3244
Sök

Volvo 245 med T6 - LAGLIGT

Ska göra en övergripande renovering av bilen så den blir komplett och hel så den ska kunna segla genom besiktningen utan några som helst bekymmer. Sen ska jag försöka sätta i en T6 kopia i bilen med "Bi-Turbo" och få... Visa mer

22 384 Visningar
Uppdaterades senast 26 april 2016
18 augusti 2015
Trådstartare
#21
Isopropanol skrev:
Ja du, att elsystemet var skumt sa jag ju till dig när du var på gården, tordes inte rota i det efter att jag tittat...

Det ska iallafall bli kul att se "svampens" fortsatta öden!

Haha, men har lyckats fått det mesta att funka. Ska bara fixa bromsarna sen prova besiktiga.

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

404 Inlägg
18 augusti 2015
#22
Lägg upp bilder från en extern sida (tinypic använder jag) och kopiera img koden för forum så får du rejäla bilder

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

18 augusti 2015
Trådstartare
#23
Fattar inte varför det blir små bilder nu för?

Har lagt upp bilden i ett album och sedan kopierat BBCode:n som i mitt andra projekt, och där funkade det utan problem...

Fattar inte varför Garaget.org krånglar till det så jävligt, och inte bara låter en lägga upp en bild genom att klistra in den eller ladda upp direkt i projekt-tråden???
FRUKTANDVÄRT omständigt och onödigt mycket tryckande så som dom har det nu tycker jag...
Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (18 augusti 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

10 163 Inlägg
19 augusti 2015
#24
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-845902e9b15ef79ab2d3b922530de9a1.jpg

Fungerar då för mig.
Senast redigerat av Djo (19 augusti 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

19 augusti 2015
Trådstartare
#25
Clipsen till askkoppen var trasiga, fanns inget glas för bältespåminnare och belysningen till askkoppen var trasig samt att samtliga kablar var klippa rakt av med avbitare under handbromskonsolen... -_-

Inte undra på varför säkringen till innerbelysningen gick lite då och då efter att jag kopplade dit en reostat, som någon tidigare ägare kände att dom klarat sig bra utan sån lyx och kopplat förbi... :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-9024e0e108794ab14b3bccd11388847b_tn.jpg
Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (19 augusti 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

19 augusti 2015
Trådstartare
#26
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-d2295894b497651668d63ab2b551a59b_tn.jpg

Men efter en vända inne hos Ted så hade man allt man behövde. 👍

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

20 september 2015
Trådstartare
#27
Har försökt ladda upp fler bilder, men min telefon påstår att jag har "för lite minne för att kunna ladda upp bilder"... -_-

Så har skickat bilder till mig själv på Facebook, så får jag lägga upp dom här när jag får tillgång till en dator. :p

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

21 september 2015
Trådstartare
#28
Hade en liten funderare...

Har LÄST att om man ska köra med 5vxl ZF-låda i 240 så blir det rätt längd att ta 740 M47 främre kardanhalva och det ska passa ihop med 240:ins bakre halva. Kardan ska enligt uppgift vara ca: 69cm, och då ska allt passa, bli bra osv osv...

MEN, eftersom jag hade tänkt köra på en 6vxl ZF, så tänkte jag först om man skulle få lov att korta ner en kardan... hmm
Men sen fick jag en så pass bra idé så jag tror fan nästan att en lampa tändes över huvudet på mig. :p

Kom på att M46:ans kardan är ju en bit kortare än den som hör till M47, och den 6vxl lådan är ju en bit längre än den 5vxl. smile

Så till den stora frågan: är det någon som vet om en främre kardan från en 7/940 med M46 passar till 6vxl ZF??? big_smile

Om inte annat så om någon snäll själ har måtten på grejerna?
Hur lång en 5vxl är och hur lång en 6vxl är, eller bara mellanskillnaden på HUR pass mycket längre en 6vxl är gentemot 5vxl?
Även vad det är för längd på kardanerna, eller bara mellanskillnaden?

Är mellanskillnaden lika stor på bägge delarna, då vore det ju JÄVLIGT smidigt! :p

Tack på förhand!

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

10 163 Inlägg
21 september 2015
#29
En ZF är 530mm lång till medbringaren.

M3 3.0 har 1469mm lång kardan och 5-växlat
M3 3.2 har 1367mm lång kardan och 6-växlat

Det blir en skillnad på 102mm och så mycket längre är den 6-växlade lådan.

googlade jag fram på 5 sek wink

kardaner lär du väl ha liggandes du kan mätta wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

22 september 2015
Trådstartare
#30
Djo skrev:
En ZF är 530mm lång till medbringaren.

M3 3.0 har 1469mm lång kardan och 5-växlat
M3 3.2 har 1367mm lång kardan och 6-växlat

Det blir en skillnad på 102mm och så mycket längre är den 6-växlade lådan.

googlade jag fram på 5 sek wink

kardaner lär du väl ha liggandes du kan mätta wink

Nej, har tyvärr bara kardan till 240 M46 och M45 liggandes, dock inget till 7/940, men det borde nog grannen ha. :p

Tack för info:n i övrigt! smile
Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (22 september 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

22 september 2015
Trådstartare
#31
Om inte annat så borde ju en kardan till 7/940 med automat kanske vara kortare, eller från 960 med automat om det ens passar mot 240:ins bakre halva?

I sådana fall så går ju det att plocka från donatorbilen. :p

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

10 163 Inlägg
22 september 2015
#32
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Djo skrev:
En ZF är 530mm lång till medbringaren.

M3 3.0 har 1469mm lång kardan och 5-växlat
M3 3.2 har 1367mm lång kardan och 6-växlat

Det blir en skillnad på 102mm och så mycket längre är den 6-växlade lådan.

googlade jag fram på 5 sek wink

kardaner lär du väl ha liggandes du kan mätta wink

Nej, har tyvärr bara kardan till 240 M46 och M45 liggandes, dock inget till 7/940, men det borde nog grannen ha. :p

Tack för info:n i övrigt! smile

Så lite så bara hoppas internetvärlden kan med sina tumstockar också.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

22 september 2015
Trådstartare
#33
Om inte annat så borde ju en kardan till 7/940 med automat kanske vara kortare, eller från 960 med automat om det ens passar mot 240:ins bakre halva?

I sådana fall så går ju det att plocka från donatorbilen. :p

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

24 mars 2016
Trådstartare
#34
Nu har jag inte uppdaterat på BRA LÄNGE! tongue

Men kände att det var dags att komma igång igen. smile

Så idag har jag slitit ur stolarna och börjat plocka ur original mattan, ska i med en brun tygmatta istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-ea53598deb13480bea2b026580253e91.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

581 Inlägg
24 mars 2016
#35
kul att de är igång igen! håll de uppe! smile

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389

24 mars 2016
Trådstartare
#36
Ja, det är ju lite tråkigt att man inte har ett eget garage att vara i, så är ju vädret som styr över hur mycket man skruvar... hmm

Men tur att jag får låna min farbrors garage ibland! smile

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

581 Inlägg
25 mars 2016
#37
jo men satan så skönt de e med en maskinhall på gårn ska du veta! ba att bygga! big_smile

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389

29 mars 2016
Trådstartare
#38
Hitta lite rost i golvet under bältesinfästningen på båda sidor, annars fin i övrigt.

Får se om jag får låna grannens garage och svets i veckan någon dag efter jobbet och fixa det där lilla skiten, sen lägga i mattan och börja byta instrumentbräda. smile

mypage/gallery_image.php?user=209272&image=2501379]https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-bf7eb03ab5f0c0e73ceb35e59f223123.jpg[/url]

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

10 163 Inlägg
29 mars 2016
#39
Det där är lätt fixat smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

20 april 2016
Trådstartare
#40
Börja rostlaga golvet! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-66c3a6a4f12193941c0f06ee8aee9592.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!


Sök