3297
Sök

Köpråd: Kia med eller utan specialpaket

19 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
Dags att köpa ny bil och detta är mer förvirrande än skoj. Har frågor till er kunniga som kan komma att avgöra beslut av modell.

Det handlar om Kia ceed sw alt Kia ceed sw special edition 2. Skillnaderna mellan dessa är ju att special ed 2 är mer utrustad med ex soltak, bättre ljudanläggning, bakkamera, nyckelminne (för stolens inställningar), elstolar. Min fråga är nu om det är värt at lägga extra pengar för att få special paketet eller är det mer riskfritt med så lite elsaker som möjligt. Jag har en tanke att ju mer el i en bil desto mer kan krångla. Visst Kia har 7 års nybilsgaranti och de påstår att den gäller allt utom förslitning, vad kan vara förslitning i deras ögon utöver det vanliga? är dessa elsaker förslitningssaker i deras ögon?

Varför ska man ha soltak? fördelar/nackdelar. Repor på taket? Risk för läckage in i bilen när det är ex är mycket snö på taket, regn?
Elstol, risk för krångel?

Sen frågan om metallic eller solid lack. Vad är bäst?
Varför jag ställer alla dessa frågor här är för att vår återförsäljare av Kia enbart vill sälja och allt låter så väldigt bra och bekymmerslöst bara för de vill sälja. De säger att metallic är bäst men det kostar ju att lägga till, antingen är metallic tåligare eller så vill de tjäna pengar, vad säger ni?

Tack på för hand!

365 Inlägg
9 augusti 2015
Desto mer du har i extrautrustningsväg nu, gör ju att den blir mer attraktiv när den en dag ska säljas/bytas in.

Angående lacken så är det väl mer att en metallic lack är bra mycket roligare att kolla på. Den är alltså snyggare.

1 661 Inlägg
9 augusti 2015
Vad är prisskillnaden?

Metalliclack tycker jag absolut du ska ha. Snyggare och mindre skador såsom stenskott m.m göms lättare bort.

19 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
10 000, sen måste man köpa vinterhjul på 10 000 också. Är mer intresserad av lackeras funktion är utseendet. Vad tror ni om all elektronik? det är ju ingen större prisskillnad så frågan är om det är kvalitet på grejerna då i special edition

1 661 Inlägg
9 augusti 2015
vill du snåla lite så köper du begagnade fälgar + vinterdäck. Du kommer nog ner på halva kostnaden då.

Forummoderator
18 009 Inlägg
9 augusti 2015
CC72 skrev:
vill du snåla lite så köper du begagnade fälgar + vinterdäck. Du kommer nog ner på halva kostnaden då.

Dagens bilar har däctrycksövervakning som standard, då blir nya däck på fälg dyrt. Annars blir det felmeddelande varje gång bilen startas.

TS ska köpa en bil med metalliclack. Punkt slut. Jobbar med lacker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
Ok, då är lackbiten avklarad. Vanlig eller utrustad modell då? vad säger ni om glastak, elgrejer? Är Kia kända för problem med elen?

89 Inlägg
9 augusti 2015
Visst är det en risk att få problem ju mer elektrisk utrustning det är på bilen.
Men jag tror inte det är någon större fara.
Köper man en med mer utrustning så brukar man få mer för den vid ev inbyte eller om man säljer själv.
Metallic eller inte är ju en smakfråga. Har haft flera bilar med metallic men på den jag har nu har jag vanlig vit solid lack och jag är mycket nöjd med det.
Kompletta hjul köper du billigt på t ex gummihuset.se, (där handlar jag), eller hos någon annan på nätet.
Har inte däcktrycksövervakning på varken sommar- eller vinterhjul. Vet inte hur det indikerar på en Kia men på min lyser bara en liten symbol att däcktrycket är för lågt. Detta är ingenting som stör mig. Det är heller inte lag på att ha det.

Fixare
321 Inlägg
9 augusti 2015
Min mor är inne på sin fjärde nya kia. Hon beställer vanligtvis med den mesta utrustningen som går att få. Inte varit några som helst fel på de bilar hon haft. Vare sig elektriska eller övriga bitar.

Lone Star Garage

19 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
det låter ju lovande!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 augusti 2015
Att snåla vid nybilsköp slår förmodligen tillbaka när man ska göra sig av med den.

När jag började leta bil för ca 2 år sedan så ratade jag de flesta pga utrustning som "saknades". I min värld ska alla bilar ha svart skinn och all utrustning. Gärna silvermetallic oxå men det blir ju tråkigt om alla har precis likadana... Men lätta du lite på lädret så får du en väldigt trevlig bil oxå.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
18 009 Inlägg
9 augusti 2015
DiwraZ skrev:
Att snåla vid nybilsköp slår förmodligen tillbaka när man ska göra sig av med den.

När jag började leta bil för ca 2 år sedan så ratade jag de flesta pga utrustning som "saknades". I min värld ska alla bilar ha svart skinn och all utrustning. Gärna silvermetallic oxå men det blir ju tråkigt om alla har precis likadana... Men lätta du lite på lädret så får du en väldigt trevlig bil oxå.

Som tillägg till detta kan jag säga: Hade ALDRIG köpt en ny bil utan ACC (Automatisk klimatanläggning)
Däremot hade jag undvikit skinn som pesten. Alla är vi olika :-)

Men ACC är bekvämt. Farthållare med om du kör mycket landsväg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 augusti 2015
Hybridsmurfen skrev:
DiwraZ skrev:

Som tillägg till detta kan jag säga: Hade ALDRIG köpt en ny bil utan ACC (Automatisk klimatanläggning)
Däremot hade jag undvikit skinn som pesten. Alla är vi olika :-)

Men ACC är bekvämt. Farthållare med om du kör mycket landsväg.

Acc/ecc borde vara lag på. Bil utan farthållare lämnar man inte tätbebyggt område med. Visst finns nackdelar med skinn, men fördelarna är fler

19 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
vad säger ni om soltak!? kan de läcka in eller är jag bara tramsig?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 augusti 2015
Sotnot skrev:

Det är ju gassigt som fan!! Värt risken för läckage om 15 år när tätningar torkar. Snackar vi panoramaglas eller vanlig gammaldags taklucka? Asnice vilket som

Forummoderator
18 009 Inlägg
9 augusti 2015
DiwraZ skrev:
Sotnot skrev:

Det är ju gassigt som fan!! Värt risken för läckage om 15 år när tätningar torkar. Snackar vi panoramaglas eller vanlig gammaldags taklucka? Asnice vilket som

Jajamen! mycket trevligt! Har haft gamla Mercedes med "sollucka" som det hette då. De läckte inte efter 15-20 år på nacken. KIA vet jag inte men trevligt. Googla?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
9 augusti 2015
DiwraZ skrev:
Sotnot skrev:

Takluckan på vår 25 år gamla 760 funkar klanderfritt och läcker inte ett dugg så visst kan man ha tur annars är det ju en läckagerisk.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 augusti 2015
I hällregn eller felaktigt använd högtryckstvätt kan någon droppe leta sig igen listen på min 31 år gamla 240. Min 39 år gamla 264 är däremot bomtät

Forummoderator
18 009 Inlägg
9 augusti 2015
DiwraZ skrev:
I hällregn eller felaktigt använd högtryckstvätt kan någon droppe leta sig igen listen på min 31 år gamla 240. Min 39 år gamla 264 är däremot bomtät

Man kan inte jämföra en MB 450SE -79 eller en Volvo 264 -76 med en KIA från idag. Tror jag? Jag hade tagit chansen. Den lär inte TS ha kvar efter 20 år i vilket fall som helst :-)

365 Inlägg
9 augusti 2015
Kan ju flika in att min taklucka på Kian INTE läcker iallafall, haha smile

Sök