3157
Sök

Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån... Visa mer

232 616 Visningar
Uppdaterades senast 19 oktober
259 Inlägg
4 oktober 2015
#41
Fan va ballt, sagt förut att din bil är fantastisk, å nu blir det ju inte sämre.
Coolt e bara förnamnet. Här ska följas:-)))
Finns ju färdiga "zl1" motorer att köpa om dom nu inte tagit slut men byggandet å letandet är roligare, så var det för mig iaf när ja köpte min 427:a.
Håller tummarna att solen fortsätter lysa över dig:-)
Helicoil finns ju om gängorna inte mår bra i insuget, men d visste du väl redan..

Good luck:-)


1 039 Inlägg
4 oktober 2015
Trådstartare
#42
69Camino skrev:
Fan va ballt, sagt förut att din bil är fantastisk, å nu blir det ju inte sämre.
Coolt e bara förnamnet. Här ska följas:-)))
Finns ju färdiga "zl1" motorer att köpa om dom nu inte tagit slut men byggandet å letandet är roligare, så var det för mig iaf när ja köpte min 427:a.
Håller tummarna att solen fortsätter lysa över dig:-)
Helicoil finns ju om gängorna inte mår bra i insuget, men d visste du väl redan..

Good luck:-)

Tack för komplimangerna och kul att du hittat hit!smile
Visst kan detta bli riktig fränt och så nära en riktig ZL-1 det går utan att det kostar en halv miljon!
De färdiga som går att köpa är ju inte direkt korrekta tidsmaskiner så det blir billigare och mer "rätt" att leta rätt  grejer själv! tongue
....hoppas du får rätt om solen! cool
Insuget ser grymt bra ut faktiskt utan en enda risig gänga vad jag kan se och helicoil vill jag undvika om det inte blir absolut nödvändigt..roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

259 Inlägg
4 oktober 2015
#43
Så lite så!
Har inte tittat närmre på dom motorerna mer än att en sån hade ju inte varit dum å äga:D
ja helicoil är sista utvägen självklart.

Blir ju roligare å göra jobbet själv med motorn givetvis.

Kör hårt:)


1 039 Inlägg
5 oktober 2015
Trådstartare
#44
Har gett mig på att försöka fräscha upp insuget, så här såg det ut före, dock väldigt konstigt ljus på dessa bilder från säljaren i USA, insuget var inte brunt!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/8_zps1uahqnmb.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/9_zpstpuhaquw.jpg

...och efter att testat med ganska svag oxalsyrelösning för fälgtvätt så blev det lite bättre:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_5023_zpsuent0c0d.jpg

Körde sedan en vända till med egenblandat lite starkare lösning med oxalsyra i pulverform men det blev inte så stor skillnad:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/DSC00514_zpsgzqbcypd.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/DSC00513_zpsu5awzsey.jpg

Det får duga för stunden, vill ju helst ha den gamla originallooken kvar och slippa glasblästtring som förvisso ger en fin nya yta men dödar känslan lite...roll
Alla originalgängor verkar dock grymt fina så jag hoppas slippa använda helicoil men det får vi se den dagen när motorn skall monteras ihop!
Senast redigerat av hugger69 (5 oktober 2015)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Baronen
1 434 Inlägg
5 oktober 2015
#45
Prova MR Muscle ugnsrengöring. Då får du bort all oxid. Blir skitfint på aluminium! smile

Elbilar kan dra åt helvete.

1 039 Inlägg
5 oktober 2015
Trådstartare
#46
vEight skrev:
Prova MR Muscle ugnsrengöring. Då får du bort all oxid. Blir skitfint på aluminium! smile

Ok, men hur funkar det...är inte tanken att ugnen ska vara varm då eller...?
Det var ju lite andra alu-legeringar på slutet av 60-talet då detta insug är tillverkat så....hmm

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Baronen
1 434 Inlägg
5 oktober 2015
#47
hugger69 skrev:
vEight skrev:
Prova MR Muscle ugnsrengöring. Då får du bort all oxid. Blir skitfint på aluminium! smile

Ok, men hur funkar det...är inte tanken att ugnen ska vara varm då eller...?
Det var ju lite andra alu-legeringar på slutet av 60-talet då detta insug är tillverkat så....hmm

Ne, jag brukar använda det på motorblock på mopeder. Funkar jättebra! Men man ska skölja med vatten ordentligt efteråt smile

Elbilar kan dra åt helvete.

1 039 Inlägg
5 oktober 2015
Trådstartare
#48
vEight skrev:
hugger69 skrev:
vEight skrev:
Prova MR Muscle ugnsrengöring. Då får du bort all oxid. Blir skitfint på aluminium! smile

Ok, men hur funkar det...är inte tanken att ugnen ska vara varm då eller...?
Det var ju lite andra alu-legeringar på slutet av 60-talet då detta insug är tillverkat så....hmm

Ne, jag brukar använda det på motorblock på mopeder. Funkar jättebra! Men man ska skölja med vatten ordentligt efteråt smile

OK, får testa lite i nåt hörn kanske...hur länge lät du det ligga på?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Baronen
1 434 Inlägg
5 oktober 2015
#49
hugger69 skrev:
vEight skrev:
hugger69 skrev:

Ok, men hur funkar det...är inte tanken att ugnen ska vara varm då eller...?
Det var ju lite andra alu-legeringar på slutet av 60-talet då detta insug är tillverkat så....hmm

Ne, jag brukar använda det på motorblock på mopeder. Funkar jättebra! Men man ska skölja med vatten ordentligt efteråt smile

OK, får testa lite i nåt hörn kanske...hur länge lät du det ligga på?

Beror lite på hur oxiderat det är. Men kanske 30 sekunder. Prova på någon gammal skrotbit så får du ett hum smile

Elbilar kan dra åt helvete.

1 039 Inlägg
5 oktober 2015
Trådstartare
#50
vEight skrev:
Beror lite på hur oxiderat det är. Men kanske 30 sekunder. Prova på någon gammal skrotbit så får du ett hum smile

...å inget gnugg? tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Baronen
1 434 Inlägg
5 oktober 2015
#51
hugger69 skrev:
vEight skrev:
Beror lite på hur oxiderat det är. Men kanske 30 sekunder. Prova på någon gammal skrotbit så får du ett hum smile

...å inget gnugg? tongue

Nepp, bara skölj smile

Elbilar kan dra åt helvete.

1 049 Inlägg
5 oktober 2015
#52
Insuget ser bra ut! Looks like it belongs on a "doer"!

1 039 Inlägg
5 oktober 2015
Trådstartare
#53
tommyhjortasen skrev:
Insuget ser bra ut! Looks like it belongs on a "doer"!

Tack Tommy, lite det som är tanken! smile
...dock skulle det allt kunna bli liiite renare så jag skall nog testa lite Mr Muscle...!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 163 Inlägg
9 oktober 2015
#54
Blir att följa smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 039 Inlägg
9 oktober 2015
Trådstartare
#55
Djo skrev:
Blir att följa smile

Trevligt! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 163 Inlägg
9 oktober 2015
#56
hugger69 skrev:
Djo skrev:
Blir att följa smile

Trevligt! wink

Tänkte så jag med! wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

259 Inlägg
9 oktober 2015
#57
blir det dekaler??? :-)


1 039 Inlägg
9 oktober 2015
Trådstartare
#58
69Camino skrev:
blir det dekaler??? :-)

Eh, va? tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

259 Inlägg
10 oktober 2015
#59
Ja, stripes  då? ?


1 039 Inlägg
10 oktober 2015
Trådstartare
#60
69Camino skrev:
Ja, stripes  då? ?

Tycker der är tillräckligt med stripes redan....roll de ska bort på sikt men det är lååååångt dit! neutral

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1


Sök