2664
Sök

Lite råd och tipps till första bil, är en van dyr i drift?

JDM
593 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
Tjena, jag börjar känna att den trogna lilla moppen inte orkar mycket mer nu, har alltid funnits där för mej och pruttat iväg mej till skolan på mornarna, till polarna på nätterna och till centrum när man blir hungrig. Men nu så är det inte mycket mer av detta då man bara blir frustrerad av att köra grejen när gasvajern är fasttejpad, frambromsen paj hastighetsmätaren likaså mm mm = INTE KUL!

Så jag börjar planera lite inför de goda biltiderna och vänder mej därför till de som kan, här på GARAGET.

Det är ett tag kvar tills det blir aktuellt då pengar måste fixas, men det är ju inte för tidigt för att planera.
Drömmen är för mej en Van, stor, mycket plats för polare och högtalare och kanske en säng (?) men hur är det igentligen, hur mycket kostar det att ha en van igentligen? Är det något att satsa på som första bil eller ska man köpa sig en liten golf som man har råd med istället?
Så beroende på vilken bil jag bör köpa, vad ska man tänka på då? För jag har kikat en del på blocket och så och hittat en del vans för under 25000:- hur är dom överlag? Är det ett kap eller brukar dessa "kap" gå sönder ganska tidigt och kosta så mycket att man skulle sparat på att köpa dyrare från början? Vad ska man kika efter när man kollar bilar?

Tja det är en hel del jag undrar men jag kanske kan få svar på något smile

Tack på förhand!

Det ska vara JDM och bana!

219 Inlägg
18 december 2006
En van drar ca 1.5-2.5/L milen beronde på hur snäll du är på gasen. Men blir det mycket rödljuskörning skenar det lätt iväg men om du bara kör på landsväg kan du komma ner i 1.2, beronde om det är en diesel- eller bensinmotor.

Reservdelar finns det gott om och dom är inte speciellt dyra. Sen brukar inte amerikanare gilla vårt klimat här i Sverige, så det finns gott om rostvrak.

Tyvärr vet jag inget om dessa "kap" men ngn annan kanske kan fylla på.

Även bilen har en drift. Och den är dyr.

JDM
593 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
Aj, jo det kanske inte är vanens tid nu när bensinen är så förbannat dyr en smarts smidiget och bensinförbrukning lockar ju, men det är inte många polare, soffor och sängar som får plats i en sån.

Diggar folkabussar en del också, gillar lixom skåpbilar där det är som en stor kartong där det inte är någon avskärmning mellan förarsätet och resten av kärran.

Men du har ju en folkabuss, är de nå kul då?

Heavy Metal N' Horsepower
174 Inlägg
18 december 2006
vi körde van i ca 80 mil. den drog mer bensin än en mitsu galant + en golf 3 tillsammans :S

Alla kan köra fort rakt fram...

219 Inlägg
18 december 2006
Haxxel skrev:
Aj, jo det kanske inte är vanens tid nu när bensinen är så förbannat dyr en smarts smidiget och bensinförbrukning lockar ju, men det är inte många polare, soffor och sängar som får plats i en sån.

Diggar folkabussar en del också, gillar lixom skåpbilar där det är som en stor kartong där det inte är någon avskärmning mellan förarsätet och resten av kärran.

Men du har ju en folkabuss, är de nå kul då?

Jodå dom är roliga och lite speciella, fast i folkabussar sitter motorn bak vilket gör att det inte riktigt blir skolådan du beskriver wink. Sen folkabussar drar inte så mycket mindre, man får räkna med upp till 1.5L/milen.

Krocksäkerheten är inte stor i gamla bilar heller, kan vara bra att ha en bil som tål en liten smäll iaf som första bil. Men visst är det en härlig känsla när man inte kmr över 100km/h och det härliga motorljudet.

Du kan få tag i folkabussar för 25k som bara är att tuta och köra, sen slipper du skatten med om den är 30år eller äldre.

Även bilen har en drift. Och den är dyr.

845 Inlägg
18 december 2006
van drar väll rätt mycket så jag råder till att köpa en illig å soppasnå första bil också nu tillvintern bakhjulsdrivet smile

Avstängd
914 Inlägg
18 december 2006
En van är nog inte en så bra ide att köpa som första bil..Då du antagligen inte kommer att ha råd att åka så mkt, pga bensin priset. Om du vill ha en Relativt billig bil, med billiga reservdelar och med bra drag i så Rekomenderar jag  en Saab 900 Turbo, drar inte så mkt soppa och det e bra drag i dom, har själv en. Och den är jag mkt nöjd med, reservdelarna är billiga också. Och eftersom att det är en så pass vanlig bil så finns delar att köpa nästan överallt. MVH

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

845 Inlägg
18 december 2006
volvo 142, 240 245, 740745 därharu bra första bilar.. finns reservdelar för10-20 kr somlägst tongue

Klubbmannen
18 december 2006
Polaren hade en Cheva Astro ett par veckor. Vi cruisade runt en helkväll och brände soppa för 600 spänn. På en kväll. Den drog 3 L/mil, och då körde vi som en vardaglig bilist.
Billiga i inköp, billig i försäking och jävligt kul att cruisa i. Men helvete vad den slukar soppa. Man kan i princip se tankmätaren sjunka med blotta ögat.
En Voyager turbodiesel lär ju dra under hälften av vad en Astro drar, men den är mindre "Vanig"

Edit: V6 och automatlåda, 2WD.
Senast redigerat av Klubbmannen (18 december 2006)

JDM
593 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
Huga 600 spänn! Jag ssom funderade på lite roadtripping, no way med 3L milen!
Så ni kanske har rätt, om det är första bilen så kommer jag ju vilja köra en hel del med den då är det ju inge kul om den ska kosta 60 spänn fram och tillbaka till skolan.
Jo men jag kan nog tänka om, jagmenar det är ju antagligen ganska så najs med en lite sportigare bil (i gämförelse med en van).

Men en saab ey? För jag vill ju mer med kärran än bara köra jag vill ju pimpa till den lite så någon vanlig modell kanske är lättast att hitta och sen att fixa delar som bara glider på utan härj vore ju najs.
Men en saab är ju inte uteslutet, då jag nästan har som krav att den ska vara fyradörrars då halva grejen är att ha med gänget går med tvådörrars också men då kan det bli aaaaningen trångt för fem grabbar. Min polare har jusst köpt en saab 9000 så jag kommer ju kunna få känna på den lite.

Men ok, vad har ni för fler bilar ni kan rekomendera?

Old School Ford
600 Inlägg
18 december 2006
saab 900 turbo-96

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

380 Inlägg
18 december 2006
Hade själv en cheva van 87:a med tbi alltså nån slags förgasarinsprutning å den drog 1.3 liter milen långkörning med tung last,så alla behöver inte dra 3 liter milen smile

538 Inlägg
18 december 2006
Mitt tips är att du köper en Golf2 gti en 8V räcker nog gott o väl, 112 hk lätt som en fjäder o går bra som fan, men gå inte under 10000 i pris för då får du inge vidare fräscha, sen drar dem inte särskilt mkt, lr ja gillar du att gasa så vill dem väl ha lite, men långkörning kanske 0,6 0,7.. vet inte riktigt.. och plus att om du ställer den på farsan så kommer den kosta max 300 kr var tredje månad i försäkring, skatt vet ja inte riktigt men den är inte särskilt dyr. Hoppas de hjälpte de ja skrev MvH Robin
Senast redigerat av Golf2freak (18 december 2006)

34 Inlägg
18 december 2006
Köp en käääs golf eller något för 6-7", kommer antagligen hålla tills du har lite mer pengar att röra dig med!

Ett ogenomtänkt inlägg av mig här... men det var det första som dök upp.

Fulländad

Speed FMK
849 Inlägg
18 december 2006
Ok jag ska ge min åsikt om detta.

Har kompisar som haft vanar och liknande tunga bilar med v8 eller v6 motorer. har inte varit med om någon som haft en medelförbrukning under 1,5l/mil de flesta över 2,0. (Vet att andra i tråden skrivit detta med).

Vill du ha bensinsnålast möjliga bil ska du nog välja som många andra här en golf. Ingen stor bil som man får inte så mycket folk i men en fult duglig bil som går göra ganska snygg och "pimpad" om man vill.

Mitt andra förslag är som jag själv har en 740 eller eventuellt en 240. Båda är bra och billiga bilar som går i evigheter. Delarna är billiga och finns dessutom enkelt att få tag på på närmaste skrot. Lättmekat är också en annan för del med gamla volvo bilar. Håller själv på med att fixa iordning min bil just nu efter att ha köpt den för 2000:-. Hittills har jag inte stött på en enda sak som varit för "svår" för att fixas själv. 740 är också enligt mig väldigt enkla att "pimpa" och styla till så de blir lite unika. 

Som ett tredje alternativ är som tidigare nämnt saab 900 eller eventuellt saab 9000. Båda modellerna är enligt mig helt ok snygga och enkla att jobba med. Även här är delarna hyffsat billiga.

Så länge bensinen kostar som den gör är nog inte van något bra första alternativ. Även delar och liknande är dyrt till de flesta vanar.

Hoppas detta gav dig någonting! smile Skriv gärna pm om du undrar något.

Mvh Ludde

JDM
593 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
Najs, älskar när man hittar ett underbart forum där folket gillar att hjälpa en som är ny smile
big_smile

Men kolla in denna http://www.blocket.se/vi/10152337.htm?ca=11_s den är annars ganska så läcker, hur är den gämtemot de andra?

410 Inlägg
18 december 2006
Jag skulle inte rekomendera en golf av den enkla anledningen att dom flesta golf bilarna är med 1.8 liters motor och då är det samma motor som du hittar i en audi 100 eller senare audi A6 så om du känner att du har pengarna att köpa en audi 100 eller A6 så gör det för att det är helt och hållet värt det. Med en audi 100 så får du en stor bil (större än XC90 om du bara kollar längd och bredd) men den drar lika mycket som en golf.

Min audi 100 drar inte mer 0.8 i göteborgs trafiken. Delar är inte heller så dyra för att det finns en del på skroten, men den går inte att pimpa så mycket på exteriörer. Och så kan det vara värt att veta att originaldelarna till audi är FÖRBANNAT dyra. Men dom är pålitliga och stora, de förtjänar verkligen att kallas Autobahnlok. Sen så är dom roliga att köra på dåligt underlag för att det är rätt så lätt att se till att bilen får en bakvagnsladd.

VAG koncernen är rätt så generösa med sina mindre motorer när det gäller generatorn. På min 1,8 motor så är det en 90 ampere generator vilket innebär att du kan driva ett rätt så stort ljudsystem. Dock ska du vara väldigt försiktig om du köper en audi 100 för audi är kända för att ha för klena servopumpar och de flesta audi 100 med servo har läckande pump och det är svårt att få tag på en skrot del och den nya pumpen är dyr.

Kort och gott så skit i golfen köp hellre en audi 80 eller 100 med 1,8 motor om du vill ha mer bil för pengarna. Audi 80 går att pimpa exteriört rätt så rejält så ska du pimpa Då har du desutom en bil i premiumklassen och det märks verkligen.

P.S. skatten ligger på 1500/år och trafikförsäkring i min fadersnamn hos IF ligger på 2500/år.
Senast redigerat av laika (18 december 2006)

Klubbmannen
18 december 2006
Haxxel skrev:
Najs, älskar när man hittar ett underbart forum där folket gillar att hjälpa en som är ny smile
big_smile

Men kolla in denna http://www.blocket.se/vi/10152337.htm?ca=11_s den är annars ganska så läcker, hur är den gämtemot de andra?

Blir lika road varje gång man ser en BMW-annons som är skriven med endast stora bokstäver, och annonsörens namn är "BMW"

34 Inlägg
19 december 2006
Har själv ägt en 525:a och kan verkligen rekomendera dom! Inte särskillt dyra att reparea heller!

Fulländad

9 Inlägg
19 februari 2008
jag har haft och kört .. volvo 240, toyota corolla, saab 9000 turbo ( just nu kör jag saab 9000 turbo)

har dock köpt mig en nissan micra, pga bensinpriserna och pluggar än sålänge tongue ..
iafall så tänkte jag bara ge min syn punkt på de hela = ) ..

volvo 240 är en trevlig bil .. billiga delar överallt och håller för jävligt mycket har jag kommit fram till (hööh)
dock ligger väll bensin förbrukninge kring litern oftast (hade en volvo 240 gl -83a med b23a 5växlad )
112hk ungefär = ) .. är en jävla traktor iallafal =  )

toyota corolla .. liten gocart tar inte så farligt me besnins .. dock vet jag int så mycket om resrevdelar tongue köpte ett fjäderben på skroten för 350 kr ? så känns int så farligt för mig iallfal tongue låg väll kring 0,6 oftast tongue  89 hk har jag för mig

saab 9000 turbo .. jag var ner till nora vid höga kusten ( körde från umeå) var 16 mil ungefär därifrån jag nolla trippen iallfal? = P  .. var ganska skoj att se hur snålt man kunde köra med den big_smile .. 0,65l/milen enligt färddatorn ( saab 9000 turbo -85 ) 175 hk = )  .. enligt saab ska bilen ligga på kring 0.7 landsväg. 0.85 blandad (om jag minns rätt) och kring 1 L  milen stats körning .. stämmer hyfsat bra smile ..
brukar ligga kring 0.8 - 0.9 blandad .. MEN OM MAN HAR TUNG GASFOT  kan man lätt få upp den kring 1.5 - 2 lit milen tongue 

saknar nog volvon mäst av dom alla .. lätt mekad och trevlig att supa i behövde int vara så rädd om den osv ; P "oj där vare en brevlåda" "ähh en liten bukla bara .. de fixar vi me släggan när vi kommer hem"

fast saaben är dock väldigt trevlig åxå big_smile den blire lite trimma i sommar om man lyckats få sig nå jobb då vill säga tongue  skoj me turbo och kan gå snålt om man vill : ] ..
Senast redigerat av djLyckad (19 februari 2008)

Sök