fanns som begärde ca 30000-45000 tusen så de e inte alltid dyrt wink detta va förra veckan..

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

dalmasens
18 december 2006
#8
nissan 200sx skrev:
Andreas 940 skrev:
När jag började läsa inlägget tänkte jag lägga en kommentar om hur mycket extra det kostar att köpa av en bilfirma istället för privat, men det tänker jag inte göra nu. smile

inte alltid en polare av mej jobbar på bilvalet i enköping, och dom fick in en bmw 518 touring -96 gått 15000mil allmänt fräch men dom kunde inte begära mer än 15000 för den. Så gick han in och kollade på blocket där 3 st fanns som begärde ca 30000-45000 tusen så de e inte alltid dyrt wink detta va förra veckan..

Men de är ju som så jobbar han där så får han ju rabatt på bilen.
Jobbar sj på en bilfirma så jag vet själv hur de funkar hehe.

1 Inlägg
18 december 2006
#9
Hej!

Var tvungen att skriva när jag såg din berättelse! Det är helt sjukt att bilen liksom kan gå skitbra sen bara ge upp liksom. Jag köpte en 745 turbo 88b, hör och häpna 18 000 mil, med uppställt laddtryck och 850 r spridare, köpte den i Kungsbacka och bor i helsingborg. När jag var 500 m från fassan o skulle visa upp den, så tänkte jag bara gasa lite, och så blev det en smäll..osså lät det bara klonk klonk klonk. hade 50 m oljesträck bakom mig. Fassan kom, bogserade bort bilen, tog bort skyddplasten som sitter under motorn, där låg en halv vevstake, vevlager och lite annan metallgröt, vi konstaterade 4 hål i blocket och 2 i sumpen..det var en vevstaksbult som hade gått mitt av. Jaha, bogserade bort bilen till en firma, hittade en annan motor på skroten, jättefin motor, komplett med allt (b230 FT) in med skiten , går som en klocka. Kör upp till sthml med den, dagen innan(fredag) strippen på tullinge, på lördags morgonen när vi skulle köra till tullinge, var bilen STULEN haha.. max oflyt.. har fått pengarna på försäkringen iaf.men den bilen köpte jag av en privat person, fanns inte så mkt att göra!

Ha det!MvH Marcus

kontorsråtta
231 Inlägg
18 december 2006
#10
jag köpte min förra bil (audi c4 avant) på en firma, dagen efter så startar den inte. helt stendöd. då var det skönt att man köpte på firma och inte privat kan jag säga...

passaten däremot köpte jag privat, peppar peppar ta i trä den går som en klocka.
var dock jävligt väldokumenterad, servad och allmänt välskött.

13 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
#11
Jange56 skrev:
Hej!

Var tvungen att skriva när jag såg din berättelse! Det är helt sjukt att bilen liksom kan gå skitbra sen bara ge upp liksom. Jag köpte en 745 turbo 88b, hör och häpna 18 000 mil, med uppställt laddtryck och 850 r spridare, köpte den i Kungsbacka och bor i helsingborg. När jag var 500 m från fassan o skulle visa upp den, så tänkte jag bara gasa lite, och så blev det en smäll..osså lät det bara klonk klonk klonk. hade 50 m oljesträck bakom mig. Fassan kom, bogserade bort bilen, tog bort skyddplasten som sitter under motorn, där låg en halv vevstake, vevlager och lite annan metallgröt, vi konstaterade 4 hål i blocket och 2 i sumpen..det var en vevstaksbult som hade gått mitt av. Jaha, bogserade bort bilen till en firma, hittade en annan motor på skroten, jättefin motor, komplett med allt (b230 FT) in med skiten , går som en klocka. Kör upp till sthml med den, dagen innan(fredag) strippen på tullinge, på lördags morgonen när vi skulle köra till tullinge, var bilen STULEN haha.. max oflyt.. har fått pengarna på försäkringen iaf.men den bilen köpte jag av en privat person, fanns inte så mkt att göra!

Ha det!MvH Marcus

Jag ser att det inte bara jag som har otur. Var till bil firman idag och det blir ingen bil före ny år=(. Men det är bättre att det tar tid och blir bra än det går fort och blir dåligt.

Jonas

-utan 940
1 728 Inlägg
18 december 2006
#12
nissan 200sx skrev:
inte alltid en polare av mej jobbar på bilvalet i enköping, och dom fick in en bmw 518 touring -96 gått 15000mil allmänt fräch men dom kunde inte begära mer än 15000 för den. Så gick han in och kollade på blocket där 3 st fanns som begärde ca 30000-45000 tusen så de e inte alltid dyrt wink detta va förra veckan..

Varför kunde de inte begära mer än 1/3 av vad bilen var värd då?
När farsan jobbade på Ford i mitten av 80-talet köpte han en sprillans ny Escort till självkostnadspris, körde med den i ett par år och sålde den sedan för 2000kr mer än han hade fått betala för den. smile

13 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
#13
Var till verkstan idag men fan de blir ingen bil före jul. Så nu får man vänta till efter ny år innan man får köra saab igen=(

Men men den som väntar på nå gott väntar aldrig förlänge...smile

God jul på er

Chef
379 Inlägg
18 december 2006
#14
Tråkigt, men det tåls att upprepas, motorerna i bla 9-5:orna tycker inte om att gå trimmade.... det är inte alls ovanligt att en kolv går i bitar..... mycket ofta 4:ans cylinder......

Men det finns ett trix...... ta kolvarna från en 9000 2.3T motor, har för mig de passar rakt av, eller om man blev tvungen att ta vevstakarna också..... men då håller motorn för trim iaf!

Likaså vissa motorer i volvo, typ B230ET, det ska visst vara klena saker...... B23ET är tydligen av kraftigare variant! smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille


Sök