3641
Sök

Köpt ny bil, vad gäller, när kan jag köra den?

239 Inlägg
15 september 2015
Trådstartare
Tjena, köpte nyss en ny bil, och vi skrev papprerna. bilen har varit avställd sen tidigare, och på pappret krysasde vi att det ska vara fortsatt avställt. (dumt)

Så kan jag köra bilen på något sätt idag? Eller måste jag vänta tills transportstyrelsen får in papprerna, därefter ställa på bilen och koppla en försäkring till den?

6 628 Inlägg
15 september 2015
Du börjar med att ringa till ett försäkringsbolag och försäkra bilen, sen kan du ringa till transportstyrelsen och be dem ställa på bilen.

De/Dem

Race For Fun!
379 Inlägg
15 september 2015
Precis, försäkra först och sedan kan du ställa på den men nu ryker du ju på skatten oxå..

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

Evildan
15 september 2015
puttepro skrev:
Tjena, köpte nyss en ny bil, och vi skrev papprerna. bilen har varit avställd sen tidigare, och på pappret krysasde vi att det ska vara fortsatt avställt. (dumt)

Så kan jag köra bilen på något sätt idag? Eller måste jag vänta tills transportstyrelsen får in papprerna, därefter ställa på bilen och koppla en försäkring till den?

Nej du kan inte ställa på bilen via ett telefonsamtal.
Du får vänta tills ägarbytet är registrerat och sedan ställa på bilen efter att du tecknat en försäkring.
Förr kunde man ringa och sköta detta via telefon men efter missbruk på olika vis av inte fullt så ärliga personer togs den möjligheten bort och sköts nu via den kod du får på ditt ägarbevis för att säkerställa att just du är du.
Senast redigerat av Evildan (15 september 2015)

1 705 Inlägg
15 september 2015
Man kan väl logga in på transportstyrelsen med BankID och se alla fordon man är registrerad ägare på om jag inte minns fel.
Har bara ägarbytet gått igenom så kan du välja att ställa på bilen direkt.

Evildan
15 september 2015
rcy skrev:
Man kan väl logga in på transportstyrelsen med BankID och se alla fordon man är registrerad ägare på om jag inte minns fel.
Har bara ägarbytet gått igenom så kan du välja att ställa på bilen direkt.

Du minns fullständigt rätt, det är jag som inte riktigt har klivit in i -10 talet ännu gällande detta.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … av-fordon/

1 705 Inlägg
15 september 2015
Finns säkert en app för det också. Finns appar för allt nuförtiden. smile

4 130 Inlägg
15 september 2015
Försäkring kan tecknas innan man ens är ägare till bilen

men för att den ska kunna ställas på måste försäkring finnas tecknad för registrerad ägare
smile
Senast redigerat av spillolja (15 september 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

35 Inlägg
15 september 2015
Om ni hade använt er utav mobil appen (Mina Bilar) så hade ägarbytet gått igenom direkt och du kunde ställt på bilen, men nu kommer du att få vänta tills transportstyrelsen fått brevet och behandlat ägarbytet innan du kan ställa på bilen.

Sök