valle22 skrev:
DasAuto skrev:
valle22 skrev:
Förvisso så går det att kringgå med "chippning" av motorstyrdonet och öka effekten men själv tror jag avgasvärdena ökar också då, men då är det ett eget val man gör.
Om man nu kommer med en återkallning med att man uppdaterar mjukvaran så vet man inget om vad den innehåller eller kommer göra, eller hur? Mest troliga är att effekten på en "original" motor sänks för klara avgasvärdena. Jag tror frågorna kommer vara många om vad en kanske uppdatering innebär.
Fast vi mäter ju ändå inte de värdena som "fuskprogramvaran" manipulerar. Därför märks det inte om bilen är chipad eller ej. Så med andra ord finns det ingen anledning till att åtgärda detta så länge man inte är extra orolig för utsläppen.
För mig är detta mer en skada för företaget än vad det är för 2.0TDI ägarna. Bilen går ju genom besiktning i vilket fall som.
Kan instämma som du skriver med mätvärdena som manipulerats vid test oavsett om den är original eller chippad. Men dock att tänka på att det finns en hel del som kanske är miljömedvetna och gjort ett aktivt val av sitt köp av en diesel pga avgasutsläppen och inte allra minst alla de företag som profilerar sig som miljömedvetna. Detta kan slå på så många i ledet.
Smällen kommer mest troligt på tillverkaren än den enskilde bilägaren eller företaget och i det längre perspektivet ett tapp på marknadsandelar/kunder/uppsägningar etc etc
Jag kan förstå att folk är missnöjda med märket osv, men samtidigt tror jag folk är naiva om detta kommer som något jätte överraskande, det handlar om bilföretag, det är ganska självklart att dem fuskar, gillar man inte det skall man undvika märket, men jag utgår från att samtliga fuskar mer eller mindre. Dessutom förstår jag heller inte hela miljöfrågan, 2.0TDI är ju inte direkt en motor man väljer om man vill värna om miljön, snarare förbrukningen, då det är en mellanmotor, varken stor eller liten. Hybrider och små dieslar fungerar ju bättre om man har miljön som prio 1. Dessutom blir bilen varken bättre eller sämre efter denna skandal. Då fuskprogramvaran är överflödig för vår marknad, vi hade ju inte betalat mer skatt om inte programvaran fanns där.
Min teori likt mångas är att de fuskade med denna motorn för att slippa installera AD-Blue(Kostnad) på så sätt införa en "Clean diesel" på amerikanska marknaden utan att behöva betala för Ad-Blue installation. Dåligt? ja, men knappast något som påverkar ägarna till motorn i Europa.
VAG skall ha pisk för detta samt utföra de ändringar som behövs, men snälla 2.0TDI ägare, lugna er och kör vidare som ni gjort, världen har inte gått under
Hade jag varit ute efter en ny 2.0TDI så hade jag själv använt denna skandal för att pruta ned på nytt köp. Man får se det som ett tillfälle istället.
Många tror säkert att bilmärket kommer gå under eller något, Toyota gick inte under för deras bromsfel(Även om de inte fuskade) så lär många tittat bort efter att fått höra om att bromsarna failar, vilket enligt mig är betydligt större problem än avgasvärden.