3308
Sök

Saab 9-5 2.0t -2005, Dunkande ljud från bakhjul

5 Inlägg
15 september 2015
Trådstartare
Har rätt nyligt köpt en 9-5a och börjar nu få lite problem med den.
Helt plötsligt börjar det dunka från, vad jag lokaliserar som, bakhjulet. Detta sker ofta vid landsvägskörning (ca 110km/h). Det dunkar och det känns tydligt i hela bilen, jag saktar in och stannar, går ut o kikar så att däcket inte håller på att lossna. När jag sedan kör iväg igen är ljudet borta. Detta händer titt som tätt, vad kan det vara?

Tacksam för hjälp!

2 251 Inlägg
15 september 2015
Kanske liten obalans hos något hjul som sätter igång vibrationer efter en stund hos något som ligger löst, t ex domkraft, skruvmejsel eller annat. Kolla där reservhjulet ligger, eller i bagagets sidoförvaringsfack.
Senast redigerat av Meaganeowner (15 september 2015)

5 Inlägg
15 september 2015
Trådstartare
Ska absolut kolla!
Men tror du att något sådant kan ge så pass stora vibrationer/dunkningar i bilen?

5 Inlägg
16 september 2015
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Kanske liten obalans hos något hjul som sätter igång vibrationer efter en stund hos något som ligger löst, t ex domkraft, skruvmejsel eller annat. Kolla där reservhjulet ligger, eller i bagagets sidoförvaringsfack.

Har nu testat att ta ur allt löst där bak, ingen skillnad. Och nu har dunkandet gått från att vara tillfälligt till att vara konstant. Det verkligen dunkar/vibrerar i hela bilen, och det är ett kraftigare dunkande än vid lite obalans i däcken.

Ingen annan idé om vad det kan vara?

311 Inlägg
16 september 2015
Hjullager, fjäderben ( stötdämpare slut?), bussning.
Lyft upp bilen, känn om hjulet glappar i någon riktning, känn så den roterar lätt och utan missljud ( vid hjullagerfel kan det ofta "krasa" eller glappa när man roterar hjulet )
Ta ett litet brytspett och känn på alla lagringar i bakvagn, så det inte glappar.
Blir hjulet varmt, när du kört en bit?

5 Inlägg
16 september 2015
Trådstartare
kajc skrev:
Hjullager, fjäderben ( stötdämpare slut?), bussning.
Lyft upp bilen, känn om hjulet glappar i någon riktning, känn så den roterar lätt och utan missljud ( vid hjullagerfel kan det ofta "krasa" eller glappa när man roterar hjulet )
Ta ett litet brytspett och känn på alla lagringar i bakvagn, så det inte glappar.
Blir hjulet varmt, när du kört en bit?

Ahh, tack för tips! Ska undersökas!

167 Inlägg
16 september 2015
När du hör dunkandet pröva dra försiktigt (!) i handbromsen och lyssna om det påverkar ljudet. Helst inte i 100 blås. Inte ovanligt att handbromsen för oväsen när det rostat och kackat igen.

5 Inlägg
18 september 2015
Trådstartare
Ingooo skrev:
När du hör dunkandet pröva dra försiktigt (!) i handbromsen och lyssna om det påverkar ljudet. Helst inte i 100 blås. Inte ovanligt att handbromsen för oväsen när det rostat och kackat igen.

Verkar som det har med handbromsen att göra! Ska byta backar och vajer och se om det släpper.
Tack för hjälpen!

2 251 Inlägg
18 september 2015
Ooooh, drar mig till minnes, nåt likadant som hänt med mina bilar.

Sprucken bromsskiva.

Sänderrostad bromsskiva. Inte på ytorna där klossarna går mot, utan s a s inuti. Det gäller då ventilerade skivor, med luftkanaler. Skivan klämdes ihop något.

167 Inlägg
19 september 2015
Inte helt ovanligt det börjar klonka och dunka på dessa Saabar. Beror oftast på rost! Trummor bak på din saab. Som sagt så skulle jag tippa på att du framförallt behöver smörja upp mekanismen ordentligt. Kanske också byta backar om de är dåliga.

Sök