4 september 2015
Trådstartare
Hej!
Jag har ju köpt en Peugot 206:a för en helt okej penning. Skrev en tråd tidigare kring lite frågor om hjullager och liknande, och den finns ju kvar om någon vill svara på den. Men annars har jag stött på ett annat problem.
Bromsljusen slutade fungera för några dagar sedan. Jag köpte upp lite lampor och några extra säkringar (mini), sedan kollade jag säkringarna i bilen. Dessa såg hela ut. Kollade då bromsljuskabeln som sitter under bromsen. Drog ur den och kikade, sedan satte jag tillbaka den. Under tiden startade jag bilen några gånger (under några dagar) utan att köra utan bara för att felsöka lite. Det blir så när man är lekman.
I alla fall. Nu tuggar bilen igång lite först och sedan stänger den av sig. Första gången lite längre tuggar den, andra gången lite kortare. Kan det vara batteriet som är slut eftersom jag startat/stoppat den några gånger utan att köra? Den hade även stått drygt två månader stilla innan jag fick tag på den och endast körts fram och tillbaka till jobbet (cirka 1.4 mil.)
Kan jag ha kopplat någon säkring fel? Kan säkringen hindra bilen från att starta?
Kan jag ha kopplat bromsljuskabeln fel och denna hindrar bilen från att starta?
Kan jag ha kört slut på batteriet med flera start/stopp utan att egentligen köra?
Den röda batterilampan tänds när jag startar bilen. Det har den gjort sedan jag köpte den. Betyder detta något? Den har slocknat senare.
Kanske ska tillägga att jag är en väldig novis men pigg på att lära mig. Kanske därför mina frågor låter lite konstiga.
Tack på förhand.
(EDIT)
Lösningen blev såhär. På Peugot 206 så stängs inte ljuset på displayen av när både instrumentpanel + halvljus är vridet på vänster spak (kan möjligtvis bara vara på min, men, men) - detta ledde till att batteriet helt tömdes. Laddade upp det och sedan bytte jag bromsljuskontakt. Kollade med en kabel mellan stiften så jag visste att det var just bromsljuskontakten som var trasig.
Voila! Fixat.
Senast redigerat av pegaman (8 september 2015)