2874
Sök

Peugeot 307Cc 2.0 -07 onormal bränsleförbrukning!

23 Inlägg
27 juli 2015
Trådstartare
#1
Har en Peugeot 307Cc 2.0 -07 som drar på tok för mkt bensin och behöver er hjälp att lösa detta (hoppas på att någon haft exakt samma problem)

-Körde 130km på motorväg @110km/h farthållare. displayen visa en förbrukning på 0.65-0,8/mil resultatet för dessa 130km blev 17L bensin, dvs 1,3L/mil.
-Motorn låter inte konstigt, går inte ryckigt eller något, den går väldigt rent.
-Har kontrollerat att det inte är bensinmätaren som spökar, körde 300km och fick tanka upp 45L för att få den full igen=1,5L/mil.
-Har gjort diagnostik på bilen, inga fel uppkom.
-Har lyft upp bilen med motor igång och letat efter läckor, hittade inga (detta gjordes med tomgång, bör man göra detta igen men hålla den vid ca 3k varv??)

Jag "bör" ju ta den till Peugeot verkstad, men de vill ju varken ge tips eller förslag utan säger "lämna in den så får vi ta en titt" hade såklart gjort detta ifall jag skulle haft de tusenlapparna dom begär för det... nu har jag inte det, därför jag vänder mig till er i HOPP om att ni vet någon lösning på detta problem!

tack på förhand!

/Jonas

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
27 juli 2015
#2
Bara_Jonas skrev:
Har en Peugeot 307Cc 2.0 -07 som drar på tok för mkt bensin och behöver er hjälp att lösa detta (hoppas på att någon haft exakt samma problem)

-Körde 130km på motorväg @110km/h farthållare. displayen visa en förbrukning på 0.65-0,8/mil resultatet för dessa 130km blev 17L bensin, dvs 1,3L/mil.
-Motorn låter inte konstigt, går inte ryckigt eller något, den går väldigt rent.
-Har kontrollerat att det inte är bensinmätaren som spökar, körde 300km och fick tanka upp 45L för att få den full igen=1,5L/mil.
-Har gjort diagnostik på bilen, inga fel uppkom.
-Har lyft upp bilen med motor igång och letat efter läckor, hittade inga (detta gjordes med tomgång, bör man göra detta igen men hålla den vid ca 3k varv??)

Jag "bör" ju ta den till Peugeot verkstad, men de vill ju varken ge tips eller förslag utan säger "lämna in den så får vi ta en titt" hade såklart gjort detta ifall jag skulle haft de tusenlapparna dom begär för det... nu har jag inte det, därför jag vänder mig till er i HOPP om att ni vet någon lösning på detta problem!

tack på förhand!

/Jonas

Hur hänger detta ihop? Det är inget räknefel inblandat? Annars är det kanske fel på färddatorn.
13 mil x 0,8 l ger max 10,4 liter så vad får du 17 liter ifrån.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (27 juli 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
27 juli 2015
#3
När blev bilen servad sist? Kan ju vara så enkelt som att den behöver en redig service, med nya filter och stift..


3 120 Inlägg
27 juli 2015
#4
Min gissning är att lambda sonden är trasig.

Är gången och ljudet på motorn som vanligt?

Hade du nollat färddatorn eller visar den förbrukning över väldigt många mil? Vad datorn visar och vad bilen faktiskt förbrukar behöver inte alltid stämma.


23 Inlägg
27 juli 2015
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
Bara_Jonas skrev:
Har en Peugeot 307Cc 2.0 -07 som drar på tok för mkt bensin och behöver er hjälp att lösa detta (hoppas på att någon haft exakt samma problem)

-Körde 130km på motorväg @110km/h farthållare. displayen visa en förbrukning på 0.65-0,8/mil resultatet för dessa 130km blev 17L bensin, dvs 1,3L/mil.
-Motorn låter inte konstigt, går inte ryckigt eller något, den går väldigt rent.
-Har kontrollerat att det inte är bensinmätaren som spökar, körde 300km och fick tanka upp 45L för att få den full igen=1,5L/mil.
-Har gjort diagnostik på bilen, inga fel uppkom.
-Har lyft upp bilen med motor igång och letat efter läckor, hittade inga (detta gjordes med tomgång, bör man göra detta igen men hålla den vid ca 3k varv??)

Jag "bör" ju ta den till Peugeot verkstad, men de vill ju varken ge tips eller förslag utan säger "lämna in den så får vi ta en titt" hade såklart gjort detta ifall jag skulle haft de tusenlapparna dom begär för det... nu har jag inte det, därför jag vänder mig till er i HOPP om att ni vet någon lösning på detta problem!

tack på förhand!

/Jonas

Hur hänger detta ihop? Det är inget räknefel inblandat? Annars är det kanske fel på färddatorn.
13 mil x 0,8 l ger max 10,4 liter så vad får du 17 liter ifrån.

/Benny

jag vet att det inte går ihop.... det är ju därför jag har detta problemet ju haha
körde malmö-->helsingborg-->malmö plus en liten bit därimellan =130km (hade nollat färddatorn)

17L får jag från detta... tanken är på 60L, bensin mätaren är uppdelad i 8 delar, 60/8=7,5
den hade på dessa kilometer förbrukat 2st streck eller lättare sagt 1/4 av tanken PLUS lite till så ca 17L kanske t.o.m 18L

23 Inlägg
27 juli 2015
Trådstartare
#6
zekezeke skrev:
När blev bilen servad sist? Kan ju vara så enkelt som att den behöver en redig service, med nya filter och stift..

ca 900 mil sedan, storservice gjordes då, kamrem, vattenpump,alla filter, olja och stift

23 Inlägg
27 juli 2015
Trådstartare
#7
viccoA skrev:
Min gissning är att lambda sonden är trasig.

Är gången och ljudet på motorn som vanligt?

Hade du nollat färddatorn eller visar den förbrukning över väldigt många mil? Vad datorn visar och vad bilen faktiskt förbrukar behöver inte alltid stämma.

har uteslutit lambda sonden då motorn går som den ska... den visar förbrukningen i realtid... dvs den ändras hela tiden på minsta gasningen. därav att den låg mellan 0.65 och 0.85 typ 0.85 uppför och 0.65 på plan väg

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
27 juli 2015
#8
Bara_Jonas skrev:
Vettemannen skrev:
Bara_Jonas skrev:
Har en Peugeot 307Cc 2.0 -07 som drar på tok för mkt bensin och behöver er hjälp att lösa detta (hoppas på att någon haft exakt samma problem)

-Körde 130km på motorväg @110km/h farthållare. displayen visa en förbrukning på 0.65-0,8/mil resultatet för dessa 130km blev 17L bensin, dvs 1,3L/mil.
-Motorn låter inte konstigt, går inte ryckigt eller något, den går väldigt rent.
-Har kontrollerat att det inte är bensinmätaren som spökar, körde 300km och fick tanka upp 45L för att få den full igen=1,5L/mil.
-Har gjort diagnostik på bilen, inga fel uppkom.
-Har lyft upp bilen med motor igång och letat efter läckor, hittade inga (detta gjordes med tomgång, bör man göra detta igen men hålla den vid ca 3k varv??)

Jag "bör" ju ta den till Peugeot verkstad, men de vill ju varken ge tips eller förslag utan säger "lämna in den så får vi ta en titt" hade såklart gjort detta ifall jag skulle haft de tusenlapparna dom begär för det... nu har jag inte det, därför jag vänder mig till er i HOPP om att ni vet någon lösning på detta problem!

tack på förhand!

/Jonas

Hur hänger detta ihop? Det är inget räknefel inblandat? Annars är det kanske fel på färddatorn.
13 mil x 0,8 l ger max 10,4 liter så vad får du 17 liter ifrån.

/Benny

jag vet att det inte går ihop.... det är ju därför jag har detta problemet ju haha
körde malmö-->helsingborg-->malmö plus en liten bit därimellan =130km (hade nollat färddatorn)

17L får jag från detta... tanken är på 60L, bensin mätaren är uppdelad i 8 delar, 60/8=7,5
den hade på dessa kilometer förbrukat 2st streck eller lättare sagt 1/4 av tanken PLUS lite till så ca 17L kanske t.o.m 18L

Hahaha!!! Där kan vi ha felet. För att varje streck ska motsvara exakt samma mängd bränsle måste tanken vara helt fyrkantig annars stämmer det inte alls.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 173 Inlägg
27 juli 2015
#9
Förmodligen tankades de fullt innan resan sedan körde han resan tankade igen och då gick de i 17 Liter då har han delat de med milen han körde?


23 Inlägg
28 juli 2015
Trådstartare
#10
Vettemannen skrev:
Bara_Jonas skrev:
Vettemannen skrev:

Hur hänger detta ihop? Det är inget räknefel inblandat? Annars är det kanske fel på färddatorn.
13 mil x 0,8 l ger max 10,4 liter så vad får du 17 liter ifrån.

/Benny

jag vet att det inte går ihop.... det är ju därför jag har detta problemet ju haha
körde malmö-->helsingborg-->malmö plus en liten bit därimellan =130km (hade nollat färddatorn)

17L får jag från detta... tanken är på 60L, bensin mätaren är uppdelad i 8 delar, 60/8=7,5
den hade på dessa kilometer förbrukat 2st streck eller lättare sagt 1/4 av tanken PLUS lite till så ca 17L kanske t.o.m 18L

Hahaha!!! Där kan vi ha felet. För att varje streck ska motsvara exakt samma mängd bränsle måste tanken vara helt fyrkantig annars stämmer det inte alls.

/Benny

asså va? lättare sagt så du förstår... jag hade fyllt tanken helt full, sedan kört 300km när jag sen tankade den full igen så fick jag tanka 45L. 300km på 45L =1,5L/mil...
förstår du nu? det är INGET fel på bensinmätaren...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
28 juli 2015
#11
Bara_Jonas skrev:
Vettemannen skrev:
Bara_Jonas skrev:
jag vet att det inte går ihop.... det är ju därför jag har detta problemet ju haha
körde malmö-->helsingborg-->malmö plus en liten bit därimellan =130km (hade nollat färddatorn)

17L får jag från detta... tanken är på 60L, bensin mätaren är uppdelad i 8 delar, 60/8=7,5
den hade på dessa kilometer förbrukat 2st streck eller lättare sagt 1/4 av tanken PLUS lite till så ca 17L kanske t.o.m 18L

Hahaha!!! Där kan vi ha felet. För att varje streck ska motsvara exakt samma mängd bränsle måste tanken vara helt fyrkantig annars stämmer det inte alls.

/Benny

asså va? lättare sagt så du förstår... jag hade fyllt tanken helt full, sedan kört 300km när jag sen tankade den full igen så fick jag tanka 45L. 300km på 45L =1,5L/mil...
förstår du nu? det är INGET fel på bensinmätaren...

Det SA jag inte heller om du läser, jag a bara att man inte kan gå efter strecken för det beror på hur tanken ser ut. Men läser man inte så ska man inte hetsa upp sig!!!

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (28 juli 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

130 Inlägg
28 juli 2015
#12
Bara_Jonas skrev:
Vettemannen skrev:
Bara_Jonas skrev:

jag vet att det inte går ihop.... det är ju därför jag har detta problemet ju haha
körde malmö-->helsingborg-->malmö plus en liten bit därimellan =130km (hade nollat färddatorn)

17L får jag från detta... tanken är på 60L, bensin mätaren är uppdelad i 8 delar, 60/8=7,5
den hade på dessa kilometer förbrukat 2st streck eller lättare sagt 1/4 av tanken PLUS lite till så ca 17L kanske t.o.m 18L

Hahaha!!! Där kan vi ha felet. För att varje streck ska motsvara exakt samma mängd bränsle måste tanken vara helt fyrkantig annars stämmer det inte alls.

/Benny

asså va? lättare sagt så du förstår... jag hade fyllt tanken helt full, sedan kört 300km när jag sen tankade den full igen så fick jag tanka 45L. 300km på 45L =1,5L/mil...
förstår du nu? det är INGET fel på bensinmätaren...

han sa nog inte att det var fel på bensinmätaren men dock kan man absolut inte gå efter bensinmätaren när man ska räkna ut exakt hur mycket som är kvar i tanken. i min 325d så kan jag köra ca 55 mil på första halvtanken  och ca 40-45 mil på andra halvan enligt mätaren.

dock så som sagt så kan det vara antingen luftmassemätare eller lambdasond (ger inte alltid felkod om man har otur) tätt någonstans på insugssidan eller i avgassystemet men oavsett så borde bilen gå ganska dåligt om det skulle vara något av det.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91

23 Inlägg
29 juli 2015
Trådstartare
#13
Vettemannen skrev:
Bara_Jonas skrev:
Vettemannen skrev:
Hahaha!!! Där kan vi ha felet. För att varje streck ska motsvara exakt samma mängd bränsle måste tanken vara helt fyrkantig annars stämmer det inte alls.

/Benny

asså va? lättare sagt så du förstår... jag hade fyllt tanken helt full, sedan kört 300km när jag sen tankade den full igen så fick jag tanka 45L. 300km på 45L =1,5L/mil...
förstår du nu? det är INGET fel på bensinmätaren...

Det SA jag inte heller om du läser, jag a bara att man inte kan gå efter strecken för det beror på hur tanken ser ut. Men läser man inte så ska man inte hetsa upp sig!!!

/Benny

men det du skriver låter ju bara så galet... det är som att bensinmätaren står på mittenstrecket och så är det inte halv tank? de måste på något sätt gjort mätaren så att när den visar halv tank, då är det halv tank, vare sig tanken är fyrkantig, rund eller i jordens alla olika former... annars hade de säkerligen inte satt ut streck för 1/2 tank osv... då kunde dom lika bra bara satt E-F och ingenting därimellan.
sedan vf vi ska fortsätta prata om tanken, bensinmätaren (strecken) när det faktiskt är så att det har försvunnit 45L när jag har kört 300km är bara onödigt.
Senast redigerat av Bara_Jonas (29 juli 2015)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
29 juli 2015
#14
Bara_Jonas skrev:
Vettemannen skrev:
Bara_Jonas skrev:

asså va? lättare sagt så du förstår... jag hade fyllt tanken helt full, sedan kört 300km när jag sen tankade den full igen så fick jag tanka 45L. 300km på 45L =1,5L/mil...
förstår du nu? det är INGET fel på bensinmätaren...

Det SA jag inte heller om du läser, jag a bara att man inte kan gå efter strecken för det beror på hur tanken ser ut. Men läser man inte så ska man inte hetsa upp sig!!!

/Benny

men det du skriver låter ju bara så galet... det är som att bensinmätaren står på mittenstrecket och så är det inte halv tank? de måste på något sätt gjort mätaren så att när den visar halv tank, då är det halv tank, vare sig tanken är fyrkantig, rund eller i jordens alla olika former... annars hade de säkerligen inte satt ut streck för 1/2 tank osv... då kunde dom lika bra bara satt E-F och ingenting därimellan.
sedan vf vi ska fortsätta prata om tanken, bensinmätaren (strecken) när det faktiskt är så att det har försvunnit 45L när jag har kört 300km är bara onödigt.

Gamer skrev tidigare så här: i min 325d så kan jag köra ca 55 mil på första halvtanken  och ca 40-45 mil på andra halvan enligt mätaren.
Det är så jag menar att det kan bli. Om vi tar en fotbollsrund tank så rör sig tankarmaturen fortast längst upp och längst ner och den rör sig saktast i mitten. Men nu är inte alla tankar som fotbollar men de är formgjutna för att passa bilen och då kan dom vara mindre upptill eller mindre nertill och därför så rör sig tankarmaturen olika fort. Hoppas att du förstår nu då.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök