i väntan på byggbess så fortsätter jag med lite allt möjligt
köpte nya blinkerslampor
gammal VS ny
före
efter
bilen ser yngre ut tycker jag
sen vart det dags att montera dem sista delarna till farthållaren
dessa kallar jag för "kringla" så alla vet
den till vänster är Accordens och till höger Civicens
notera skillnaden i antalet sladdar
Civicen har bara airbag och tuta medans Accorden har airbag, tuta, farthållare och volymknappar
det vi vill åt är kablarna till knappsatsen för farthållaren
här är en jämförelse till, kontaktstycket som går från bilen till kringlan (dessa har ej kablarna för airbag, dem är i ett separat kontaktstycke)
det övre är Accord och det nedre Civic
färgerna skiljer för kabeln till tutan, så dem skarvas ihop med en löddskarv
otroligt nog passar kringlan perfekt
här är det jättenoga att kolla så kringlan är i rätt läge, den klarar bara att snurra lika många varv som ratten plus ett halvt varv, blir det fel så går den sönder, och dessa kan man inte köpa begagnade Oo
alla kablar och kontaktstycken som har med airbag att göra är EXAKT likadana på dem två bilarna, väääääldigt skönt att inte behöva ändra i dem kablarna!
on/off knappen till hela systemet var för stor för att passa nånstans, så den ersätts med en vanlig universal knapp
kontakten till tutan var hane på Accorden och hona på Civicen, så vi fick byta kön till hona här
här är knappsatsen
här ska den sitta, fick göra ett hål så det gula kontakstycket kunde gå in i ratten, missade att ta bild på det, men det var fyrkantigt iaf
använder självborrande skruv från biltema för att fästa allt
sådär ja
jo här var visst en bild som visar hålet
kortade ner skruvarna lite
och såhär blev det
sen kan ju en styrenhet behövas
sådär ja
(all el har jag fördragit i den nya härvan jag monterat in, den som tar nya motorn, ECC och nu detta också
dessa bilar är inte förberedda för farthållare nånstans, fanns som option tror jag)
hade på tändningen en gång när airbagen var urkopplad, sååååå SRS lampan lös
men att radera är enkelt, man kopplar in en sån här hemmabyggd sak (2 sladdar och en återfjädrande knapp) i SRS systemets avläsningskontakt och sen ska man trycka och släppa i en viss sekvens, jätteenkelt
lyckades även att slarva bort min multimeter, men en lampa och 2 kablar funkar också (om man bara ska kolla vart det finns ström och inte)
farthållaren aktiverar inte under 40km/h så jag kunde inte provköra bilen (våran gata är för liten) så istället hamnade den på pallbockar, allt funkade finfint
dock så kopplar den ur efter några sekunder då den börjar varva jättemycket, allt snurrar lite för lätt hängandes i luften, så förhoppningsvis funkar det bättre på marken sen
Motorn jag har är den enda som har VTEC-E (kan gå från 16 ventiler till 12 för att skapa en virvel i förbränningskammaren = mindre förbrukning, inte att förväxlas med VTEC) av dem motorerna som finns till detta chassiet, och när VTEC-E är aktivt så lyser en "ECONO" lampa grönt. Nu med V6an så finns det inget som heter miljö eller snål förbrukning, så motorstyrenheten kan inte driva den lampan då funktionen helt enkelt saknas, så lampan är istället kopplad till farthållaren så att den lyser när farthållaren är aktiv
det var allt för idag