2886
Sök

Hur ställa in justerbara stab.stag?

385 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#1
Ja, jag vet att jag haft ett antal trådar upp om detta. Men det är bara för att jag inte får ordning på s*iten!

Fått tag på en uppsättning justerbara stabilisatorstag som jag ska prova med.
Frågan är bara hur jag ställer in dom så dom verkligen blir tajta?
Helst av allt skulle man ju vilja försöka justera in dom när bilen står på marken, men de är lättare sagt än gjort då man helt enkelt inte kommer åt.
Även om man kär upp på en lyft kommer man inte riktigt åt.

Har ni något tips för att få de så bra som möjligt?

Forummoderator
26 359 Inlägg
11 augusti 2015
#2
På vilken bil?
Vilka stag (märke modell osv)?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

385 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#3
Det är till 120:in.
Märke på stagen vet jag faktiskt inte. Är flera märken som säljer samma typ av stag
Såhär ser dom ut i vilket fall http://www.hova.com/stabilisatorstag-universal/
Inte köpa därifrån men ser precis likadana ut.

512 Inlägg
11 augusti 2015
#4
Ju kortare desto "stabilare"..

Dock är det inte alltid bra med styva stabilisatorstag. Rallybilar har inte ens stabilisatorstag fram för att få bästa grepp.

Pröva dig fram och se vad du gillar.

385 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#5
Kanske ska berätta mer om bakrunden till det hela.

Har länge haft problem med klonk i framvagnen och har hållit på och bytt stag och kollat diverse saker utan framgång.
Här om dagen blev bilen plötsligt helt tyst. Visade sig att undre fästet till staget hade hoppat ur.
Så nu vet jag iaf att de är stagen, eller i värsta fall bussningarna till krängaren som är dåliga.

Är därför jag tänkte börja med att prova justerbara stag. Fungerar inte detta på något vis så är det bussningarna som är dåliga.
Frågan är ju nu då som sagt hur jag ställer in stagen på ett bra sätt för att få dom optimala mot krängaren?

512 Inlägg
11 augusti 2015
#6
Haas skrev:
Kanske ska berätta mer om bakrunden till det hela.

Har länge haft problem med klonk i framvagnen och har hållit på och bytt stag och kollat diverse saker utan framgång.
Här om dagen blev bilen plötsligt helt tyst. Visade sig att undre fästet till staget hade hoppat ur.
Så nu vet jag iaf att de är stagen, eller i värsta fall bussningarna till krängaren som är dåliga.

Är därför jag tänkte börja med att prova justerbara stag. Fungerar inte detta på något vis så är det bussningarna som är dåliga.
Frågan är ju nu då som sagt hur jag ställer in stagen på ett bra sätt för att få dom optimala mot krängaren?

Kolla så att du har likadana fjädrar på respektive sida först! Olika spring-rate gör att stabilisatorstagshållarna går itu.

385 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#7
Jadu, båda följde med kittet så får väl anta att de är likadana fjädrar som följer med..
Ska väl nämna att det sitter coilovers på bilen nu. Var inga problem när original satt på.
På fjädrarna står det ingenting så det blir ju inte helt enkelt att kolla upp.
Enligt tillverkaren säljs dessa kit med en typ av fjäder.

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
11 augusti 2015
#8
Mät cc måttet på gamla stagen (bult centrum till bult centrum) sedan skruvar du ihop nya efter de. Skruvar du åt staget yttligare blir den kortare och där med styvare. Men skulle nog undvika för korta om du kör lite hårt i kurvorna ibland

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

512 Inlägg
11 augusti 2015
#9
Har du styva coils bör du ha styva krängningsstag.

Vad har du för springrate jämfört med original?

385 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#10
Är 24cc på stagen som sitter på nu. Känns ju inte ingen mening att köra 24 på dom nya också. Blir de ju samma sak igen?
Frågan är egentligen vad som vore bäst. Att montera dom riktigt tajt så man nästan får trycka ner krängaren för att få i staget, eller om man ska montera dom "lösare" i krängaren?

Har faktiskt ingen aning vad de är för rate på fjädrarna. Tillverkaren upplyser ingenting om detta. Antagligen bara för att det finns en fjäder.

512 Inlägg
11 augusti 2015
#11
Haas skrev:
Är 24cc på stagen som sitter på nu. Känns ju inte ingen mening att köra 24 på dom nya också. Blir de ju samma sak igen?
Frågan är egentligen vad som vore bäst. Att montera dom riktigt tajt så man nästan får trycka ner krängaren för att få i staget, eller om man ska montera dom "lösare" i krängaren?

Har faktiskt ingen aning vad de är för rate på fjädrarna. Tillverkaren upplyser ingenting om detta. Antagligen bara för att det finns en fjäder.

Har du Lowtec fjädrar (som ej ger ut springrate) är dem ofta dubbelt så styva.

Har du något märke på dem?

385 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#12
Nä, är FK Automotive. Har silverline (rostfria)

512 Inlägg
11 augusti 2015
#13
Haas skrev:
Nä, är FK Automotive. Har silverline (rostfria)

Dem ska vara rejält styvare än original. Men dem ger inga siffror på hur mycket.. Löjligt.

385 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#14
Nä precis, därför är de omöjligt att veta. Men visst är de bra mycket styvare än original.
Men har i det hela lite svårt att se om man ska tajta till eller släppa spänningen. Allt göra stagen längre eller kortare än 24cc.

512 Inlägg
11 augusti 2015
#15
Haas skrev:
Nä precis, därför är de omöjligt att veta. Men visst är de bra mycket styvare än original.
Men har i det hela lite svårt att se om man ska tajta till eller släppa spänningen. Allt göra stagen längre eller kortare än 24cc.

Det beror ju inte bara på längden av krängarna, utan också på hur stålkvaliten är jämfört med original samt diametern på staget.

Det är tyvärr bara att måtta godtyckligt och köra.

Själv hade jag kört så styvt som möjligt. wink Det är kul att köra på tre hjul över gupp. =p
Senast redigerat av _Thor_ (11 augusti 2015)

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 augusti 2015
#16
Öh....Tänk på en sak...Kolla hur hämmaren hamnar i ändlägena. Tar det i nånstans tex? På min ena bil sitter det numera Bilstein B12 ProKit. Bilstein påstår att man skall använda originalstagen (ca 23 cm), men då tar hämmarn i plasten/annat under motorn när hjulen är fullt utfjädrade. Kortare (19 cm) stag kommer lösa detta, MEN frågan är om/vad hämmaren tar i vid full infjädring. Slår den tex mot oljetråget ordentligt så är det inget bra...Så se till att hämmaren går fritt i alla tänkbara fjädringsscenarion är mitt råd.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

385 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#17
Kan inte se nåt med blotta ögat att de är någonting som tar i.
Vi fullfjädring hör man att det klonkar till lite mer rejält, men de är de småklonkande ljudet som hörs hela tiden för minsta lilla.
Kör man över tex en kullerstensgata så låter det som hela framvagnen sitter löst. Låter ungefär som att hela krängaren sitter löst i sina fästen.
Om du kortar ner stagen en bit så ökar väl belastningen på stagen rejält? Eller blir det samma tryck som innan bara att flyttar positionen på krängaren?

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 augusti 2015
#18
För korta stag kan ju göra att fästena (beroende på typ/konstruktion) kan slitas loss i värsta fall då man justera stagen för korta...Är du SÄKER på att det är krängaren som låter? Kör på kullersten UTAN stagen, låter det likadant fortare så är det inte dina stag eller hämmaren...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

385 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#19
Det låter ingenting utan stagen/eller ena staget borta. Så antingen är det nåt med själva stagen som gör att det låter, eller med själva krängaren. Att de är dåliga bussningar alt att den inte är i optimal vinkel med 24cc stag.

7 454 Inlägg
12 augusti 2015
#20
Meningen med justerbara stag till krängningshämmaren är väl för att kunna ställa in längden på dem i s m fjäderbyte = kortare eller längre fjädrar.
Är väl bara att justera längden på stagen så att de går att montera utan våld - på absolut plant golv.
Så brukar i alla fall jag göra då jag bytt fjädrar och monterat justerbara stag/länkar mellan hjulupphängning och chassie.
Förstår inte vad problemet är?roll

wink


Sök