2507
Sök

V70n -01, smuts i oljepåfyllningshålet?

29 Inlägg
8 augusti 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Vad är detta? Såg det när jag skulle byta olja, har aldrig reflekterat över hur det brukar se ut på bilar men är detta normalt?
Vågar man använda Wynns motorcleaner som man häller i oljan och låter den gå på tomgång 20 min innan ett nytt oljebyte?

Och hur får jag bort denna hemska beläggning?

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70491/70491-8c766182fdf8e31cda0f86ad10ef5ba2.jpg


1 122 Inlägg
8 augusti 2015
#2
Slarv med oljebyte. PERSONLIGEN brukar jag köra med 2000rpm och 0,5-1L diesel i oljan när d sett förjävligt ut = lyftarna låtit illa eller vid ev oil slugde. Löst mina problem varje gång. Och lär dig skita i long life olja  som är döden själv eller byt olja tidigare än rekommenderat. Även biltemas olja i 1k mil är bättre än skiten dom rekommenderar IFALL d är longlife.
Senast redigerat av ValP2k (8 augusti 2015)

gasa nu foer faen!

1 661 Inlägg
8 augusti 2015
#3
Det är inget fel på long lite-oljan utan att bilarna rullar på tok för långt för att oljan ska göra sitt jobb bra.

29 Inlägg
8 augusti 2015
Trådstartare
#4
Jag har bara haft bilen i 2 veckor, köpte den för serviceboken var komplett ifylld. 2000 mil mellan varje service.
Det första jag gjorde nu var alltså ett oljebyte och filterbyte.

Ska jag varmköra motorn, sen hälla i 0,5 l diesel medan bilen är igång? Är just 2000 rpm viktigt?
Och göra ett nytt oljebyte precis efter?
Senast redigerat av Sportarn (8 augusti 2015)


1 122 Inlägg
8 augusti 2015
#5
Vill ju få upp oljan ordentligt i toppen. Jajemen oljebyte direkt efter. Glömde säga d men ca 10min brukar jag köra
Senast redigerat av ValP2k (8 augusti 2015)

gasa nu foer faen!

29 Inlägg
8 augusti 2015
Trådstartare
#6
Ok då fattar jag.

Läste nån gammal tråd om nån som gjort en engine flush och fått problem efteråt då all oil sludge lossnade och täppte till kanalerna.

Men iaf du ska ha stort tack, jag kör dieselmetoden vid nästa byte. Byter vid varje 1000 mil hädanefter.


7 454 Inlägg
9 augusti 2015
#7
Förr i tiden = på den gamla goda tiden, så kördes motorn alltid på sköljolja innan den nya oljan fylldes på.
Hälften motorolja och hälften fotogen.
Därefter kördes motorn någon minut.
Men i dag är motoroljorna så bra att det inte behövs.
Sådan här "oilsludge" bildas då motorn får gå korta stunder utan att bli varm.
Företrädes vintertid.
Den som har den körcykeln = 15 minuter utan genomvarm motor, bör byta kanske var 500:ade mil vintertid.
Hela förvärmningssystem kan täppas till och frysa till is med otrevliga konsekvenser.
De moderna helsyntetiska longlifeoljorna är bra mycket bättre än gamla tiders motoroljor.
Men inte tillräckligt för att kunna köra 2.000 mil eller mer mellan bytena - om motorn aldrig blir genomvarm.
Många tyska bilars motorer vittnar om detta.

hmm

3 235 Inlägg
9 augusti 2015
#8
Resten av motorn invändigt ser säkert lika illa ut:(
Är du rädd om din motor och vill att den varar några mil till?
Optimalt bör man demontera oljetråget och göra rent silen.
Engine flush kommer inte få bort alla avlagringar när det ser ut så där.


4 767 Inlägg
9 augusti 2015
#9
Det där ser faktiskt riktigt illa ut. sad

Som engolf säger ser troligen resten av motorn lika illa ut.

Jag hade nog plockat av både ventilkåpa och tråg för att se hur det ser ut.

Spontant blir det inte sådär illa med service var 2000e mil, visst, har bilen gått hela livet med 2 km åt gången så är det möjligt, men jag hade inte litat på serviceboken i detta fallet.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

29 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
#10
Ja, jag är ju såklart rädd om motorn men det är en -01 med 26k mil på sig, det är inga stora pengar det rör sig om som jag gav för den.

Nu är det så att jag kan omöjligt stå på en parkering och fixa detta, aldrig pillat med motorer innan.
Och lämna in den för detta....jadu....det kommer ju kosta vad jag gav för bilen.

Personligen tycker jag 2000 mil intervaller är helt värdelöst. Ett oljebyte var 1000 mil borde va standard när det gäller alla bilar. En bil jag hade innan hade 3000 intervall.

Jag kommer ta in den på en "Bilstein flush" så fort jag hinner och sen efter det får vi se vad som händer.


4 767 Inlägg
9 augusti 2015
#11
Är du inte kär i bilen så hade jag sålt den och köpt en annan för samma pengar. Ev bytt in den på firma så slipper du dåligt samvete. Som du säger kostar det snabbt mer än bilen är värd att lämna in för reparation.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

29 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
#12
Ja du har helt rätt, detta är en "mellanbil", alltså jag köpte den för att ha något att kunna åka med tillfälligt men i höst kommer jag köpa en Audi A4 B7, som jag länge velat ha.

Och jag har cykelavstånd till jobbet så kommer inte köra varje dag utan bara nångång. Så troligtvis blir det ju inbyte lite senare.

Såg en liknande bild på nätet som nån tagit, där hade han använt Wynns men han hade inte rapporterat hur det blev.


7 454 Inlägg
10 augusti 2015
#13
Erick skrev:
Är du inte kär i bilen så hade jag sålt den och köpt en annan för samma pengar. Ev bytt in den på firma så slipper du dåligt samvete. Som du säger kostar det snabbt mer än bilen är värd att lämna in för reparation.

Men först bör du snygga till oljepåfyllningshålet med tandborste och liiiiite motortvättmedel.cool

wink

29 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#14
torsen skrev:
Erick skrev:
Är du inte kär i bilen så hade jag sålt den och köpt en annan för samma pengar. Ev bytt in den på firma så slipper du dåligt samvete. Som du säger kostar det snabbt mer än bilen är värd att lämna in för reparation.

Men först bör du snygga till oljepåfyllningshålet med tandborste och liiiiite motortvättmedel.cool

wink

Hahaha. Seriöst vill jag göra det för min egen skull också men jag vågar inte pilla där, tänk om det lossnar en bit
som for ner i motorn och den rasar...

Vad tror du om jag tar en liten handduk och dränker den i motortvätt och låter den ligga där och lösa upp allt?


29 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#15
Har nu bokat tid på en "flush" så efter torsdag får vi se vad som hänt.
1200 spänn + olja och filter.


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
10 augusti 2015
#16
Inga problem att köra 2000mil på en olja under rätt förutsättningar.    men om motorn aldrig blir riktigt varm utan det bara är korta sträckor blir det problem.

har sätt hur mina motorer oavsätt märke sätt ut när tanten använt bilen. Dom är alltid to rena och fina när man tittar ner i toppen.

Men så går bilen 7mil varje start på vardagar smile

det är där hemligheten ligger.  När motorn aldrig gör av med fukten så blir oljan skit.  framför allt i detta klimat som vi har i sverige.

Kör fort så hinner inget hända...

29 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#17
Ja det är helt sant, längre körningar är ju klart bättre.

Det värsta är att jag inte vet hur dom andra ägarna har haft för körcykel


7 454 Inlägg
10 augusti 2015
#18
Growe skrev:
Inga problem att köra 2000mil på en olja under rätt förutsättningar.    men om motorn aldrig blir riktigt varm utan det bara är korta sträckor blir det problem.

har sätt hur mina motorer oavsätt märke sätt ut när tanten använt bilen. Dom är alltid to rena och fina när man tittar ner i toppen.

Men så går bilen 7mil varje start på vardagar smile

det är där hemligheten ligger.  När motorn aldrig gör av med fukten så blir oljan skit.  framför allt i detta klimat som vi har i sverige.

Håller heeeelt med.

wink

29 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#19
Sådär, precis hemkommen från en Bilstein engine flush, gick på 2000 kr inkl olja o filter. Tog ca 1 timme.
Det var rätt stora partiklar med koks i filtret efteråt, men får ju säga att bilen kändes rappare på vägen hem.

Känns skönt att veta att det är helt ny olja i bilen som inte är uppblandad med den där halvlitern man aldrig får ut i ett vanligt oljebyte. Stämpel i serviceboken med.

Ps, det är rätt vanligt att det blir lite koksad olja i oljepåfyllningshålet sa mecken, kan ni som har en V70 titta och skriva här, eventuellt ta bilder.
Senast redigerat av Sportarn (13 augusti 2015)


Egen
277 Inlägg
13 augusti 2015
#20
Hade inte kört rengöring utan att senare rengöra silen i tråget för risken e att du sätter igen den och då e du rökt om du inte hör de direkt å stannar


Sök