2257
Sök

Effektförlust mekanisk fläkt kontra elfläkt

785 Inlägg
17 september 2015
Trådstartare
#1
Har köpt hem elfläkt till min bil.
Dels för att få en modernare styrning av kylningen och dels för jag har hört att den inte stjäl kraft från motorn.

Sitter idag en STOOR propeller som kyler. Denna är direktdriven av vevaxeln med en rem.
Vad jag menar med direkt driven är att den inte har något "slirnav"
Tror den mäter in på 16" och har 6 st stora vinklade alublad.

Ska sätta på en 16" sugande fläkt med termokontakt som startar den vid behov.

Nu till frågan.. Hur många Hk kan jag käna på detta? Har hört många varianter.
Min egen spekulation är att bilden lär varva snabbare då denna bromskloss på veven försvinner.

Vad tror ni?

Motorn i fråga är en 5,4 liters Highperformance V8 som är lite vässad.

Its not the fart that kills, its the smell...

klabbarpan
3 041 Inlägg
17 september 2015
#2
Den effekt du vinner på att ta bort fläkten är ytterst marginell. Inget du lär märka av alls. Måhända 1-5hp?
Min bil är ombyggd från visko fläkt till el, och gav ingen som helst skillnad. Som förövrigt många påstår.
Är mer en placebo effekt man får skulle jag tro.


5 687 Inlägg
17 september 2015
#3
En stum fläkt märker man effektskillnad av, åtminstone på volvos rödblockare.

Däremot största skillnaden är att man slipper höra det hemska blåsljudet.


En Medlem
405 Inlägg
17 september 2015
#4
Hört mellan 5-10 HP. Däremot så går också förbrukningen ner något, då du inte konstant vispar runt på fläkten även om det inte behövs. Största skillnad är naturligtvis vid höga varv, då originalfläkten skulle rotera väldigt snabbt, medans kanske elfläkten står helt still.

167 Inlägg
17 september 2015
#5
Som sagt marginellt men i det stora hela kanske inte helt försumbart särskilt på högre varvtal. Samma som att koppla ur ac om man teoretiskt vill ha någon % extra effekt tillfälligt.


Sök