Tjena Tjena!
Då var det dags för nästa projekt! En BMW E34 535 från -89 som ska rostlagas och fräschas upp och få sig ett nytt hjärt, en om606.962 som har gått 14900mil med en 8mm rs171 dieselmeken pump! Tanken är att bygga en gatlaglig busbil så den ska självfallet reggas med denna motor. Detta blir då mitt 4'e projekt! Mitt första var att totalrenovera en volvo duett epa. Mitt andra var att bygga en bmw e34 525 tds a-traktor som kostade mig körkortet i slutändan
Mitt tredje blev tyvärr väldigt halvseriöst och aldrig färdig! En volvo 244 med en b230fk.
Detta projekt ska blir mitt seriösaste projekt hittills är tanken då jag inte har någon tidspress på mig denna gång då jag har beslagtagit garaget och har den helt för mig själv! (Har tidigare delat verkstad med farsan).
Lite planer jag har just nu! (Vet ej hur mycket jag ändrar mig genom projektets gång då jag har bytt bil 2 gånger och motor 2-3 innan jag ens börjat..hehe..)
*Skrapa/blästa/måla alla framvagns och bakvagns detaljer.KLAR
*Rostlaga det som behövs. KLAR
*Byta(laga?) dörrar och framskärmar). Nya införskaffade.
*Breda V8 grillen.
*Värre skivor och belägg.
*Stålomspunna bromsslangar. KLAR
*Byta alla bussningar/länkage i fram och bakvagn (Beställt). KLAR
*Värre bussningar där det behövs. KLAR tills vidare (Silent bussningar kommer här näst)
*Bur
*Race stolar och 4 punkt bälte.
*Hydraulisk handbroms.
*om606.962 KLAR
*GS6-53DZ 6 växlad manuell bmw e61 530d växellåda. KLAR
*Börja med orginal turbo. sedan en lite halv stor och är jag inte nöjd då så blir det en HX55-16. Blir en GT35 emellan också.
*Kompressor M112 (blir relativt sent in i projektet)
*H-profiler+stödgördel+MLS topplockspackning (om jag bestämmer mig för att gå över 300-400hk)
*luft-vatten-luft intercooler är jag lite sugen på att prova men får se om det känns värt eller ej.
Det är planerna jag har nu så får vi se vad som händer!
Här är lite bilder vad som har hänt än så länge!
Kommer ladda upp dom i ett större format i uppdateringarna men det blev så många bilder nu!