2765
Sök

Gula solskydd på rutorna bak?

551 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
Ha dom kvar och ge ungarna var sin hink alternativ stanna i tid om dom börjar må illa.

Även om du har klimatanläggning så hjälper Solarplexius till att hålla ned temperaturen vilket direkt påverkar barnens åksjuka, då båda värme och skarpt ljus kan påverka fram ett illamående.
Att bilen hålls kallare innebär även en sänkt bränsleförbrukning och som bonus skyddas även känsliga elektroniska komponenter såsom startspärren för att bli varm och då eventuellt bli krånglande. Vi vet väl alla nuförtiden att exempelvis serverhallar hålls väl kylda för att processorer föredrar ett svalare klimat, i en modern bil finns det en mängd processorer som då även dom just föredrar kyla framför solgass.
Vid en eventuellt spräckt ruta så skyddar även Solarplexius resenärerna mot det eventuella splittret samt mot insyn av Putte Pundare när bilen ställs på någon parkering full med bilstolar för honom att stjäla, förutom att hindra insynen så försvårar plastskivan för en tjuv att ta sig in.

Spypåse som på flyget är bättre, senast saknades en i ett plan så ett barn spydde på kläderna. Ett annat började på en motorväg, med fönster som inte kunde hissas ner, så det blev blinkers, maning till försiktighet och ut.

Ja de har sina fördelar, mindre värme och insyn men vi står mest i privata garage och har tagit bort de solskydd vi haft förut.
Barn mår även bättre av utsikt och jag gillar att se bakåt. Skydd för bagage är vi vana vid och i denna bil finns en hylla i bak att sätta över.
Så barnens rutor ska nog vara öppna men vi sparar allt gult, som kostat en del såg jag.

Ägaren innan är teletekniker och skyddsklassad, så han ville nog inte ha insyn.

Bakre sidoruterna kan vara kvar på om de inte stör.

Det här är ett värre problem i vårt favvoland Spanien.

Hur är det med spegelfilm man klistrar på?
Senast redigerat av Rorys (13 augusti 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

551 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
it_mutt skrev:
Rorys skrev:
matteeee skrev:

Forumtrådar är till för diskussion. Du ställer ingen fråga utan bara ett konstaterande i din första post. Därav hacket på dig.
Det finns en funktion på din sida här på garaget som heter Blogg där sådant här kan tas istället. Den är dessutom uppdelad i sådant som är bilrelaterat och sådant som är totalt ointressant ur bilintressesynpunkt. Bra va?

Så du kan inte heller läsa att vi diskuterar bilfakta?

Rubriken överst
Gula solskydd på rutorna bak?

? Brukar betyda en fråga.

Fast en fråga brukar ge den som eventuellt ska svara, en möjlighet att göra just detta.

Att "?" indikerar en fråga är inget att säga något om, men, frågan är väldigt otydlig. Du indikerar inte det minsta vad det är du vill veta; om folk tycker det är snyggt, om solarplexius är "bra", om det finns några för/nackdelar med det eller liknande.

Så jo, som påpekat, ofantligt luddig fråga (och nej, det har inget att göra med huruvida saker och ting ska diskuteras här. För att diskutera behövs något att diskutera, utöver "luddigt ställd fråga eller inte").

Sen kan man givetvis ifrågasätta om det verkligen är "bilfakta" som diskuteras, men det är en annan femma.

matteeee skrev:
"Gula solskydd på rutorna bak?" Undrar du om dina solskydd är gula? Hur f-n ska vi veta det utan en bild på dem?

Därför förtydligade jag och har fått nöjaktiga svar, så det är tydligen lite olika med förståndsgåvorna.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Avstängd
10 388 Inlägg
13 augusti 2015
Rorys skrev:
it_mutt skrev:
Rorys skrev:
matteeee skrev:
Forumtrådar är till för diskussion. Du ställer ingen fråga utan bara ett konstaterande i din första post. Därav hacket på dig.
Det finns en funktion på din sida här på garaget som heter Blogg där sådant här kan tas istället. Den är dessutom uppdelad i sådant som är bilrelaterat och sådant som är totalt ointressant ur bilintressesynpunkt. Bra va?

Så du kan inte heller läsa att vi diskuterar bilfakta?

Rubriken överst
? Brukar betyda en fråga.

Fast en fråga brukar ge den som eventuellt ska svara, en möjlighet att göra just detta.

Att "?" indikerar en fråga är inget att säga något om, men, frågan är väldigt otydlig. Du indikerar inte det minsta vad det är du vill veta; om folk tycker det är snyggt, om solarplexius är "bra", om det finns några för/nackdelar med det eller liknande.

Så jo, som påpekat, ofantligt luddig fråga (och nej, det har inget att göra med huruvida saker och ting ska diskuteras här. För att diskutera behövs något att diskutera, utöver "luddigt ställd fråga eller inte").

Sen kan man givetvis ifrågasätta om det verkligen är "bilfakta" som diskuteras, men det är en annan femma.

matteeee skrev:
"Gula solskydd på rutorna bak?" Undrar du om dina solskydd är gula? Hur f-n ska vi veta det utan en bild på dem?

Därför förtydligade jag och har fått nöjaktiga svar, så det är tydligen lite olika med förståndsgåvorna.

Istället för att ta åt dig, så går du till personangrepp. Säger mer om dig än någon annan.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

551 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
it_mutt skrev:
Rorys skrev:
it_mutt skrev:

matteeee skrev:

Istället för att ta åt dig, så går du till personangrepp. Säger mer om dig än någon annan.

Om du läser tråden tog jag åt mig första ggn du inte fattade, så jag förtydligade och fick bra svar. Förstår man inte sedan ändå får man skriva det och inte gnälla långt efter.

Avstängd
10 388 Inlägg
13 augusti 2015
Rorys skrev:
it_mutt skrev:
Rorys skrev:
it_mutt skrev:

Om du läser tråden tog jag åt mig första ggn du inte fattade, så jag förtydligade och fick bra svar. Förstår man inte sedan ändå får man skriva det och inte gnälla långt efter.

Du hänvisade till din rubrik, som var en fråga. Jag påtalade att den är värdelös just sett som fråga. Jag svarade på vad du hänvisade till, nämligen, rubriken.

Du bevisade just att du nog inte ska ifrågasätta folks läsförståelse.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 504 Inlägg
13 augusti 2015
Att ni orkar tramsa(och jag läsa hela tråden)rolllol

Muttley
13 augusti 2015
Rorys skrev:
_Thor_ skrev:
Rorys skrev:
Denna handlar mer om tycke och smak

Det är din bil. Gör vad du vill med den.

Värre än så, det är inte ens min bil, min kära dam har inte tid själv så jag får ta hennes bil/ar först, sedan de andra. Och i forum spar man tid med att diskutera, om bilar, för det mesta cool.

Fast gällande solskyddet så förlorade du nog för mycket tid.   Genom att posta en märklig tråd.
Antingen gillar man det. Eller så gillar man inte det.  Du får fråga din fru vad hon gillar.  De är ju hon som är din boss

551 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Rorys skrev:
_Thor_ skrev:

Det är din bil. Gör vad du vill med den.

Värre än så, det är inte ens min bil, min kära dam har inte tid själv så jag får ta hennes bil/ar först, sedan de andra. Och i forum spar man tid med att diskutera, om bilar, för det mesta cool.

Fast gällande solskyddet så förlorade du nog för mycket tid.   Genom att posta en märklig tråd.
Antingen gillar man det. Eller så gillar man inte det.  Du får fråga din fru vad hon gillar.  De är ju hon som är din boss

Postar man sent och trött kan det bli krokigt.

Måste bara berätta på ett snyggt sätt vad som är bäst så det inte blir gnäll och man kanske får mer sex.

551 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
torsen skrev:
Att ni orkar tramsa(och jag läsa hela tråden)rolllol

Ibland kan man tro att en del har fritidsproblem, jag har tvärtom.

551 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
it_mutt skrev:
Rorys skrev:
it_mutt skrev:

Du hänvisade till din rubrik, som var en fråga. Jag påtalade att den är värdelös just sett som fråga. Jag svarade på vad du hänvisade till, nämligen, rubriken.

Du bevisade just att du nog inte ska ifrågasätta folks läsförståelse.

Vi förstår alla olika och man kan inte anpassa allt till alla.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
14 augusti 2015
Rorys skrev:

Jag har nu läst lite blandat från dina bidrag i forumen här på garaget.org och kan konstatera att jag verkligen har fått lite mindre förståndsgåvor, troligen redan från födseln.

/Mattias

Muttley
14 augusti 2015
Rorys skrev:
tkd_rille skrev:
Rorys skrev:

Måste bara berätta på ett snyggt sätt vad som är bäst så det inte blir gnäll och man kanske får mer sex.

Slutsats är att du är en toffel smile

Sätt riktig toning så slipper du diskutera eller kör utan

75 Inlägg
14 augusti 2015
Vin o räkor, sen är du inne o fiskar i lårviken.
Senast redigerat av Banj0 (14 augusti 2015)

551 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
matteeee skrev:
Rorys skrev:

Jag har nu läst lite blandat från dina bidrag i forumen här på garaget.org och kan konstatera att jag verkligen har fått lite mindre förståndsgåvor, troligen redan från födseln.

Vi förstår alla olika och man kan inte anpassa allt till alla.
tkd_rille skrev:
Rorys skrev:
tkd_rille skrev:

Slutsats är att du är en toffel smile

Sätt riktig toning så slipper du diskutera eller kör utan

Fast det är jag som bestämmer nästan allt utom när det ska bli inträde i kärleksgrottan. Och hon har jävligt hög lön just nu, då får man vara extra ödmjuk.
Jag vill ha max. sikt bakåt och barnen vill nog ha max. utsikt, bara att prova då jag sparar allt gult om någon vill ha.
Banj0 skrev:
Vin o räkor, sen är du inne o fiskar i lårviken.

Hon gillar inte det, snarare dammsugning och städning som så många andra men jag sällan vill ta tid med.
Senast redigerat av Rorys (14 augusti 2015)

2 978 Inlägg
14 augusti 2015
Så för att sammanfatta tråden:

Du köpte en bil med 5 gula solar plexius-rutor, men gillar inte dem och vill ha max sikt bakåt och ungarna vill ha max sikt åt sidorna, så du tar bort 3 av 5. De i sidorutorna i bagaget låter du sitta.

Naaaajs. Kan du inte lägga upp bilen här med bilder och info så vi andra kan ta lärdom och få inspiration??

/Mattias

551 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
matteeee skrev:
Så för att sammanfatta tråden:

Du köpte en bil med 5 gula solar plexius-rutor, men gillar inte dem och vill ha max sikt bakåt och ungarna vill ha max sikt åt sidorna, så du tar bort 3 av 5. De i sidorutorna i bagaget låter du sitta.

Naaaajs. Kan du inte lägga upp bilen här med bilder och info så vi andra kan ta lärdom och få inspiration??

Det som efterfrågades var andras erfarenheter av dylika tingestar, innan jag börjar meka med våra, framgår väl av tråden.

Min länk visar hur de ser ut.

Och nu ska jag meka med en bensintank, det är något värre.

2 978 Inlägg
17 augusti 2015
Din länk visar inte hur det ser ut på din bil. Hittills har jag inte hittat en enda bil med bara gula på de två bakre sidorutorna endast. Troligtvis pga att det ser ut som skit så.
SolarPlexius är väldigt enkla att montera ut och det borde du klara utan att fråga här, men det hade du kanske märkt om du "börjat meka" med dom innan du frågade.
Du borde även klara att ta ett beslut om vad du tycker själv också, men liksom i andra trådar du startat så verkar du väldigt osäker på det mesta eller så har du för mycket fritid över. Andras erfarenheter är ju noll värda, eftersom tycke och smak skiljer sig, speciellt i detta fallet.

/Mattias

551 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
matteeee skrev:
Din länk visar inte hur det ser ut på din bil. Hittills har jag inte hittat en enda bil med bara gula på de två bakre sidorutorna endast. Troligtvis pga att det ser ut som skit så.
SolarPlexius är väldigt enkla att montera ut och det borde du klara utan att fråga här, men det hade du kanske märkt om du "börjat meka" med dom innan du frågade.
Du borde även klara att ta ett beslut om vad du tycker själv också, men liksom i andra trådar du startat så verkar du väldigt osäker på det mesta eller så har du för mycket fritid över. Andras erfarenheter är ju noll värda, eftersom tycke och smak skiljer sig, speciellt i detta fallet.

3 av 5 ligger på en hylla nu och det ser bra ut, jag kan ta foto/n.
Frågan är smal, för de som haft några, men till bakrutan är den ganska besvärlig med 2 specialbultar varav den ena fattas, inte ens finns i lager och är beställd. Så det är värt att fråga först vad andra tycker innan mekandet, då jag saknar fritidsproblem och har det tvärtom.

(Car pass löser sig med ett ex. i bilen och en kopia i säkrare förvar. Har inte brytt mig innan jag såg att det inte ska vara i bilen, men en del tycker tvärtom pga av startspärr och annat. Så nu har fler berikats med ny kunskap som är det fina med internet).coolsmilehmmtongueroll
Senast redigerat av Rorys (17 augusti 2015)

2 978 Inlägg
17 augusti 2015
Nu är jag i denna tråden om dina gula rutor, och där är väl ändå inga specialbultar som dessa suttit med? Isåfall har någon klåpare monterat dom...
Som det står på "din" länk så monteras dessa på ett par minuter utan bubblor, vatten osv. Givetvis är det lika enkelt att demontera dem.

(Hur kom carpass in i denna tråden? Nåja, nu har du löst problemet med om du slarvar bort passet - men inte problemet om någon stjäl prylar/hela bilen och då får med passet samtidigt. F.ö. har jag aldrig ägt en bil med dylikt pass, och heller aldrig behövt något)

/Mattias

2 978 Inlägg
17 augusti 2015
Och förresten har du nog inte Solarplexius. De finns enligt dem själva inte i flera färger, och den färg de finns i är INTE gul smile
http://www.solarplexius.se/faq.aspx

/Mattias

Sök