Tjena.
Nu har jag införskaffat mig en vinterbil, och därmed även en start på ett nytt projekt. Det kan ju pigga upp nu när vintermörkret sakta börjar svepa in över oss.
För övrigt så är bilen relativt rostfri, ett par ställen runt hjulhus och skärmar som cancern börjar visa sina spår. För att vara en Mercedes under dessa åren så är den väldigt fin. Så därför är det ingen brådska med att fixa detta. Tänker därför börjar med det lite mer akuta. Nämligen ljudet i bilen.
Har gått till och från, har sett några som fått in 2x12" tummare i hatthyllan, vilket jag var inne på ett tag. Har dock 1st 12" liggandes som jag tänkte använda mig av, och tror nog att en tolva spelar på ganska bra. Vid sidan om dessa ska jag även ersätta de två 6.5" som sitter original i hatthyllan mot ett par 5.25", alltså en 12" i mitten och 5.25" på sidorna, samt diskanter i stolparna längst bak.
http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1148 I dörrarna ska jag stoppa in varsin 5.25" och de bakre hålet (för bredbandaren) pluggar jag igen. Ska koppla in samtliga 5.25" i ett 4 kanals slutsteg, funderar på att köra dom ner till 100-150Hz ungefär. Högtalarna ska klara av 35hz, men vet inte om dörrarna klarar av det. Tror nog att de kan möta upp med subwoofern rätt bra som då kommer drivas av ett monoslutsteg.
Har har vi objektet.
Dörrsidan.
Demonterade dörrsidan på högerdörren och även den främre högtalaren. Började även att förstärka isolering så att vi kan få ett bättre ljud. Kommer nog även att lägga dämpmaterial imellan dörren och plasten för att dels isolera ljud utifrån, men även allt skrammel som kan tänkas komma från dörrsidan. Förvånad att det inte finns nån matta här redan.
Lite silvertäjp för bak så att det blir lite styvare. Låter högtalaren sitta kvar så att jag vet var jag har den
Då kan vi mötas av detta hålet. Ja, rutan är hela vägen ner. Våra högtalare är ganska så djupa, så blir orolig om det ska passa.
Där bottnar han. En 2cm MDF kommer nog räcka, samt högtalarens plastring.
Såga ut en MDF bit i lämplig storlek. 2cm tjock.
Måttade lite med en adapter som jag använde på min 203 C klass. Två av hålen passar men inte de nedersta. Ritade ut hålet.
Sen är det bara till att såga.
Pang boom. Var tvungen att såga av lite av vänstersidan så att dörrsidan gick på bra. Dörren har en lite ojämn passform så blir nog till att lägga nått på insidan så att den kommer jämnt på.
Mer kommer senare.