Två andra inte helt oväsentliga paket anlände samtidigt med veven sist, topparna!
Topparna var väl förpackade vilket var bra! Det som var mindre roligt var det diaboliska arbetet med att få bort ALLA dessa frigolitpopcorn från ALLA skrymslen i toppen.....
En del av motorn riktiga karaktär och kraft kommer ju från topparna. En original ZL-1 från 1969 hade aluminiumtoppar med gjutnummer 3946074 och återfanns även på L88-motorn Dessa originaltoppar till ZL-1 är ganska eftertraktade och därigenom rätt dyra trots att de finns i ganska stort antal, för att de även fanns som reservdel att köpa långt in på 90-talet. Men original är ju original och som bekant för gubbjävlar så varför inte spetsa till ZL-1:an ytterligare och gå på race-toppar som endast gick att köpa över disk?
Sagt å gjort dessa race-toppar har gjutnummer 14011077, kallas allmänt för #077-toppar, och är inte riktigt lika enkla att hitta på eBay men den som inte ger sig skolen till slut finna (gammalt eBay-ordspråk). Till absolut rätt kurs, bra mycket billigare än #074 dito, hittades dessa toppar som såg ut att vara i riktigt bra skick och dessutom kompletta. Här ser man även de stooora rektangulära insugsportarna:
Både #074 och #077 var Chevrolets första toppar med sk open-chambered förbränningsrum. Kräver motsvarande kolvar för att allt skall lira ordentligt ihop.... Den avgörande skillnaden mellan de två topparna är avgasportarnas D-form samt något mindre insugningsventiler på #077-topparna. De ger tillsammans c:a 30-40 hk extra! Här ses tydligt den C- eller D-formade profilen på avgasporten:
Topparna var som sagt "over the counter" och fanns inte på nån motor från fabrik. De var rena racetoppar. Avgasportarnas utformning kommer ifrån Traco som hade ett samarbetet med Chevrolet. Traco fick ut mer hästkrafter än Chevrolets ingenjörer och det möjligt att Smokey Yunik fick tag i en Traco CanAm-motor och de kopierade avgasportarna.
De första #077-topparna kom ut typ i början av jan 1969 och de första hade inget gjutdatum. Tittar jag närmare på våra toppar så hittar jag några gjutnummer som jag inte är helt säker på hur jag skall tyda.....#077-topparna kan ha tillverkats ända in på 90-talet.
Ena toppen kan vara gjuten 2 oktober 1974, 1984 eller 1994....
..å den andra 20 november 1974, 1984 eller 1994?
Hur som helst ser de nyuppackade topparna riktigt bra ut när man synar dem. Inga svetslagningar eller helicoil-gängor vad jag hittar i alla fall. Ventilerna är helt nya i rostfritt och all maskinbearbetning ser proffsig ut. Gjorde även ett test med uthälld rödsprit i förbränningsrummet och det var heltätt.
Avgasportarna ser ut att ha fått en mild putsning med:
Att fjädrarna har lite ytrost efter förvaring har nog ingen större betydelse...men allt lär väl visa sig den dagen det är dags för montering av motorn!