Tänkte testa här innan skiten åker på skroten! Trodde att jag gjort ett bra köp med ett enkelt fel men ack vad ja bedrog mig. En jättefin 01:a nästan helt rostfri. Motorn hackade lite när jag köpte den men det blev bara värre och värre. Den gick att köra på fullgas eller tomgång därimellan så hackade den regält. Till sist så gick den bara på tomgång. Tidigare ägare hade bytt stift och hällt i STP i tanken när den började gå ryckigt. Jag fick med ett nytt bränslefilter som jag bytte. Jag har kollat kompet som var bra och jämt. Jag har bytt tändkassetten till en ny. Jag har kollat med apparat efter eventuella felkoder, finns inga! Jag har bytt kam och vevaxellägesgivare (visserligen begagnade men skulle vara hela) Jag har rengjort ERG-ventilen och kollat att den funkar. Jag har kollat spjällhuset och det verkar funka (även gjort rent) Jag har bytt till nya stift. Jag har kollat att den får bensin. (kommer en halvliter på några sek) Det är en del andra givare som jag även har bytt. Jag tog bort främre lamdakontakten, ingen skillnad. Jag drog ur luftmassemätarkontakten, ingen skillnad. Har även tagit bort och rengjort spridarna. Nån som kan ha någon idé vad man kan göra mer? Kan det vara att kamremmen har kuggat över? Länkar en video så kan ni höra hur den brölar när man gasar. Vet inte, blir tokig på bilfan. Nån som kan ha någon idé vad det kan vara för nått?
Jag tycker att det låter som den får för lite luft? Men hur åtgärdar man det isåfall? Har testat köra utan filter helt och hållet utan vidare framsteg.
Jag tror inte att det är VVT på astran, det verkar inte som det heller om man googlar. Men ska kolla på samma sätt som videon visade. Men du tror att det är remmen som har kuggat över?
Vvt har funnits länge, mer än 20 år. Min V40 T4 -98 har det. Googlade lite och såg att Opel har 1,6 vvt från 98-04 i olika modeller. http://pdftype.com/op/opel-vvt-pdf.html Så min gissning är att den antingen har kuggat över eller så är det vvt enheten.
Testade att skruva ut lambdasonden och den svarade genast mycket på gasen. Nu försöker vi göra rent katalysatorn så får vi se hur det funkar, annars får man väl ta fram plånboken och investera i en ny
Gick inte så bra att rengöra den, och så verkar det som nått ligger löst och skramlar i den? Ska åka förbi skroten och kolla om dom har någon på måndag