2780
Sök

Skapa en Jagulet

Hoppas det kan bli nåt hot rod aktigt när det är färdigt

306 443 Visningar
Uppdaterades senast 30 januari 2021
2 341 Inlägg
1 januari 2017
#101
10 grader är en jädrans skillnad, antingen fryser man eller så passar inte prylarna smile


1 011 Inlägg
1 januari 2017
Trådstartare
#102
nja, du är väl van vid kyla men hoppas inte temperaturen har nån betydelse här, men jag tror att min kickup kan bli lättare att få till efter den här justeringen smile
Leif

1 011 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#103
Lite framåt i alla fall smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-ef982974cbafd712e0ed2bd9e0f7a004.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-6334df6f466ecda57710c11e3dfda8c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-b37b3f6def51b632c6b3c4fd9cdbd653.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-7665cf78712aaa150545f8f2e15d04d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-7ed1a7a02cabecd39ca4f713adedee2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-caf1257b93979c1b3af7853b0560fe97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-6211fb64e8c50af37dcce8ab5bf5a99e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-b6306f410692bb8ab0e1c6a649d338db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-4177c15abd81dd7c33deb6a04f77614d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-7bb5d9819857f74da3d692559a1674d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-fb8bd925a09271ad1c7e5e5bf0a9d8ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-aa980d6f0b80110e56130902645d4b0d.jpg
Har fortfarande svårt att skära rakt med plasman så det blir mycket att slipa.
Slipar plåtarna vänster och höger kickup  samtidigt så det blir lika.
Gör en mall till ena sidan , svetsar den först och punktar ihop med andra sidans plåt.
Helsvetsar med elen och slipar, kapar isär.
Hoppas nu att det inte är fel för det blir samma fel på bägge sidorna.
Kan inte sätta på de inre plåtarna förrän jag varit på jobbet och tillverkat rören som ska sitta mellan övre och undre plåten.
Leif

1 011 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#104
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-8fb8bfa3ea6f25bbf138fbb812893638.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-36ee7f91e1d46f5200731963562207d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-589d5c9391b7ba0d316edae70951e1d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-1ca74aa2f2955e668d015f16aa55a9ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-18f67b59a413496ef3c4181392acfae7.jpg
Lägger en sträng på insidan av balkarna också  för säkerhet skull.
Äntligen är bägge sidorna inmätta och fastpunktade smile
Inre plåtarna färdiga för svetsning, bara jag får tummen ur och tillverkar stödrören.
Leif

1 011 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#106
Nja det tar nog ett tag till smile
Funderar om jag behöva lägga in nån mer förstärkning inne i balken eftersom det bara är 3 mm plåt, men det räcker kanske att lägga ett stag från översidan på kickupen och ner till där karossen börjar?.
Försöker läsa mig till vad som gäller i SFRO:s bok men kommer bara fram till att de rekommenderar
HBT 100/50/3 för mitt motoralternativ.
Vill ju även slå lite större hål i "krysset" men får väl göra som du gjorde lägga som ett rör mellan befintlig och boxplåten som ska dit.
Leif

2 341 Inlägg
5 januari 2017
#107
turbo57 skrev:
Nja det tar nog ett tag till smile
Funderar om jag behöva lägga in nån mer förstärkning inne i balken eftersom det bara är 3 mm plåt, men det räcker kanske att lägga ett stag från översidan på kickupen och ner till där karossen börjar?.
Försöker läsa mig till vad som gäller i SFRO:s bok men kommer bara fram till att de rekommenderar
HBT 100/50/3 för mitt motoralternativ.
Vill ju även slå lite större hål i "krysset" men får väl göra som du gjorde lägga som ett rör mellan befintlig och boxplåten som ska dit.
Leif

Tycker det ser stabilt ut, kanske fråga SFRO och skicka en bild ?
Jag har kört på 3mm s355 plåt. Min är 150x50 i mitten och 100x50 vid axlarna. Sedan är ju krysset ganska viktigt för den skall ju ta vrid och broms krafter.


1 011 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
#108
Tack för svaret, får nog göra som du säjer skicka en bild till SFRO och kolla vad de tycker innan det blir mer stolligheter smile
Leif

5 071 Inlägg
1 011 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
#110
Bugar och tackar, bara resten kvar nu smile
Senast redigerat av turbo57 (6 januari 2017)

47 Inlägg
8 januari 2017
#111
Va kostar du på nya plåtar  :-) nu måste du ha feber.
Lägger du någon förstärkning över skarven till gamla ramen?
Jag skulle lagt en plåt inv i ramen med överlapp 20cm över skarven.
Kör du med för snål spaltbredd finns det int mycke som håller ihop det efter slipning.

Ska nog lura på dig att bygga en mc med.
Skulle bygga motorfästen & slutade med att ramen är i tre delar.

Original är för dom som begriper sig på det :-).
Senast redigerat av Amazonjerka (8 januari 2017)

1 011 Inlägg
8 januari 2017
Trådstartare
#112
Kan det vara att jag känt mig lite febrig  smile
Har ju förskjutit skarvarna, men är nog inte så dumt att lägga en plåt invändigt som förstärkning.
Att du aldrig lär dig och försöker behålla nåt i originalskick, det gör ju alltid jag smile
Leif

1 011 Inlägg
8 januari 2017
Trådstartare
#113
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-09b32eaeb1220fb599ca85e950a9ebb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-6534fd1fc8c16af9013d757dd8d936c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-a2c2244b877495a743501e4897d3d417.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-26bfad9f32523cb40ad8b2bfbe00a3f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-dc7966549cd7195a2079197b4c88a817.jpg
Jag tycker inte om dubbelplåtar, men  köper Jerkas förslag ändå smile.
Lite av Volvos svetsprimer får väl ge lite hjälp.
Lägger igen hålet för den gamla styrväxeln
Det kommer att bli tajt för bakaxeln.
Leif
Senast redigerat av turbo57 (8 januari 2017)

47 Inlägg
12 januari 2017
#114
Har hört att du gjort lite.
Vart är bilderna?

5 111 Inlägg
12 januari 2017
#115
Härligt projekt och kul val av donatorbil, och håller inte alls med om att motorn är tråkig, fanns ju dessutom med kompressor i XJR och då blir den ännu roligare. Chevan hade ju dessutom en raksexa från fabrik så det blir ju bara mer rätt. Fattar egentligen inte riktigt den här V8-fixeringen......

Även om så klart en Jaguar V12 hade varit roligast, om det inte varit för att de är så fruktansvärt kassa. tongue


1 011 Inlägg
13 januari 2017
Trådstartare
#116
Tack för svaren, bilder  kommer snart.
nja, valet av donatorbil var inte självskrivet, jag köpte ju jaggan först men den var så förbaskat rostig så därför blev det en donator, men det blir ett lite annorlunda motorval smile

1 011 Inlägg
13 januari 2017
Trådstartare
#117
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-6318170f316065657d231a010c207821.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-0a1270e5133c2a144be16bdae46fc3eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-921e3e52902fb668de356c91a8ea36d6.jpg
Rör insvetsade och första sidan färdig punktsvetsad på plats, lite dålig bild men lite fogberedning är gjord innan svetsning.
Konstigt man försöker låsa allt på plats och försöka vara försiktig när man svetsar in förstärkningsplåten, men lik förbaskat slår sig kickupen 4 mm smile
Lite feg men här använder jag Migsvetsen, tycker inte om att svetsa under upp med elen.
Leif

10 163 Inlägg
14 januari 2017
#118
Blir bra det här smile

Lite feg men här använder jag Migsvetsen, tycker inte om att svetsa under upp med elen ?

vad är elen ? och personligen tycker jag mig svetsen är hemsk när man ska svetsa under upp men ioförsig enda svets jag provat också.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 111 Inlägg
14 januari 2017
#119
"elen"=pinnsvets, gissar jag


10 163 Inlägg
14 januari 2017
#120
Volvo544special65 skrev:
"elen"=pinnsvets, gissar jag

Ja det kan det ju faktiskt vara, Vi har en pinn svets ståendes men aldrig provat den dock.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök