4204
Sök

Nissan 200sx S13 -89 drar inte runt startmotorn när man vrider på nyckeln.

65 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
Hej igen! Ni kanske har sett mina tidigare inlägg angående lite elproblem jag haft med mitt 200sx projekt. Nu har jag tagit mig förbi dom och nästa problem har uppstått. När jag vrider nyckeln i startläge så händer drar den inte runt startmotorn. Alla lampor lyser osv och det hörs ett klick när man vrider nyckeln i startläget. Om jag byglar startmotorn så går den runt som den ska. Jag mätte precis spänningen mellan tändlås och startmotor och 10,1V. Kan detta vara felet? Och vad orsakar det isådant fall?
Tack på förhand!

Fixare
321 Inlägg
9 augusti 2015
Har du mätt spänning ut från tändningslåset i start läge?
Vet inte om tändningslåset i sig är ett vanligt problem på just 200:an men varit med om att det krånglat på en del andra bilar.

Lone Star Garage

65 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
Japp det mäter 10,1V.

Fixare
321 Inlägg
9 augusti 2015
Werndin skrev:
Japp det mäter 10,1V.

Okej. Verkar ju som ditt tändningslås är slitet. Har du tagit kabeln till startmotorn och kopplat direkt på 12v?

Lone Star Garage

7 492 Inlägg
12 augusti 2015
Ett lågbudgetalternativ till att byta tändningslås är att montera en separat startknapp, som moderna och gamla bilar har resp hade.
Ledningen mellan startmotorns solenoid och tändningslåset är ju redan dragen så det blir ingen besvärlig ledningsdragning.
Kanske bara skarva/förlänga kabeln.

Om du gör som jag föreslår så glöm inte bort att anbringa en dekal/lapp med ordet "START" på.
Annars ogillar bilprovningen startknappen.
Gissa hur jag vet detta.big_smile

wink

65 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
Det var tändingsslåset som krånglade, löst det nu.
smile

Sök