Murvald skrev:
Saab 9-5!
Mycket bil för pengarna
Har faktiskt hört mycket bra grejer om SAAB. De har väl generellt större motorer än andra bilar i samma prisklass? Men hur ligger det till med reservdelar till dessa bilar? Håller dem?
Thehellbillydeluxe skrev:
Köp en Toyota, grymt tråkig men går (nästan) aldrig sönder!
Alright, har hört liknande! Ska absolut kolla in Toyota! Tack!
CC72 skrev:
för dom pengarna kan du t ex få en passat 3bg (02-05) med motorn 1.8 turbo och max 15000 mil på mätaren.
Komfortabla bilar med riktigt bra lastutrymme. Drar just under litern på stadskörning så den är väl inte den billigaste bilen just i drift.
V40 skulle jag välja bort då dom börjar bli rätt omoderna.
Toyota som nämndes här ovan, driftsäkra bilar där dom flesta motorerna går rätt snålt.
Saab 9-5. Mycket bil för pengarna men har lite problem med bussningar i bakvagnen. Inget som en ohändig byter själv och kostar väl några tusenlappar att lämna in för ett byte.
Volkswagen Passat känns faktiskt väldigt lockande, just på grund av att dem verkar ha bra med plats men samtidigt vara roliga att köra. Finns det några kända fel med dessa bilar? Vad ska man kolla på?
Evildan skrev:
Avensis från 2003 och nyare?
Passat är inte direkt något "bundle of joy" att köra likaså V40 i mitt tycke.
Avensisen är inte heller någon bil som man tar en liten extrasväng på den där kurviga lilla vägen, men å andra sidan vilken kombi inom budget med krav på driftsäkerhet och bränsleförbrukning gör man det med?
http://www.blocket.se/vasternorrland/To … 12&w=3En bil som anses vara lite mer körglad är:
http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_A … 12&w=3Driftsäker och pålitlig samt relativt snäll på dropparna.
SAAB 9-5 är väldigt prisvärd och vid köp av rätt modell har en del oumpf faller dom inte under det mest ekonomiska, men tillförlitligheten är det enligt mig absolut inte något fel på.
Ett fräscht exemplar kan mycket väl vara ett alternativ för dina föräldrar, försök få med någon kunnig vid köp så det inte är en hög.
Bilar med en del hästkrafter som börjar komma ned i pris så dom är tillgängliga för yngre gasglada gossar är inte sällan hårt körda och SAAB är lätta att trimma och körglada jämfört med andra jämnstora kombibilar.
Då kombi är ett krav tipsar jag inte om Prius, den är på sitt vis en kul bil att köra men inte vad som av gemene man kallas körglad även om den kommer runt kurvor minst lika snabbt och smidigt som en Passat eller V40.
Tack så mycket! SAAB 9-5 känns lockande, men håller dem? Har en kompis som kör SAAB, och han fick lägga lika mycket pengar på att fixa den som han la på att köpa den.
Prius:en är tyvärr lite för liten, annars hade den varit perfekt haha. Accorden var ju stenful haha, men den är säkert rolig att köra. Hittade dock ingen Accord nere i Skåne.
Hybridsmurfen skrev:
Absolut 95 eller Passat.
Men varför har ingen nämnt Volvo V70? Tråkig, träig men fungerar bra. Kör man mycket kan en diesel vara bra.
Volvo V70 känns lite för stor i mitt tycke. Samt har jag kört en innan och den var inge kul alls. Men absolut är det en bra bil, men som sagt. Lite för stor.
Förresten! Jag har hört att Volvo har dem billigaste reservdelarna och att de är dem mest hållbara bilarna. Stämmer detta? Kanske bättre att fokusera på en Volvo då om man har en sträng budget. Eller är Volkswagen Passat lika billig i drift?