2276
Sök

Opel Astra 1,6 01 - Först så hackade den, nu går den bara på tomgång

6 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
#1
Tänkte testa här innan skiten åker på skroten! Trodde att jag gjort ett bra köp med ett enkelt fel men ack vad ja bedrog mig. En jättefin 01:a nästan helt rostfri. Motorn hackade lite när jag köpte den men det blev bara värre och värre. Den gick att köra på fullgas eller tomgång därimellan så hackade den regält. Till sist så gick den bara på tomgång. Tidigare ägare hade bytt stift och hällt i STP i tanken när den började gå ryckigt. Jag fick med ett nytt bränslefilter som jag bytte. Jag har kollat kompet som var bra och jämt. Jag har bytt tändkassetten till en ny. Jag har kollat med apparat efter eventuella felkoder, finns inga! Jag har bytt kam och vevaxellägesgivare (visserligen begagnade men skulle vara hela) Jag har rengjort ERG-ventilen och kollat att den funkar. Jag har kollat spjällhuset och det verkar funka (även gjort rent) Jag har bytt till nya stift. Jag har kollat att den får bensin. (kommer en halvliter på några sek) Det är en del andra givare som jag även har bytt. Jag tog bort främre lamdakontakten, ingen skillnad. Jag drog ur luftmassemätarkontakten, ingen skillnad. Har även tagit bort och rengjort spridarna. Nån som kan ha någon idé vad man kan göra mer? Kan det vara att kamremmen har kuggat över?
Länkar en video så kan ni höra hur den brölar när man gasar. Vet inte, blir tokig på bilfan. Nån som kan ha någon idé vad det kan vara för nått?

Jag tycker att det låter som den får för lite luft? Men hur åtgärdar man det isåfall? Har testat köra utan filter helt och hållet utan vidare framsteg.

https://www.youtube.com/watch?v=hs5d3cluD8M

Tacksam för all hjäp och alla tips! smile

Avstängd
598 Inlägg
9 september 2015
#2
Videoklippet är privat står det.

6 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
#3
fixat

Avstängd
598 Inlägg
9 september 2015
#4
Remmen verkar ha kuggat över. Är det vvt på den? https://www.youtube.com/watch?v=gIEBDfn4TBg

6 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
#5
Jag tror inte att det är VVT på astran, det verkar inte som det heller om man googlar. Men ska kolla på samma sätt som videon visade. smile Men du tror att det är remmen som har kuggat över?

Avstängd
598 Inlägg
9 september 2015
#6
Vvt har funnits länge, mer än 20 år. Min V40 T4 -98 har det. Googlade lite och såg att Opel har 1,6 vvt från 98-04 i olika modeller. http://pdftype.com/op/opel-vvt-pdf.html Så min gissning är att den antingen har kuggat över eller så är det vvt enheten.
Senast redigerat av Nausea (9 september 2015)

6 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#7
Då ska jag kika på det idag smile Tack för tipset

552 Inlägg
10 september 2015
#8
Den där spisen har ingen vvt. Kolla vakuum slangen bakom spjällhuset, brukar ofta hoppa ur sin anslutning. Då går bilen kasst och ingen gasrespons.

6 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#9
Testade att skruva ut lambdasonden och den svarade genast mycket på gasen. Nu försöker vi göra rent katalysatorn så får vi se hur det funkar, annars får man väl ta fram plånboken och investera i en ny smile

Avstängd
598 Inlägg
10 september 2015
#10
Vid or it didn't happen...

6 Inlägg
11 september 2015
Trådstartare
#11
Gick inte så bra att rengöra den, och så verkar det som nått ligger löst och skramlar i den? Ska åka förbi skroten och kolla om dom har någon på måndag smile


Sök