2841
Sök

Köpråd: Corvette Z06, Dodge Viper, Ferrari 360 , Gallardo , SL55 eller????

498 Inlägg
24 juli 2015
Trådstartare
#1
Jag har börjat att planerat ett bil köp som ska fungera på bana och i vardagen.

Jag gillar det brutala utseendet på vipern, Ferrarins underbara ljud och växellåda, corvetten kör ifrån dom alla men brister i kvalitén.

Jag har blivit lite såld på Ferrarin men tyvärr är dom verkligen inte billig att äga, men underbara att köra smile.

Jag har bara kört Ferrarin men har googlat och kollat på youtube och måste säga att jag blir imponerad av corvetten.

Någon som kan rekommendera vad jag ev.ska köpa? Det får kosta runt 500.000:- (vet att Gallerdon är dyrare, men dom finns runt 600.000:- så kanske)


1 365 Inlägg
24 juli 2015
#2
Eftersom du även räknar med att köra bana så hade jag direkt plockat bort en 4 hjulsdriven gallardo och vipern. De presterar ganska dåligt på bana, särskilt i jämförelse med Z06.

Sen är det nog upp till din reservdelsbudget och vad man prioriterar. Z06 slår garanterat 360 i alla typer av prestandamätningar. Kan du inte meka hade jag nog inte ens övervägt en 360, kan du meka så är reservdelarna faktiskt ganska billiga från england till 360.

Jag hade nog lutat åt Z06, främst för prestanda och att motor, växellåda är extremt starka och tillförlitliga. Sen ska man inte sticka under stolen med att 360 för det priset ändå är 14-15 år gamla medan du kan få en ganska ny z06 som kanske har mer modern kringutrustning.

Svårt val i vilket fall!


498 Inlägg
24 juli 2015
Trådstartare
#3
Ja det känns som Corvetten är det bästa valet, men Ferrarin är väldigt lockande. Jag kan inte meka men har bra kontakter där. Så det går att få tag delar från England smile....länk till detta har du det?


1 365 Inlägg
24 juli 2015
#4
http://www.superformance.co.uk/360/

brukar gå väldigt smidigt att handla från england... tar ett par dagar bara


498 Inlägg
24 juli 2015
Trådstartare
#5
Tackar smile


2 Inlägg
16 augusti 2015
#6
Du kan alltid göra som jag. Börja med en Corvette, mest prestanda för pengarna. Sen när du tröttnat på den halvdåliga kvalitetskänslan och att det är tråkigt med en sån vanlig bil så byter du till en Viper. Mer rå, mer brutal, side pipes och mer ovanlig. Däremot en av de mest svårkörda bilar, lite svår att njuta av då det känns som att man ska köra ihjäl sig närsomhelst. Tröttnar man sen på den snabba "lastbilen" så är det bara att byta till en Gallardo. Den är helt klart i en helt annan liga, nästan som ett konstverk på hjul. Mest wow-känsla för pengarna. Känns och låter lite som en F1-bil. All den uppmärksamhet man får kan dock vara lite tröttsamt i längden.

Köper man en corvette för 500k så kanske den tappar 200k i värde på några år medan de andra t.o.m kan börja stiga i värde om man håller dem i fint skick.


1 948 Inlägg
16 augusti 2015
#7
jewe skrev:
Jag har börjat att planerat ett bil köp som ska fungera på bana och i vardagen.

Jag gillar det brutala utseendet på vipern, Ferrarins underbara ljud och växellåda, corvetten kör ifrån dom alla men brister i kvalitén.

Jag har blivit lite såld på Ferrarin men tyvärr är dom verkligen inte billig att äga, men underbara att köra smile.

Jag har bara kört Ferrarin men har googlat och kollat på youtube och måste säga att jag blir imponerad av corvetten.

Någon som kan rekommendera vad jag ev.ska köpa? Det får kosta runt 500.000:- (vet att Gallerdon är dyrare, men dom finns runt 600.000:- så kanske)

HUR kan du missat Porsche?
En (den enda?) som tillverkar bilar som verkligen funkar både till vardags och på bana UTAN att det ska kosta en halv förmögenhet varje år...

Har du kört en Viper? Har du kört mycket på bana? Livsfarlig bil...

http://privat.bahnhof.se/wb926889/mediaarkivet/pictures/singel_t_080822_1.jpg

Så såg en bekants bil ut efter en söndagstur...

Z06 är som du säger LÄSKIGT mycket "bang for the bucks", dock är det ju ingen tysk kvalite på grejjerna... åk och provsitt en innan du avfärdar dom helt kanske?

Ferrari är bara onödigt dyrt utan att egentligen inte kunna leverera mer... OM man nu inte är ute efter att folk vrider på nacken och säger WOW!
Nog för att dom gör det både efter porsche och corvette men just italienska sportbilar lirar ju i en egen liga där.
Dock tycker jag att 360 börjar kännas väldigt daterad och omodern UTAN att ge sköna retro känslor... kommer nog tyvär bli en av få ferrarimodeller som INTE kommer stiga i värde i framtiden.

Angående din banåkning så har jag ju ingen aning om hur pass erfaren du är samt vad du har för ambitionsnivå... Egentligen alla jag känner som provat på bankörning har blivit helsålda på en gång... och då börjar det direkt om att kunna köra snabbare och snabbare... lätt att ångra att man köpte en "vanlig" gallardo då och inte en superleggera...
Sen är det ju det där med halvmiljonersbilar på bana... kan vara skönt med försäkring. Enda märkena jag vet om är möjligt att göra det med i sverige är bmw och porsche (genom bmwsc och porsche klubbens körningar).

SÅ vad hade jag valt? Mitt val hade varit mellan en corvette c6 z06 och porsche gt3 (996 får du för under 500 och 997 såg jag fanns för 650 som billigast på blocket).
Vill du ha lite mer komfort och mindre trackday inriktat så hade jag tittat på audi r8 och porsche 997 turbo istället. Just 997 turbo är min "dröm bruksbil" big_smile

Mycket text och vet inte om du blivit något klokare av den men hoppas det.
En sak till vill jag säga också, OM du nu inte redan provat på en massa bana försök att göra det INNAN du köper bil... handlar ju så mycket om vad du vill ligga på för ambitionsnivå... kommer du klara av att en gammal m3 e46 med slicks och stor vinge kör både om och ifrån dig i din ferrari? smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
17 augusti 2015
#8
Z06 är ett mycket bra alternativ! Otroligt mycket bang for the buck.
Gör lite små uppgraderingar på motorn och då blir en mycket snabb bil ruskigt snabb. Och sedan på klibb-däck och så lär det bli mycket kul att köra!

Viper är som en muskel sport bil. Inte väghållning som Z06 och mycket vrid och hästar.

Ferrari är det valet man kan tänka sig borde vara rätt, men vill du verkligen äga det? Jag kan tänka mig att det blir otroligt tröttsamt efter ett tag att äga en sådan i jante-sverige där man inte får köpa något man har kämpat hårt för att ha råd med. Utan man ska vara som alla andra, helst sämre än dom för då kan ingen klaga på en. Mycket tråkigt att det är så.

Fast för att köra på bana så hade jag antingen kollat Z06 eller varför inte vänta på Shelby GT350R?
180 graders vev, 8300rpm redline och 520+ N/A hästar ur 5.2L V8? En riktigt riktigt cool bil!

Eller varför inte en motsvarande M3 eller liknande? Man kan ju aldrig gå fel med tyska bilar känner jag. Det är ingen chansning utan man vet vad man får, och det man får är riktigt bra skit.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

342 Inlägg
17 augusti 2015
#9
Vad gäller Dodge Viper:
Min egen erfarenhet sträcker sig endast till min egen Viper samt samtal med andra Viper-ägare. Jag tycker att bilen är extremt känslig för kraftigare spårbildningar.
Jag tvingas alltid inledningsvis från där jag bor köra vägar där tung lastbilstrafik är relativt tät och det är som martin_yif nämner: där är det svårt att verkligen njuta av bilen. Vipern kan ringla betänkligt just där, och den sträckan är duktigt spårig.

Men på de flesta andra vägar upplever jag inte alls samma problem. Har bara provat på bankörning med Vipern en gång och mitt minne från det är att bilen där gick helt utan anmärkning, så helt hopplös väghållning har den inte när förutsättningarna ges (därmed inte sagt att den matchar de övriga nämnda, det gör den inte).

Har träffat andra Viper-ägare med liknande uppfattning. Jag håller helt med om att Viper är en svårkörd bil, men på de flesta vägsträckor kan jag verkligen till fullo njuta av bilens kraft.

En fördel med Vipern, utöver ovanligheten, är relativt låga driftskostnader. Bilen kostar mig i regel runt 13.000-15000 kr per år. Det täcker service, skatt och min (med betoning för min) helförsäkringspremie (normal, ej entusiastförsäkring).
Tillkommer eventuell lackvård, däckbyte och självklart soppan, men det är ju lika för alla.
Då är bilen i trafik 6-7 månader/år.

Värt att nämna är också att min Viper, trots sin starka kitcar-känsla, aldrig gått sönder. Har mer problem med min Porsche 911 och då har inte heller den orsakat mig några större bekymmer. Det verkar alltså som att sakerna i Vipern håller riktigt bra.

Själv valde jag Viper just för att de är så sällsynta och för att servicekostnaderna inte var lika höga som för en Ferrari eller Lamborghini.
Senast redigerat av 9Femma (17 augusti 2015)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
17 augusti 2015
#10
9Femma skrev:
Vad gäller Dodge Viper:
Min egen erfarenhet sträcker sig endast till min egen Viper samt samtal med andra Viper-ägare. Jag tycker att bilen är extremt känslig för kraftigare spårbildningar.
Jag tvingas alltid inledningsvis från där jag bor köra vägar där tung lastbilstrafik är relativt tät och det är som martin_yif nämner: där är det svårt att verkligen njuta av bilen. Vipern kan ringla betänkligt just där, och den sträckan är duktigt spårig.

Men på de flesta andra vägar upplever jag inte alls samma problem. Har bara provat på bankörning med Vipern en gång och mitt minne från det är att bilen där gick helt utan anmärkning, så helt hopplös väghållning har den inte när förutsättningarna ges (därmed inte sagt att den matchar de övriga nämnda, det gör den inte).

Har träffat andra Viper-ägare med liknande uppfattning. Jag håller helt med om att Viper är en svårkörd bil, men på de flesta vägsträckor kan jag verkligen till fullo njuta av bilens kraft.

En fördel med Vipern, utöver ovanligheten, är relativt låga driftskostnader. Bilen kostar mig i regel runt 13.000-15000 kr per år. Det täcker service, skatt och min (med betoning för min) helförsäkringspremie (normal, ej entusiastförsäkring).
Tillkommer eventuell lackvård, däckbyte och självklart soppan, men det är ju lika för alla.
Då är bilen i trafik 6-7 månader/år.

Värt att nämna är också att min Viper, trots sin starka kitcar-känsla, aldrig gått sönder. Har mer problem med min Porsche 911 och då har inte heller den orsakat mig några större bekymmer. Det verkar alltså som att sakerna i Vipern håller riktigt bra.

Själv valde jag Viper just för att de är så sällsynta och för att servicekostnaderna inte var lika höga som för en Ferrari eller Lamborghini.

Att den spårar har bland annat med däck bredden att göra.
Farsans Cobra har 275 fram (315 bak) och man får vara väldigt försiktig på spåriga vägar. Speciellt att byta fil på vägar där, som du säger, det förekommer tung trafik. Det är otroligt lätt att förlora kontrollen när man kommer ut ur spåret om man inte är extremt försiktig. Bilen bokstavligen kastar sig ur i andra filen ju.
Hur breda har du fram?
Senast redigerat av Thunderbird88 (17 augusti 2015)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Forummoderator
17 996 Inlägg
17 augusti 2015
#11
Har aldrig kört Viper. Så lämnar den okommenterad. Audi R8 är dock trevlig. Körde en i veckan som gick. Ovanlig. Vette har jag kört ibland men kvalitén är väl sådär... Men mycket mos i maskin. Körde även en kul bil för ett tag sedan, en Mercedes SL65 AMG. Kör man lungt så är det som vilken dieselmersa som helst. Passar utmärkt att köra ner till ICA med och köpa mjölk... Bilen skrämde dock skiten ur mig när jag doppade ner gaspedalen "rätt djupt" i cirka 90 km/h. Tydligen är det 681Hk i den. Ta du en koll på en sådan!

Gillade R8 men inte robotlådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
17 augusti 2015
#12
Hybridsmurfen skrev:
Har aldrig kört Viper. Så lämnar den okommenterad. Audi R8 är dock trevlig. Körde en i veckan som gick. Ovanlig. Vette har jag kört ibland men kvalitén är väl sådär... Men mycket mos i maskin. Körde även en kul bil för ett tag sedan, en Mercedes SL65 AMG. Kör man lungt så är det som vilken dieselmersa som helst. Passar utmärkt att köra ner till ICA med och köpa mjölk... Bilen skrämde dock skiten ur mig när jag doppade ner gaspedalen "rätt djupt" i cirka 90 km/h. Tydligen är det 681Hk i den. Ta du en koll på en sådan!

Gillade R8 men inte robotlådan.

681hk lär ju skjuta utav bara helvete! cool

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Forummoderator
17 996 Inlägg
17 augusti 2015
#13
Thunderbird88 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Har aldrig kört Viper. Så lämnar den okommenterad. Audi R8 är dock trevlig. Körde en i veckan som gick. Ovanlig. Vette har jag kört ibland men kvalitén är väl sådär... Men mycket mos i maskin. Körde även en kul bil för ett tag sedan, en Mercedes SL65 AMG. Kör man lungt så är det som vilken dieselmersa som helst. Passar utmärkt att köra ner till ICA med och köpa mjölk... Bilen skrämde dock skiten ur mig när jag doppade ner gaspedalen "rätt djupt" i cirka 90 km/h. Tydligen är det 681Hk i den. Ta du en koll på en sådan!

Gillade R8 men inte robotlådan.

681hk lär ju skjuta utav bara helvete! cool

Det var väl rätt milt uttryckt. Trodde jag satt på en Scud-missil :-)
Körde dagen efter en likadan bil fast en "klen" SL500, passade mig bättre.

SL65, V12:a med dubbla turbo:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e5bda22a748d7f2a6c56d46e0526f6fe.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
17 augusti 2015
#14
jewe skrev:
Har du kört en Viper? Har du kört mycket på bana? Livsfarlig bil...

http://privat.bahnhof.se/wb926889/media … 0822_1.jpg

Så såg en bekants bil ut efter en söndagstur...

Här är 4 andra exempel på Vipers som kraschat i Sverige.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11598301.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17193190.ab

http://www.expressen.se/gt/bil-i-valdsa … -goteborg/

http://www.sydsvenskan.se/sverige/tva-o … voltade-1/


Sen om den är farlig beror nog väldigt mycket på hur man kör. Chassi, bromsar, grepp är antagligen betydligt bättre än de flesta bilarna på vägarna. Det höga vridet i kombination med bakhjulsdrift och avsaknaden av antisladd däremot gör att det är väldigt lätt att snurra om inte hjulen pekar framåt när man trycker gasen i botten.


870 Inlägg
17 augusti 2015
#15
Senast redigerat av NickeR32 (18 augusti 2015)


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 augusti 2015
#16
hittar du en Gallardo med manuell växellåda till rätt pengar så hade jag inte tvekat ! E-gear hade jag undvikit pga de dyra driftskostnaderna


4 146 Inlägg
17 augusti 2015
#17
Av dom bilar du räknat upp så är det väll egentligen bara corvetten som fungerar att använda i vardagen? Den är ju lite mer av en grand tourer än dom andra. *
En kompis hade en C6a, det var verkligen hemsk kvalitet på den bilen.

Targataket gnisslade så fort man åkte över minsta gupp, elhissarna slutade fungera mm. Dock var det fortfarande väldigt mycket prestanda för pengarna.

Dodge viper har jag ingen erfarenhet av mer än att i somras stod jag bredvid vägen när en viper gasade på ordentligt förbi ett övergångsställe. Hela min kropp vibrerade, det var riktigt mäktigt.

Porsche är ju det bilmärket som sägs leverera riktigt bra både på och av banan så det kanske du borde kolla närmare på.  Personligen tycker jag inte Porsche är alls lika fräcka och snygga som amerikanerna eller italienarna men det är ju en högst personlig åsikt.

Hade det varit mina pengar hade jag väntat lite tills corvette Zr1 befann sig inom ditt prisintervall alternativt importerat än. Mer kraft, bättre bromsar endast manuell växellåda:)


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
18 augusti 2015
#18
NickeR32 skrev:
Nissan GT-R?

GT-R och Z06 är väl bilarna i dagens läge som ger absolut mest pang för pengarna?
GT-R är väl ett bättre alternativ men högre initialkostnad.

På GT-R får du prestanda och byggkvalité i ett vilket är ett plus.
Z06 är ju "bara" mycket prestanda. Dock väldigt lättmekat vilket i sig är skönt.
Eller ja, lättmekat och lätt mekat... Det är väl kanske lite jobbigt med hur motorn sitter men det är nog inte alls så svårt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 365 Inlägg
18 augusti 2015
#19
Nissan GT-R har väl problem med sina växellådor, eller hade ivarjefall där de gick sönder på tok för snabbt...Men det kanske de löst i senare årsmodeller?

Nu kan det vara en slump, men på alla bankörningar jag varit på så går någon porsche sönder, kylslangar, remmar som hoppar. Men som sagt, det kan vara en slump.

Bankörning är ju så mycket mer än att vara snabbast, även om du har en Porsche GT3 RS så har någon annan en Honda S2000 med kompressor. Då har du inte en chans ändå. Med bakhjulsdrift har du kul precis hela tiden, det släpper ju i kurvorna och bara det är kul i sig.


Thunderbird88 skrev:
NickeR32 skrev:
Nissan GT-R?

GT-R och Z06 är väl bilarna i dagens läge som ger absolut mest pang för pengarna?
GT-R är väl ett bättre alternativ men högre initialkostnad.

På GT-R får du prestanda och byggkvalité i ett vilket är ett plus.
Z06 är ju "bara" mycket prestanda. Dock väldigt lättmekat vilket i sig är skönt.
Eller ja, lättmekat och lätt mekat... Det är väl kanske lite jobbigt med hur motorn sitter men det är nog inte alls så svårt.


870 Inlägg
18 augusti 2015
#20
Stämmer bra att GT-R har problem med sina växellådor.
Ett test på just GT-R finns med i det senaste numret av Bilsport (18).

"Våra accelerationstester på Emmaboda Flygbana gav 0-100 på 3,19 sekunder. En halv sekund långsammare än fabriksuppgifterna för att vi inte fick tillåtelse att stänga av anti-spinn och köra med den inbyggda launch control-funktionen. Så några 2,7 sekunder som Nissan gör reklam för blir det inte. Flippar man av anti-spinn och något händer gäller inga garantier skriver biltillverkaren, och den informationen sparas av bilens "statusdatainspelare" som kan kontrolleras i efterhand."

"Det är samma Borg Warner-låda med samma svagheter oavsett årsmodell. Ett vanligt missförstånd är att 2011 och framåt är bättre, men det stämmer inte. Det är inte ovanligt att kopplingskorg och växlingsgaffel går sönder även i normalt vardagstempo, liksom låsringarna som håller dreven på plats på axlarna i växellådan. Brukar man den inbyggda launch control-funktionen däremot är det massor av andra saker som kan paja. Framhjulsdriftskopplingens hus spricker, eller så bränner man lamellerna till den. Kardanaxeln till framdiffen."


Richtenb skrev:
Nissan GT-R har väl problem med sina växellådor, eller hade ivarjefall där de gick sönder på tok för snabbt...Men det kanske de löst i senare årsmodeller?

Nu kan det vara en slump, men på alla bankörningar jag varit på så går någon porsche sönder, kylslangar, remmar som hoppar. Men som sagt, det kan vara en slump.

Bankörning är ju så mycket mer än att vara snabbast, även om du har en Porsche GT3 RS så har någon annan en Honda S2000 med kompressor. Då har du inte en chans ändå. Med bakhjulsdrift har du kul precis hela tiden, det släpper ju i kurvorna och bara det är kul i sig.


Thunderbird88 skrev:
NickeR32 skrev:
Nissan GT-R?

GT-R och Z06 är väl bilarna i dagens läge som ger absolut mest pang för pengarna?
GT-R är väl ett bättre alternativ men högre initialkostnad.

På GT-R får du prestanda och byggkvalité i ett vilket är ett plus.
Z06 är ju "bara" mycket prestanda. Dock väldigt lättmekat vilket i sig är skönt.
Eller ja, lättmekat och lätt mekat... Det är väl kanske lite jobbigt med hur motorn sitter men det är nog inte alls så svårt.




Sök