Jo, men det stämmer inte. Turbomaskinerna fick inte det där insuget med elektroniskt spjäll förens -99. Även motorfästena på är av den nyare typen som kom 99/00. Och kommer motorn från xc så är inte ens blocket riktigt lika som ett från en framhjulsdriven(!) men det passar.
Sen lär man ju ha koll på att det är en del tekniska skillnader mellan 2,3 och 2,4 som lär ta hänsyn till. Olika storlekar på spridare och skillnaden i kompression. Och tjockleken på cylinderväggarna....
Jo, men det stämmer inte. Turbomaskinerna fick inte det där insuget med elektroniskt spjäll förens -99. Även motorfästena på är av den nyare typen som kom 99/00. Och kommer motorn från xc så är inte ens blocket riktigt lika som ett från en framhjulsdriven(!) men det passar.
Sen lär man ju ha koll på att det är en del tekniska skillnader mellan 2,3 och 2,4 som lär ta hänsyn till. Olika storlekar på spridare och skillnaden i kompression. Och tjockleken på cylinderväggarna....
Yes man lär lura databoxen att de 2,3l motor genom att flytta över lite saker från de gamla motorn
Den kommer å passa har faktiskt titta på fram vagen m.m så att de ska passa de ända man kommer å få bygga om de är att man får byta topp
Toppen är inget större bekymmer, den som sitter på går alldeles utmärkt att använda. Motorfästen däremot, dem är ett litet bekymmer. Det övre gör att byta till den äldre typen med det kräver att man borrar lite i blocket. Det främre (eller vänstra beroende på hur man ser på saken) däremot är lite värre med. Förhoppningsvis så sitter den delen av fästet som bultas in i blocket kvar och då bör du ha rätt version om motorn kommer ifrån en XC.
Jaw_Darkness94 skrev:
Yes man lär lura databoxen att de 2,3l motor genom att flytta över lite saker från de gamla motorn
Vilket låter enkelt, men det var ju det där med skillnaden i kompression och motorvolym. Och dem sakerna kan inte original styrsystem riktigt kompensera för.
Va till bilverkstan så långt hade dom kommit på en vecka
Gamla motorn B5234FT
Fick hem bilen idag 18/10-2015 Men fick kabel brand efter två mil på vägen hem en kabel fick för sig å bli varm så alla lysen har diskotek -.- Men ska ge mig på den så snart som möjlig innan de blir för kallt
verkar blivit en dyr historia men det e kul att du räddar en gammal pärla , har också kommit upp i en lagom summa genom åren på mina men så länge ägaren är nöjd så är det värt vart enda krona
verkar blivit en dyr historia men det e kul att du räddar en gammal pärla , har också kommit upp i en lagom summa genom åren på mina men så länge ägaren är nöjd så är det värt vart enda krona
bra jobb
går in och sätter 5 p till dig också
Ja man är väl uppe i ca 23 000kr så ja de dyr men rolig historia och de min första turbo bil
Ser snyggt ut! Men skaffa en riktig skiljevägg om du ska köra med öppet filter eller köp ett sportfilter som passar i originallådan annars gör det ingen mer funktion än att stoppa tallkottar och ekorrar
Ser snyggt ut! Men skaffa en riktig skiljevägg om du ska köra med öppet filter eller köp ett sportfilter som passar i originallådan annars gör det ingen mer funktion än att stoppa tallkottar och ekorrar