3669
Sök

Hur vet man om man har hjulcylinder med eller utan integrerad bromskraftsregulator?

294 Inlägg
30 juli 2015
Trådstartare
#1
Hallå, som rubriken säger: - Hur vet man om man har hjulcylinder med eller utan integrerad bromskraftsregulator?

Jag har en VW Caddy II Pick-up (9U7),  1.9 D från -01 som jag antagligen måste byta en bakre hjulcylinder på (ojämn bromsverkan bak enligt senaste besiktningsförsök...) och hittar olika varianter när jag letar på mitt regnummer. Med och utan ABS, samt med och utan "integrerad bromskraftsregulator". ABS fattar jag själv att jag inte har, det blir rätt uppenbart när man trampar till lite extra på bromsen men jag vete fanken vad som gäller integrerad bromskraftsregulator... Det sitter ju redan en vanlig bromskraftsregulator med fjäder på bakaxeln, man undrar ju hur många kan egentligen behövas?
Senast redigerat av RobbanGBG (30 juli 2015)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
30 juli 2015
#2
RobbanGBG skrev:
Hallå, som rubriken säger: - Hur vet man om man har hjulcylinder med eller utan integrerad bromskraftsregulator?

Jag har en VW Caddy II Pick-up (9U7),  1.9 D från -01 som jag antagligen måste byta en bakre hjulcylinder på (ojämn bromsverkan bak enligt senaste besiktningsförsök...) och hittar olika varianter när jag letar på mitt regnummer. Med och utan ABS, samt med och utan "integrerad bromskraftsregulator". ABS fattar jag själv att jag inte har, det blir rätt uppenbart när man trampar till lite extra på bromsen men jag vete fanken vad som gäller integrerad bromskraftsregulator... Det sitter ju redan en vanlig bromskraftsregulator med fjäder på bakaxeln, man undrar ju hur många kan egentligen behövas?

Kan du inte knalla in på en VAG-verkstad för dom borde väl veta. Men ta med regbevis det kanske behövs identfieringsnummer eller ramnummr eller så.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 139 Inlägg
30 juli 2015
#3
man får först ta bort trummorna och kika, sedan jämföra med tex. http://www.bildelaronline24.se/  etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 867 Inlägg
30 juli 2015
#4
Det är ingen regulator i cylindrarna, men det är skillnad på cylindrarna beroende på om bilen har lastavkännande ventil/bromskraftsregulator på bakaxeln eller inte.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

294 Inlägg
30 juli 2015
Trådstartare
#5
Jaha där ser man. Hade svårt att se hur de fått in regulatorn där, men jag är ingen direkt expert på bromsar heller smile

Tycker dock att namnet då är lite missvisande t.ex. HJULCYLINDER TRW TRW HJULBROMSCYLINDER MED INTEGRERAD BROMSKRAFTSREGULATOR

4 139 Inlägg
30 juli 2015
#6
Det är inte några problen att få i en regulator, den sitter mellan kolvarna och en extyra o-ring, Renault 5 GTs -89 har det, när ni har bytt ut dessa så ta isär en av dom gamla

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

294 Inlägg
30 juli 2015
Trådstartare
#7
spillolja skrev:
Det är inte några problen att få i en regulator, den sitter mellan kolvarna och en extyra o-ring, Renault 5 GTs -89 har det, när ni har bytt ut dessa så ta isär en av dom gamla

Aha, tackar! Då har jag med andra ord normala hjulcylindrar utan integrerad bromskraftsregulator, för när jag tog ur kolvarna för att hona ur cylindern så satt där inga mysko o-ringar eller annat krimskrams big_smile


Sök