3382
Sök

Fylla på bromsolja/bromsvätska volvo 850

38 Inlägg
23 juli 2015
Trådstartare
Tjenare,

Det är så att kopplingen och blivit lite "för lätt", man måste trycka ned kopplingen ordentligt för att man ska kunna få i backen exempelvis. Kopplingen tar väldigt långt ned, vilken jag tror är brist på bromsolja/bromsvätska. Det var så på min V40 i all fall.

Nu har jag en 850, och jag har ingen aning om var denna behållaren sitter? Jag har inte tillgång till någon manual.

Så är det någon som vet var denna behållaren sitter? Eller finns det två behållaren, en för bromsarna och en för just kopplingen?

Forummoderator
26 364 Inlägg
23 juli 2015
Broms och kopplingsvätskebehållaren sitter under huven, borta vid torpeden.
Är alltså en behållare med skruvlock, och den är vitaktig till färgen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 415 Inlägg
23 juli 2015

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

38 Inlägg
24 juli 2015
Trådstartare
Så det är både bromsvätksa & Kopplingsvätska i samma behållare? Och är det kopplingsvätska jag ska köpa då?

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
24 juli 2015
säkert så att den läcker.. tänk på att när du fyller i bromsvätska och sen byter belägg så blir nivån för hög.

så när nivån är låg är det ett tecken på att bromsbeläggen börjar bli slitna!

Kör fort så hinner inget hända...

4 822 Inlägg
24 juli 2015
CryptoN skrev:
Så det är både bromsvätksa & Kopplingsvätska i samma behållare? Och är det kopplingsvätska jag ska köpa då?

ja det är samma behållare, det finns ett särkilt utryme i behållaren till kopplingen och även om nivån är jätte låg till bromsarna så är det forfarande samma nivå till kopplingen.
nä det finns inget som heter kopplingsvätska utan man fyller på bromsvätska wink

om kopplingen tar väldigt långt ner skulle jag tippa på att kopplingen är slut.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 848 Inlägg
24 juli 2015
Christian S skrev:
CryptoN skrev:

ja det är samma behållare, det finns ett särkilt utryme i behållaren till kopplingen och även om nivån är jätte låg till bromsarna så är det forfarande samma nivå till kopplingen.
nä det finns inget som heter kopplingsvätska utan man fyller på bromsvätska wink

om kopplingen tar väldigt långt ner skulle jag tippa på att kopplingen är slut.

Nej, då är den nog inte slut, däremot om den tar långt upp så då är det fara och färde att den börjar bli slut.

Skulle tippa på huvud/slavcylinder som börjar ge sig, vanligast är väl slavcylindern som är dålig.
Om det nu finns bromsvätska förstås och inte det är luft i systemet!
Senast redigerat av uhlin (24 juli 2015)

Sök