3976
Sök

Missljud växellåda V70-99 mekanisk låda. Tvungen byta låda?

23 Inlägg
13 september 2015
Trådstartare
Vid gaspådrag eller motorbroms (även mkt lätta sådana) rasslar det i lådan. Låter värst på ettan, men finns på alla växlar. Knappt hörbart på 5an - troligen för att farten är högre och det dränks i vindljud,däcksljud mm. På ettan med nerdraget sidofönster och man kör intill en mur så låter det förfärligt. Kan inte så mkt om M56 lådan, men kraftöverföringen går över olika axlar beroende på ilagd växel så det borde inte vara själva växellådan som är trasig. Jag lutar mer åt slutväxeln - lagerna vid sidan av diffhuset? Missljudet påminner om det från en bakhjulsdriven bil med kass bakaxeldiff (kassa lager eller feljusterad/slitna pinjong eller kronhjulsdrev).
Någon på "jag rullar.se" har påstått att det inte går att köpa reservdelar till denna låda utan det är man måste byta låda. Stämmer detta ? T.ex kullager borde väl gå att skaffa?

23 Inlägg
15 september 2015
Trådstartare
Från vilka bilar kan jag plocka en begagnad låda?.Hittar inte skylten som skall finnas under luftrenaren. Husets gjutnummer var det enda jag hittade. Kan man få reda på typ av låda genom VIN koden eller skylten som sitter på vänster hjulhus i motorrummet. I instruktionsboken står att slutväxeln är 3,77.
Någon som vet en sammanställning över alla lådor? Läste någonstans att man ändrade splinsen på ingående axel någon gång 2003.

4 824 Inlägg
15 september 2015
det sitter ingen skylt på dom manuella lådorna utan en klisterlapp
https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/01f71f/path/mnt/newftp/206/bil/lgnr/15060(2).jpg/volvo_s70,_v70,_v70_xc_2000_v��xell��da_manuell_5-vxl.jpg

det går att ta vilken M56 som hellst till en bensinare, har du invändig eller utvändig slancylinder? oavsett så går det att bygga om så det passar.
ja det va väll 03 som man bytte antal splinse

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök