2316
Sök

Winxp lösenord

Rebel with a cause
224 Inlägg
18 december 2006
Man behöver inte vara Charles Ingvar Jönsson för att få upp låset på en låda wink

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
19 december 2006
heltsonika skrev:
Eller så Flashar man Bios så har man klarat det problemet...

Kom gärna och flasha en bios då¨datorn i fråga har power on password...?

Och det finns datorlådor som nog Charles Ingvar Jönsson inte skulle slippa in i. Finns lådor som är bygda för att överleva kärnvapen krig så ja tror du får jobba en stund innan du är inne i den lådan.

Allt jag säger är att med rätt kunskap kan man bygga en fixa ett 99 % inbrottssäkert datasystem.
(Borde kanske veta det då jag jobbat på som systemsäkerhetsansvarig på Wärtsilä Finland, och där är det inte så bra om grejjer läcker ut...)

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 december 2006
Imon skrev:
heltsonika skrev:

Och det finns datorlådor som nog Charles Ingvar Jönsson inte skulle slippa in i. Finns lådor som är bygda för att överleva kärnvapen krig så ja tror du får jobba en stund innan du är inne i den lådan.

Allt jag säger är att med rätt kunskap kan man bygga en fixa ett 99 % inbrottssäkert datasystem.
(Borde kanske veta det då jag jobbat på som systemsäkerhetsansvarig på Wärtsilä Finland, och där är det inte så bra om grejjer läcker ut...)

bra att du sa 99% man ska tänka på att det ALLTID finns några få människor som kan om dom bara vill...Erd commander kan vem som helst ladda ner finns ju mkt enklare sätt att ta sig förbi pass i själva "Windows" tex använda ett 8mb stort usb minne med slax på (5mb)....eller massa andra "Fula" bakvägar smile

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
19 december 2006
MeloveGolf skrev:
Imon skrev:
heltsonika skrev:

bra att du sa 99% man ska tänka på att det ALLTID finns några få människor som kan om dom bara vill...Erd commander kan vem som helst ladda ner finns ju mkt enklare sätt att ta sig förbi pass i själva "Windows" tex använda ett 8mb stort usb minne med slax på (5mb)....eller massa andra "Fula" bakvägar smile

mm... just därför skrev jag 99 % å inte 100 %. Jag är mycket medveten att det i teorin går att knäcka ALLA lösenord och säkerhetsmoduler som finns, men har man laggt upp allt rätt är det en helt annan sak att göra det i praktiken, för där måste man ta hänsyn till andra aspekter, som tidsåtgång, hålla sig hemlig och osynlig mm...

Volvo S40

873 Inlägg
19 december 2006
Imon skrev:
phonic skrev:
Ja visst är det så att alla som kan något och har något viktigt har BIOS password, då blir det genaste lite svårare ;D Går ju att byta ut den också men det kostar och oftast är det inte värt det..

Lådan är låst. Men varför skulle man byta ett bios chip när man bara kan lyfta en jumper..?

Sandman skrev:
Ja...
ELLER... så KAN du ju sätta in disken i en annan dator och sedan åtgärda problemet och stoppa tillbaka den i den andra burken trots att du inte kommer åt BIOS.

Men det kanske bara är jag som tänker så innovativt

Så KAN det ju va lite svårt då lådan är LÅST...

Murvald skrev:
Sen att ALLA windowssystem är fullt möjliga att ta sig in i utan hjälp av skiva även om det är alla möjlig alösenord p ådatorn är ju bara lite roligt..

Menar, sitter det adminpw reseta BIOS, sitter det PW för alla användare så har man ju felsäkert läge osv osv.. smile

Så här stod det faktist i mitt tidigare inlägg:
Imon skrev:
självklar är datorlådan låst så inte klåfingriga barn skall slippa in å resetta biosen...

Läs inläggen ordentlig innan ni svarar....
No more further comments...

Eh...
Var inte scenariot här att lådan hade kommit in från en "normal"(läs: Klick and Play) användare till en PC-tekniker?
Tror knappast det sitter något vidare avancerat lås på lådan då. När du skrev "låst så inte klåfingriga BARN skall slippa in å resetta biosen..." tänkte jag skruvar eller i värsta fall ett litet hänglås.
Utöver detta kan man faktiskt inte resetta bios bara med en jumper på alla moderkort.
Men ska vi göra det så krångligt som möjligt för oss är det väl bara att alltid se till att ha med plasmaskärare och en EEPROM programerare varje gång du gör "service" på en Windows maskin.

Ah just det. Windows maskin. Vem sjutton gjuter in en sådan i en blyklump för att göra den svårare att angripa?
(Okej. IBM gjorde det. Men inte för att göra den svårare att angripa. Magnus Samuelson behövde tyngre vikter att öva med.)
Det första steget borde väl ändå vara att byta ifrån världens sämsta OS om man vill skydda sin dator.

Du behöver ju inte ens knäcka något lösenord överhuvudtaget för att komma åt hårdiskens innehåll på en sådan burk.

Don't get mad, get even.

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
19 december 2006
Vilket scenario? Ser inget utpräglat scenario i denär tråden. Om det finns ett scenario är det i såfall att komma sig in i en löseordskyddad dator, inte plocka sönder hela skite och byta delar hit och dit.

Vem som bygger en kärnvapensäker låda vet jag inte, bara poängterade att det finns. Du behöver inte försöka lära mig nått om datasäkerhet. Att komma åt hårddiskens innehåll har ingenting med OS att göra. snarare med filsystemet på skivan.

Hur världens sämsta operativsstem kan var världens överlägset mest använda vet jag inte heller...

Volvo S40

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 december 2006
Imon skrev:
Vilket scenario? Ser inget utpräglat scenario i denär tråden. Om det finns ett scenario är det i såfall att komma sig in i en löseordskyddad dator, inte plocka sönder hela skite och byta delar hit och dit.

Vem som bygger en kärnvapensäker låda vet jag inte, bara poängterade att det finns. Du behöver inte försöka lära mig nått om datasäkerhet. Att komma åt hårddiskens innehåll har ingenting med OS att göra. snarare med filsystemet på skivan.

Hur världens sämsta operativsstem kan var världens överlägset mest använda vet jag inte heller...

Bra points där wink Windows vann kampen för länge om vem som äger os marknaden!
Alla OS kan bli hackade att byta till mac/Linux hjälper inte om du sitter på grejjer denna hackern vill åt...Anledning till att windows är hackat/Virus översvämamt spyware å allt annat skit är just en sak: FOLK ANVÄNDER DET! mac/Linux är en sån liten marknad vad skulle det tjäna att göra virus till dom? Hade alla ägt mac hade det funnits miljoner virus till mac istället
det finns inga system som är totalt säkra....bakvägar finns i princip överallt sen kan man ju diskutera om windows bakvägar den är mer gjord för alldagligt bruk medans linux är gjord för hård programmering används bla inom vapenindustrin mac används inom film industri därför kan man ju lägga mer energi på säkerhet på dessa os då det är ett mer affärs operativ system....dett är dock inget hinder för man kan komma in i systemet bakvägar i både mac och linux finns oavsett....

Enda sättet at få en 100% säker dator är väll att gjuta lådan i beton 10m under marken
och att inte vara uppkopplad mot internet!

873 Inlägg
19 december 2006
Imon skrev:

Jo det var den tanken jag var inne på med tanke på att diskussionen om att det finns enklare sätt, och varför man skulle använda sig av dem, kom ifrån folk som av erfarenhet fått in datorer för service som varit lösenordskyddade.
Imon skrev:

Det där är lite av en självmotsägelse.
Windows erbjuder väl ingen chiffrering. Eller möjlighet att köra på något annat filsystem än FAT/NTFS?
Ska du ha krypterade tabeller eller någon form av lagring för din känsliga data får man väl köpa tilläggsprogram?
Senast jag såg efter var det så i vart fall.

Så jo. OS'et har att göra med att komma åt hårdiskens innehåll, och begränsar även vilka filsystem du kan använda dig av.
Imon skrev:

Antagligen av samma anledning som Darin och Paris Hilton lyckas sälja skivor.

MeloveGolf skrev:
sen kan man ju diskutera om windows bakvägar den är mer gjord för alldagligt bruk medans linux är gjord för hård programmering används bla inom vapenindustrin mac används inom film industri därför kan man ju lägga mer energi på säkerhet på dessa os då det är ett mer affärs operativ system

Ja. Vilket OS som är "bäst" är individuellt. Helt beroende på vad du ska använda det till.

MeloveGolf skrev:
Anledning till att windows är hackat/Virus översvämamt spyware å allt annat skit är just en sak: FOLK ANVÄNDER DET!

Tack.
Och just därför ÄR Windows sämst ur säkerhetsynpunkt.

Det finns fler människor som VET hur man sabbar systemet, och många andra anledningar till varför det är mer sårbart.
Men främst denna.

Om det är säkerhet du är ute efter skulle du välja den bil som blivit betygsatt som vanligast, och lättast att stjäla?

Don't get mad, get even.

Sök