alexbenhard skrev:
Jag letade upp ett registreringsnummer på en BMW 540 på Blocket.
Årsskatten ligger på 3055 kr.
Halvförsäkring för mig som är 30 år är som billigast 856 kr i månaden enligt Insplanet.
Alla försäkringsbolag lämnade dock ingen offert eftersom den var en importbil precis som alla andra 540 på blocket.
Du kan drömma om att komma under 1.5 liter/mil trots att "alla" som äger dessa bedyrar att den är jättesnål.
Självklart har ju alla dessa killar jättestor koll på förbrukningen då man självklart köper en BMW 540 för att öva på eco-driving.
Snittförbrukning är hur många liter det faktiskt gått åt på dina mil du kört inte bara dra till med något som färddatorn visade när du nollade den i farten.
BMW 540 är en tung bil på närmare 2 ton och tunga bilar sliter mer på allt ex. bromsar, hjulupphängning och däck.
Växellådan som oftast är automat kräver dyr reparation efter ett visst antal mil eller en splitter ny låda om detta inte utförs i tid (vad säger att en annan begagnad låda inte är på väg att rasa?).
Bussningar i bakvagnen är inte heller kaffepengar för att byta och är ett väl känt "problem" med 540.
Bromsskivor som "slagit" sig är långt ifrån ovanligt.
Jag har haft en 540 och rekommenderar den absolut inte till en 18 åring!
Audi A8 är ungefär samma bil bara att du har fyrhjulsdrift som kan gå sönder också.