jewe skrev:
Jag har börjat att planerat ett bil köp som ska fungera på bana och i vardagen.
Jag gillar det brutala utseendet på vipern, Ferrarins underbara ljud och växellåda, corvetten kör ifrån dom alla men brister i kvalitén.
Jag har blivit lite såld på Ferrarin men tyvärr är dom verkligen inte billig att äga, men underbara att köra
.
Jag har bara kört Ferrarin men har googlat och kollat på youtube och måste säga att jag blir imponerad av corvetten.
Någon som kan rekommendera vad jag ev.ska köpa? Det får kosta runt 500.000:- (vet att Gallerdon är dyrare, men dom finns runt 600.000:- så kanske)
HUR kan du missat Porsche?
En (den enda?) som tillverkar bilar som verkligen funkar både till vardags och på bana UTAN att det ska kosta en halv förmögenhet varje år...
Har du kört en Viper? Har du kört mycket på bana? Livsfarlig bil...
Så såg en bekants bil ut efter en söndagstur...
Z06 är som du säger LÄSKIGT mycket "bang for the bucks", dock är det ju ingen tysk kvalite på grejjerna... åk och provsitt en innan du avfärdar dom helt kanske?
Ferrari är bara onödigt dyrt utan att egentligen inte kunna leverera mer... OM man nu inte är ute efter att folk vrider på nacken och säger WOW!
Nog för att dom gör det både efter porsche och corvette men just italienska sportbilar lirar ju i en egen liga där.
Dock tycker jag att 360 börjar kännas väldigt daterad och omodern UTAN att ge sköna retro känslor... kommer nog tyvär bli en av få ferrarimodeller som INTE kommer stiga i värde i framtiden.
Angående din banåkning så har jag ju ingen aning om hur pass erfaren du är samt vad du har för ambitionsnivå... Egentligen alla jag känner som provat på bankörning har blivit helsålda på en gång... och då börjar det direkt om att kunna köra snabbare och snabbare... lätt att ångra att man köpte en "vanlig" gallardo då och inte en superleggera...
Sen är det ju det där med halvmiljonersbilar på bana... kan vara skönt med försäkring. Enda märkena jag vet om är möjligt att göra det med i sverige är bmw och porsche (genom bmwsc och porsche klubbens körningar).
SÅ vad hade jag valt? Mitt val hade varit mellan en corvette c6 z06 och porsche gt3 (996 får du för under 500 och 997 såg jag fanns för 650 som billigast på blocket).
Vill du ha lite mer komfort och mindre trackday inriktat så hade jag tittat på audi r8 och porsche 997 turbo istället. Just 997 turbo är min "dröm bruksbil"
Mycket text och vet inte om du blivit något klokare av den men hoppas det.
En sak till vill jag säga också, OM du nu inte redan provat på en massa bana försök att göra det INNAN du köper bil... handlar ju så mycket om vad du vill ligga på för ambitionsnivå... kommer du klara av att en gammal m3 e46 med slicks och stor vinge kör både om och ifrån dig i din ferrari?