Bilverkstäder är i otroligt många fall riktiga idioter som bara vill ha massa pengar. För 2 år sedan så besiktade jag min bil och fick dålig bromsverkan på parkeringsbroms samt dåliga länkarmar.
Drog till närmaste mekonomen (som jag vet brukar hålla på mycket med Saab) "Hmm, vi måste definitivt byta ut "bromswire för parkeringsbroms" stort arbete och tar lång tid. Sedan kan vi bjuda på att "svetsa länkarmarna" de skulle ha 12 000 för detta arbetet. Sedan räknade de på att om jag ville byta ut mina länkarmar så skulle det ta cirka 6-8 timmar.
Vänder mig till min svärfar, han sa "detta är bara spänna upp bromsen" och efter lite forskning så verkade detta vara ett otroligt vanligt sätt då parkeringsbromsen fungerar dåligt. Detta tog cirka 2 minuter och den har gått igenom besiktningen 2 år irad nu utan att behöva spänna upp den igen. (Varför föreslog mekonomen inte detta direkt, jämfört med att byta ut allt för 10 000? Kan ju pröva iaf)
Länkarmar+spindelleder bytte han och jag ut på under 2 timmar ute på asfalten, inget riktigt garage med lyft osv. Konstigt, vi var snabbare än mekonomen skulle vara som gör detta ofta och med rätt utrustning.
ps. vi hörde av oss till flera verkstäder och alla ville ha runt 12 000 för någonting vi ordnade på under 2 timmar och gick på 2000 för helt nya grejer. Samt finns ju flera undersökningar om vad dåliga bilverkstäder är, försöker alltid byta massa onödigt krimskrams.