3323
Sök

Högtalar bygg projekt, kabel,säkrings hjälp

Högtalarbygge

4 596 Visningar
Uppdaterades senast 18 oktober 2015
28 Inlägg
21 september 2015
Trådstartare
Håller på och bygger ett Högtalar system

Strömkällan är en Velleman Switchat nätaggregat 12 V (DC) 150 W

och skulle behöva veta hur grov kabel jag skulle behöva ha fram till slutsteget och hur stor säkring
CRUNCH GTX1200

1 x 350 / 600 Watt RMS @ 4 / 2 Ohm 1 x 700 / 1200 Watt max. @ 4 / 2 Ohm

Och hur grov kabel bör jag ha fram till basarna som är Kenwood KFC-W2513

Peak Input Power: 1000W Rated Input Power: 300W kommer paralle koppla dom så impedensen ligger på 2ohm
Senast redigerat av zlizz (21 september 2015)

28 Inlägg
21 september 2015
Trådstartare
Har använt mig av
http://www.docentdecibel.se/faq/beraekn … nfo_7.html
kabel beräknings "program" men inte säker om det är rätt som jag får fram

Lée Rònk
38 Inlägg
21 september 2015
Ja, verkar rätt. Brukar använda http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php, ser ut att vara typ samma kalkyl.

För kablar till högtalare kan man få sig ett hum av http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php. Eftersom högtalare inte har en linjär strömförbrukning.

Got N/A?
358 Inlägg
21 september 2015
Nätagget har ju överbelastningsskydd, så någon säkring behöver du inte i den bemärkelsen.
Sen 150W pressar du ju genom i princip vilken kabel som helst som inte primärt skall användas för finelektronik.

28 Inlägg
21 september 2015
Trådstartare
Okej, kom bara och tänka på en sak är det ens möjligt att strömkälla på 150w kan kräma tillräckligt för att driva ett slutsteg som i sin tur ska driva 2 basar 300 rms watt vardera ?
Eller bör jag tänka om på ström källan ?

Lée Rònk
38 Inlägg
21 september 2015
Kan bli lite svårt.

Har du ett gammalt PC Nätagg kan de funka.

28 Inlägg
22 september 2015
Trådstartare
Hmm har inget som ligger, men kan höra runt om någon har,

28 Inlägg
22 september 2015
Trådstartare
Hur mycket w skulle jag behöva för att driva
stereo med
2st högtalare 21 w rms
4st högtalare 30 w rms
ett slutsteg
och två st basar
Peak Input Power: 1000W Rated Input Power: 300W

Lée Rònk
38 Inlägg
22 september 2015
zlizz skrev:
Hur mycket w skulle jag behöva för att driva
stereo med
2st högtalare 21 w rms
4st högtalare 30 w rms
ett slutsteg
och två st basar
Peak Input Power: 1000W Rated Input Power: 300W

Har faktiskt ingen aning. Kollar vi på tex. http://www.coolermaster.com/powersupply/b-series/b500/ som har en uteffekt på 540W på 12v linorna, så antar jag att den kan leverera stabilt 12v, tills dess att det överstiger 540W. Ett vanligt slutsteg kan ju jobba på en spänning under 11v, men förlorar självklart lite kraft om volten blir lägre.

Ett nätagg är ju gjort för att kontinuerligt kunna ge en så stabil spänning under en längre tid. Antar att ett modernt nätagg slår ifrån om slutsteget kräver mer effekt. Är väll det värsta som kan hända om ett sådant läge skulle uppstå.

Av min erfarenhet så är nätagg tuffare än vad man tror. Men om man vill vara på den säkra sidan så kan man ju säga så här, att om ett slutsteg är säkrat med 50A, så borde ett nätagg med 50A (12v linorna/linan) eller mer, utan problem kunna driva det.

28 Inlägg
22 september 2015
Trådstartare
Okej tack för svaret
Men om man säger att nätaggregatet har på 22 linorna 540w skulle jag då kunna parallell koppla dom då och få ut 1080w eller är det hela nätaggregatet som då är på 540w ?

Edit: såg nu när jag gick in på länken att 540 isf skulle vara hela nätaggregatets output
Senast redigerat av zlizz (23 september 2015)

28 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
är det möjligt att använda sig av tex bil batteri och laddare ? isf hur många ah behöver batteriet ha,
vad för laddare behöver man ha ?

skulle det här batteriet fungera från clas
http://www.clasohlson.com/se/AGM-batteri/36-5460
och laddare
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad … 364019000?

eller behöver det vara större batteri och snabbare laddare ?
Senast redigerat av zlizz (24 september 2015)

Lée Rònk
38 Inlägg
24 september 2015
Nja, tycker nog att batteriet bör vara över 40ah. Ett 5-10ah batteri klarar ju av att spela en kortare stund, kan dock få problem om du krämar på ordentligt.

Med en bra laddare så kan du ju spela non stop, men såna kostar ju en del. Kan tänka mig att om du krämar på en hel del så behöver du iallfall 30amp på laddaren. Annars funkar det ju med vilken laddare som helst iprincip. Kan dock vara så att du behöver vänta någon halvtimme innan du kan spela igen. Där är ju ett nätagg bättre.

Allt beror ju på vad du ska använda högtalaren till. Ska du ha den stationär (eller någonstans där det finns ens trömkälla) så skulle jag tro att ett nätagg blir mer kompakt och du kan spela nonstop.

Det väljar du ju helt själv.

28 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
Okej tack, jo blir något slag av nätagg
ska försöka komma över ngt billigt begagnat med 700+ hade jag tänkt

28 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
skulle det här fungera tro ?

Denna PSU-modul är tagen från ett nytt Supermicro 836 chassis som har fått kraftigare moduler installerade.
Kopplat upp och testat endast 1 gång inför denna auktion, så den framstår som ny. Stödjer backplane.
Passar i typ alla Supermicro-chassis som har 1U storlek på PSU med måtten 36 x 7,6 x 4 cm.

Part Number: PWS-801-1R
Output: 800W
Type: Module
Weight: 1,87 Kg
+12V: 66A
L x W x H (mm): 360 x 76 x 40
Input: 100-240V, 50-60Hz

Lée Rònk
38 Inlägg
25 september 2015
Det där bör ju fungera för det mesta som du matar den med smile

Vet inte riktigt hur kablarna ser ut, men om det är ett PC nätagg, så "måste" du ta ett flertal12v kablar och lika många jordkablar, löda ihop dom tillsammans och sedan in i slutsteget (eller det du vill driva). Om det är flera linor så måste du vara säker på att du tar från samtliga linor.

De nätagg som jag bygg om öppnade jag upp, "tjuv" kopplade bätagget så att det drar igång när man slår på switchen baktill. Klippte av alla kablar förutom 12v och lika många jord kablar. Lödde samma dom till två tjockare kablar som jag drog ut från nätagget. Fläkten kopplade jag in på 5v så att den inte snurrade så fort (original fläkten var sönder). Dock får man känna av så att inte nätagget blir för varmt, i vilket fall som helst.

smile Tror nog de kommer bli bra.

28 Inlägg
25 september 2015
Trådstartare
okej kommer nog fråga mer om det när jag har ett agg i handen, såg nu att det agget jag skrev om tidigare inte har några kablar utan är som ett kort i bakänden (typ som grafik kortets pci-e)
så kommer kolla efter ett liknande vanligt pc agg smile

28 Inlägg
26 september 2015
Trådstartare
Slutsteget jag har är säkrat med 2x30amp skulle jag då behöva säkra kablarna från nätaggregatet
Har du kopplat från ett pc nätagg någon gång tidigare och hur bör man göra med alla kablar från agget ?

28 Inlägg
27 september 2015
Trådstartare
vad tror du om det här aggregatet _
http://www.mpbutiken.se/komponenter/nat … 50w-atx2-3

Lée Rònk
38 Inlägg
28 september 2015
Det är mer att nätagget är "avsäkrat" med en viss amp på 12v linan, någon extra tycker jag inte behövs. Kablarna gick jag igenom ovan smile

Det nätagget ser ut att funka

28 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
okej har beställt agget nu så får se senare när den kommer hur det går
*jag kommer bara att få ut den effekt som ligger på 12 linorna den resterande delen blir bara blir det väl inget med antar jag ?
*sen så behöver jag "tjuv" koppla den så den startar med on/off switchen baktill
*säkra av från aggregatet, det kommer typ gå 66A igenom kabeln så borde jag säkra med en säkring strax över det ?

Sök