ja att köra en runda denna månaden, det blev inget med det, har för mig att om man hamnar i en flygande bes och dem upptäcker detta så måste bilen byggas tillbaks till original som sedan måste kontrolleras av en verkstad och sen regbes
så nej de blir inget med det
MEN jag började med att uppgradera bromsarna
såg ut såhär
men men, bara börja plocka på Accorden
sådär ja
Civic nertill 260mm
Accord 280mm
tvåkolvsok på Accorden, det hade jag aldrig gissat
Accordens sadel passade på Civicen rakt på Oo *överlycklig*
skivorna passar, egentligen, fast endå inte, 5bult och 4bult
BORRA!!
olika avstånd från skivans centrum också
4 bultskivan uppe på 5 bultskivan
köpte ett 12mm borr på k-rauta
bara borra
blev ganska bra, många hål att välja på nu xP
skivorna har samma diameter i hålet i mitten, det är det som centrerar skivan och som också gör att man kan borra om själv hemma med vanlig borrmaskin då bultarna inte har något med centrering att göra
då sitter allt på Civicen
nästa steg, montera Accordens större servo och huvudcylinder, och även den breda bromspedalen
lite skillnad
den visade sig passa perfekt
fyller ut bra också xP
på Civicen sitter gas och broms i samma pedalställ, på Accorden har bromsen ett eget ställ
och dem skiljer en hel del
så jag tog loss bromspedalen från Civicens ställ
och blev illa tvungen att slipa loss pedalen på Accorden (what??)
satte Accordens pedal på Civicens ställ
men ja, bromsljuskontakten ska möta mot en blå pluppen i bildens nederkant
fram med svetsen så blev allt bra
Använder Accordens bromsljuskontakt, den är inte samma då farthållaren går via den, så istället för 2 poler som det normalt sätt är så är det nu 4
sen fick jag göra något mycket tråkigt
plocka ut kopplingspedalen
R.I.P koppling, vi hade många mil och burnouts tillsammans
men men, inte gråta, har ju dubbla slagvolymen nu
sen kan det komma att bli manuell låda igen (manuella lådor till dessa motorer finns bara i mycket liten mängd i USA)
började på att lufta bromsarna, fick en snilleblixt att man kan plocka vakuum från motorn
dessa luftningskit kan man köpa på biltema, man kopplar den till kompressorn så blåses det luft förbi en öppning i behållaren vilket skapar en undertryck i behållaren så att bromsvätskan sugs ut, men dem är för klena för att det ska funka, så, lite ombyggnad
handtaget ska vara intryckt hela tiden, och dessa har en bygel man kan fälla ut, så den vart på nu
tryckte på en bränsleslang och tejpade runt för att få tätt
här ska sitta ett luftfilter som luften blåser ut igenom, jag tog bort det och pluggade hålet
bränsleslangen stegas ner till vakuumslang
kopplat vakuum till insuget (efter spjället (jättenoga))
så nu är det bara att starta motorn
hade lite problem med att det läckte där jag hade tejpat osv, men lite mer tejp löste det, och när det var HELT tätt, ja haha det var helt otroligt vilket sug det blev drog ut bromsvätska väldigt fort, och eftersom det sköter sigsjälvt så kunde jag pumpa bromsen samtidigt och fylla på i behållaren allt eftersom
den var såpass stark att den sög sig fast i fingret
att tänka på om du väljer att lufta såhär (vilket jag rekommenderar starkt, detta är jättesmidigt) är att det blir sånt sug att luft kommer smita emellan nippeln och oket vilket gör att det blir massa luftbubblor i slangen till behållaren man suger ner allt i, detta är ju såklart inget problem i sig men man kan alltså inte se när man fått bort all luft, men sen o andra sidan, man behöver bara stå bredvid och kolla på medans den luftar själv, så man låter den bara gå tills man tror det är klart, är det inte klart så bara fortsätta
här emellan klämde jag mig in och plockade andra sidans bromsar på accorden
och här sitter det på Civicen
köpte magnetskålar på Gekås för 17kr styck, funkar mycket bra
innan jag hade monterat bromsarna passade jag på att plockat ut drivaxeln
det var för lite fett i den och klämman bestod av två buntband, detta är nu fixat
han tappade ansiktet igen Oo
monterade en ny tuta och spolarvätskebehållaren (
bytade även till besiktningslyktor (ingen toning)
tyvärr måste man plocka krockbalken på dessa för att få loss lyktorna
men men
körde lite på gatan, är verkligen mer kräm i dessa bromsarna, i dessa låga farter beror det väl mest på en större bromsservo
glöm inte att kommentera
allt för denna gång