2941
Sök

Hur lära sig om motorer?

14 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
Tjenare!

Bilåldern närmar sig med stormsteg, och jag börjar känna att kunnandet inte räcker till. Har hittils skruvat moppar så mycket det går, och gjort i princip allt som går att göra på en 2takts motor, men misstänker det inte lär räcka till.

Har ett sjukt intresse för att trimma, och vill väldigt gärna trimma mina bilar lite. Så, var skall jag börja? Bästa sättet kanske är att köpa nån lite skrotigare bil och börja därifrån? Hade tänkt gå bilmekanikerprogrammet vid en yrkesskola, men arbetsmöjligheterna ser för dåliga ut s jag valde gymnasiet istället =P

Lär mig absolut bäst genom att faktiskt göra något (ironiskt att gå i gymnasiet då) och hatar teori, såvida det inte är något intressant som man kan applicera i praktiken. Farsan kan en hel del om bilar, men är inte någon expert, men kan säkert hjälpa till lite om det behövs.

Hjälp mig! Måste börja skaffa en bil snart om jag skall hinna få den i sånt skick jag vill förrän körkort hmm

Ingen direkt skillnad vad jag skaffar för förstabil sålänge det inte är en Volvo och sålänge den är bakhjulsdriven/4WD. ÄR ju förstås en fördel om delarna inte är så svindyra och finns i någorlunda bra utbud, så om det spelar någon roll vad man väljer för bil för att lära sig ifrån (ifall ni anser det är ett bra sätt att lära sig) så får ni gärna ge förslag om det också.

Mvh.

7 441 Inlägg
10 augusti 2015
Vill du lära dig meka med motorer, växellådor, bromsar, hjulupphängningar m m på en enkel 4x4-bil så förslår jag Suzuki SJ410/413/Samurai eller Niva.
På köpet blir du duktig på att hantera vinkelslip och MIG-svets.lol
Billiga i inköp och lättmekade.
Får även plats i ett normalgarage.

wink

Sök