3milius skrev:
mopar300 skrev:
själv så tröttnade jag på dessa hutlösa prisar å köpte en däck maskin å en ballanseringsmaskin...så nu e jag oberoernde ....
Så du köpte en däckmaskin för 40 papp för att slippa undan 800kr 50 gånger?
Och en balanseringsmaskin för ytterligare 40?
Eller ska du ringa fyra polare varje gång du ska montera 20 tums kinadäck med 35 profil,
på fälgar med bakmontering, och du kan allting om detta får jag väl hoppas,
det är dyrt att köpa nya däck när de spricker i klinchen.
Jag hjälpte polaren montera 185/45-15 på sina 15x9.5" och jag vet bara en luftchock i existens som kan smälla på dem, den som är till för traktordäck
För att ta ett exempel.
Men visst, har man bara 195/65-15 man ska på 15x6 och köper nya Michelin så kör på.
Du kan aldrig förvänta dig att däcktillverkarna, maskintillverkarna och dylikt kommer till ditt garage och utbildar dig i ny teknik dock, bara för du äger en däckmaskin.
Vad jiddrar du om?
Har en bekant som köpte monteringsmaskin och balansmaskin för 14000:- begagnad, det räcker gott och väl för privat bruk.
Jag jobbar på däckfirma och jag har monterat 20" med 25 profil med enbart 2st däckjärn och vanlig däckmaskin, så länge man vet vad man ska göra så är det inga problem.
Samt att idag märker jag ingen skillnad på premiumdäck och kinadäck vad gäller svårighet att montera, lika mjuka så att säga!
däremot på rundheten och balansen är det STOR skillnad dock.
Att få luft i ett 195/65-15 däck på en 9,5" bred fälg är heller inga problem med en vanlig PV-booster bara man sätter den på rätt sätt! många tror att man ska skjuta in luften i däcket vilket är fel, man ska skjuta luften runt fälgen för att skapa ett vakuum som drar ut klinchen till fälghornet.
Den enda nya tekniken som jag vet är monteringsmaskinen som gör allt av sig själv, och en sådan däckmaskin har han inte råd med iaf!
har heller aldrig hört att maskintillverkarna kommer ut och utbildar i ny teknik? möjligtvis utbildning i reparation, men det får man boka själv.
Sedan finns det ingen booster som är för traktorhjul, det som finns är en liten booster på 6liter som är med pistolhantag som är riktat mer till PV och sedan finns det den som är på 23liter som är till ALLT det vill säga ALLT!
Ingenting där i mellan!