Allt hänger på om du vill arbeta hela ditt liv som mekaniker... eller om du vill klättra inom fordonsvärlden.
Mek -> Arbetsledare -> servicechef osv.
Har själv gått fordonslinje med inriktning 2a året som tungmek. (lastbilar,bussar m,m)
Arbetslivet ser ut så här:
- ca 1år som bussmek, större bussbolag.
- ca 7år på Volvo aukt. bussverkstad, var av 5år som mek och 2år som arbetsledare.
- ca 1,5år på Iveco Nordic som technical help desk(buss), innebar att ge support till auktoriserad verkstäder och även åka ut till dom. Hade Norden som arbetsområde samt finland och island.
- ca 9mån på Iveco Sverige som påbyggnadskoordinator, ge support till säljare i sverige om byggnationer till lastbilar osv.
- Har just nu ett konsult uppdrag via Volvo bussar åt de statliga bussbolaget JUTC på Jamaica. Flyttar dock hem om 2veckor för jag har fått ett jobb som servicechef på ett större bussbolag.
Jag anser att man skapar sin egna möjligheter. Är man duktig och vill framåt så kommer möjligheterna med tiden.
Har aldrig jobbat för en liten auktoriserad verkstad dock.
Större märkes verkstäderna följer oftast(?) IF Metalls lönestege, inget man jublar över..
D,C,B,A och T mek.. alla steg har sina krav.
Finns en del som kör med ackord.
Senast redigerat av koka (4 oktober 2015)