Imon skrev:
Vilket scenario? Ser inget utpräglat scenario i denär tråden. Om det finns ett scenario är det i såfall att komma sig in i en löseordskyddad dator, inte plocka sönder hela skite och byta delar hit och dit.
Jo det var den tanken jag var inne på med tanke på att diskussionen om att det finns enklare sätt, och varför man skulle använda sig av dem, kom ifrån folk som av erfarenhet fått in datorer för service som varit lösenordskyddade.
Imon skrev:
Vem som bygger en kärnvapensäker låda vet jag inte, bara poängterade att det finns. Du behöver inte försöka lära mig nått om datasäkerhet. Att komma åt hårddiskens innehåll har ingenting med OS att göra. snarare med filsystemet på skivan.
Det där är lite av en självmotsägelse.
Windows erbjuder väl ingen chiffrering. Eller möjlighet att köra på något annat filsystem än FAT/NTFS?
Ska du ha krypterade tabeller eller någon form av lagring för din känsliga data får man väl köpa tilläggsprogram?
Senast jag såg efter var det så i vart fall.
Så jo. OS'et har att göra med att komma åt hårdiskens innehåll, och begränsar även vilka filsystem du kan använda dig av.
Imon skrev:
Hur världens sämsta operativsstem kan var världens överlägset mest använda vet jag inte heller...
Antagligen av samma anledning som Darin och Paris Hilton lyckas sälja skivor.
MeloveGolf skrev:
sen kan man ju diskutera om windows bakvägar den är mer gjord för alldagligt bruk medans linux är gjord för hård programmering används bla inom vapenindustrin mac används inom film industri därför kan man ju lägga mer energi på säkerhet på dessa os då det är ett mer affärs operativ system
Ja. Vilket OS som är "bäst" är individuellt. Helt beroende på vad du ska använda det till.
MeloveGolf skrev:
Anledning till att windows är hackat/Virus översvämamt spyware å allt annat skit är just en sak: FOLK ANVÄNDER DET!
Tack.
Och just därför ÄR Windows sämst ur säkerhetsynpunkt.
Det finns fler människor som VET hur man sabbar systemet, och många andra anledningar till varför det är mer sårbart.
Men främst denna.
Om det är säkerhet du är ute efter skulle du välja den bil som blivit betygsatt som vanligast, och lättast att stjäla?