3347
Sök

Högt lambdavärde Volvo 850 Turbo

154 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
Tjenare, försöker förstå mig på vad som kan vara fel på bilen. Bilen i från är en volvo 850 turbo -96. Fick nerslag på besiktningen pga för högt lambda värde (1.12). Bytte till Original luftfilter utan lycka, även bytt till ny lambdasond. Tändstift är bytta. Provar spreja startgas överallt utan lycka. Det sitter original downpipe med katt, hemmasvetsat avgas 3" hela vägen efter katten med japsdämpare. Avgassystemet läcker då de valt att svetsa det på plats (ovansida ej svetsad)

Kan det vara avgassystemet som spökar? Får perfekta värden och HC är ca 006. Bilen går felfritt osv, dock vit på lambdan då den går snålt. Insugspackningen var inte mycket o hurra för så ska inhandla en ny sådan snarast.

Var ska man mer leta?

MVH
Daniel.

Trucker
1 421 Inlägg
14 augusti 2015
Du sa det själv, troligtvis avgas läckage som gör att lambdan är hög, upp med bilen på lyft och lyssna efter läckor runt där lambdan sitter, 1.12 betyder för mycket luft i avgaserna..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

154 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
Jo vet att det är för mycket luft just nu. Men det bör väl vara innan katten det läcker? För lambdan sitter innan katten?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 augusti 2015
Volvo740Danne skrev:
Jo vet att det är för mycket luft just nu. Men det bör väl vara innan katten det läcker? För lambdan sitter innan katten?

Nej, om du har läckage innan kat finns risk för att motorn går skit. Men på besiktning mäter dom i slutröret. Där finns ju för mycket syre pga läckage någonstans i avgas. Ett avgas ska ALLTID vara 100 procent tätt i alla lägen.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

154 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
Ja men lambdan är vit likaså tändstift.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
15 augusti 2015
Volvo740Danne skrev:
Tjenare, försöker förstå mig på vad som kan vara fel på bilen. Bilen i från är en volvo 850 turbo -96. Fick nerslag på besiktningen pga för högt lambda värde (1.12). Bytte till Original luftfilter utan lycka, även bytt till ny lambdasond. Tändstift är bytta. Provar spreja startgas överallt utan lycka. Det sitter original downpipe med katt, hemmasvetsat avgas 3" hela vägen efter katten med japsdämpare. Avgassystemet läcker då de valt att svetsa det på plats (ovansida ej svetsad)

Kan det vara avgassystemet som spökar? Får perfekta värden och HC är ca 006. Bilen går felfritt osv, dock vit på lambdan då den går snålt. Insugspackningen var inte mycket o hurra för så ska inhandla en ny sådan snarast.

Var ska man mer leta?

MVH
Daniel.

VA FAN!!!! Så gör man väl inte. Vilka är "de" som valt att inte helsvetsa avgassystemet? Är man seriös så punktar man upp det, tar ner systemet och svetsar. Det läcker ju ut avgaser under hela bilen. Det som inte syns det finns inte alltså.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (15 augusti 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 augusti 2015
Vilka klåpare...Ett läckage efter katten ger högre lambda hos SBP, trots att motorn går optimalt. Svetsa ihop det där fulsvetsade systemet korrekt så skall du se att ditt lambdavärde kommer bli bra.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

154 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
Vettemannen skrev:
VA FAN!!!! Så gör man väl inte. Vilka är "de" som valt att inte helsvetsa avgassystemet? Är man seriös så punktar man upp det, tar ner systemet och svetsar. Det läcker ju ut avgaser under hela bilen. Det som inte syns det finns inte alltså.

/Benny

Jadu bra fråga vem som gjort det, men funderar på att försöka hitta något begagnat original avgas o hänga dit o testa med.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
15 augusti 2015
Volvo740Danne skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Jadu bra fråga vem som gjort det, men funderar på att försöka hitta något begagnat original avgas o hänga dit o testa med.

Ja, eller också plockar du ner det och helsvetsar det om det är tillräckligt fräscht att svetsa i.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sök