2505
Sök

ta bort katten

20 Inlägg
21 december 2006
Trådstartare
#1
diskuterade lite med min fordonslärare hur många hästar man kan få ut om man tar bort katten... kan det vara sant att man får ut 15 HÄST om man tar bort den?? det trodde han iaf :S kändes lite väl mkt big_smile

Drop Shop
926 Inlägg
21 december 2006
#2
Det beror helt på motor.
Men några hästar kan du säkert plocka fram.


3 295 Inlägg
21 december 2006
#3
eller tappa ett antal istället..


* Voff voff *
10 588 Inlägg
21 december 2006
#4
Det är väl snarare så att du förlorar färre och kanske kommer något närmre fabrikssiffrorna om du plockar bort kissen snarare än att du FÅR/SKAPAR några hk...

Tänk oxå på att sugisar ska ha ett visst mottryck...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 december 2006
#5
Brådhis skrev:
Tänk oxå på att sugisar ska ha ett visst mottryck...

//Brådhis

Ja men det brukar vara typ 2" rör som går över till 2.5" som är lagom mottryck så det är i princip obefintligt... Sen att olika längd och diameter på grenrören ger undertryck via pulsladdning ä en annan sak men det borde ge plus o ta bort katten, men inte många hästar på en "standardmotor"...


12 086 Inlägg
22 december 2006
#6
Min Maxima har 170hk med kat och 173hk utan enligt Nissan. Obesevera att detta är en 3liters motor.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
22 december 2006
#7
jag är inte säker på de här men jag har hört att de kan ge upp till 10% av effekten beroende på motor osv


kan säga att min sierra 2,9 v6:a gick bättre utan katt iaf smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

845 Inlägg
22 december 2006
#8
nått sånt där är de väll..
men de beror helt och hållet på motor..


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 december 2006
#9
jag skulle prova hur detta fungerade på 530:n, sagt och gjort på med 2 rakrör (2 kattar) in och satt sig och starta. drog iväg för att prova på  , och jag kan ju säga att den gick minst lika bra som förut, om inte SÄMRE! så tillbaks med kattarna och inte mer med det.

även om man skulle få nån extra häst så skulle den knappast märkas, ger nog mer att göra en service på motorn.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
22 december 2006
#10
NITROUS skrev:
jag skulle prova hur detta fungerade på 530:n, sagt och gjort på med 2 rakrör (2 kattar) in och satt sig och starta. drog iväg för att prova på  , och jag kan ju säga att den gick minst lika bra som förut, om inte SÄMRE! så tillbaks med kattarna och inte mer med det.

även om man skulle få nån extra häst så skulle den knappast märkas, ger nog mer att göra en service på motorn.

Håller med.


674 Inlägg
22 december 2006
#11
det sägs att katten snor 20hk på s2:or som är chipade...

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Smålänning
7 883 Inlägg
22 december 2006
#12
Saab 900i 8v kat - 110hk
Saab 900i 8v ej kat - 118hk

Vad är viktigast? 1 km/h på toppfarten / 0,1 sekunder bättre 0-100 eller miljön?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

79 Inlägg
23 december 2006
#13
Jag tycker att det är ganska så tråkigt att det är såpass accepterat att köra utan katt.
Bättre att köpa en sport eller race katt än att inte ha någon katt alls enligt min mening.


188 Inlägg
23 december 2006
#14
Det kan väl inte ge så många hästar tycker man..en kompis till mej påstår att det ger 20 hk extra, men jag försöker förklara för honom att det inte ger så mycket, men han fattar inte..


Billackerare
737 Inlägg
23 december 2006
#15
Det beror helt på bilen.. Ford Scorpio med 2.9L 6:a är en av dem bilar som tydligen går betydligt bättre utan kat. Medans det på en del bilar inte ger någonting alls. Men sedan så är det ju en fråga som man kan få hur många olika svar som helst...

Corrado VR6R 3.0 Turbo

1 207 Inlägg
24 december 2006
#16
Med risk att dra lite åt off topic så måste jag säga åt er alla som läser här att ni får fanimig dra erat strå i stacken och köra med katalysatorer!
Inte fan skall alla andra omkring er drabbas av eran totala brist på respekt för naturen och medmänniskor, fimpa något som tar bort det mesta av kvävedioxiden (omkring 80-90%) för att "få" ca: 5 hästkrafter? Herregud...

Låt mig omformulera frågan: skulle ni kunna tänka er att "tappa"/"förlora" ca:5 hästkrafter för att göra så att eran bil blir MYCKET mer miljövänlig?


För er som inte är säker på vad kvävedioxid är så kommer det ett utklipp från wikipedia här:

"Kvävedioxid, NO2, är en röd-brun, giftig gas som bildas vid förbränning eller oxidation av kväveoxid. Kvävedioxid verkar irriterande på luftvägarna och kan orsaka skador på lungorna. I mycket höga halter är gasen direkt dödlig.

Från ett miljöperspektiv är kvävedioxid en av de största luftföroreningarna i den industrialiserade världen av två anledningar; dels är den i sig irriterande på luftvägarna dels bidrar den till bildandet av marknära ozon. "

Så ni som tar bort katalysatorn för att eran bil skall bli "grymmare" - sluta vara så jävla egoistiska!

edit: jag drog alla som läser denna tråd över en kam och sade att ni alla var egoister osv.. Det är givetvis dumt att generalisera men jag känner så nu.
Senast redigerat av maco (24 december 2006)

845 Inlägg
24 december 2006
#17
santsant


12 086 Inlägg
25 december 2006
#18
De intressanta är ju att USA/Sydamerika/Kina/Indien/Vetnamn mm mm släpper ut typ mer föroreningar på en dag än vad sverige gjort på 10 år, lr kanske 100år!

Vi måste inte ta åt oss så mkt hela tiden. Vi svenskar kan gott luta oss tillbaka och va stålta över våran marginella miljöpåverkan ist.

1 207 Inlägg
25 december 2006
#19
JapMax skrev:
De intressanta är ju att USA/Sydamerika/Kina/Indien/Vetnamn mm mm släpper ut typ mer föroreningar på en dag än vad sverige gjort på 10 år, lr kanske 100år!

Vi måste inte ta åt oss så mkt hela tiden. Vi svenskar kan gott luta oss tillbaka och va stålta över våran marginella miljöpåverkan ist.

Då kan man tänka så hära: Sverige har 9 miljoner invånare medan USA har en befolkning på 230 miljoner, Kina har en befolkning på 1,3 miljarder och Indien runt 900 miljoner (thank god for google). Men då finns det ju även en stor andel av dessa som inte åker något fordon (pga. fattigdom eller att de inte behöver osv.). Men eftersom trafikens avgaser är ett globalt problem får vi nog alla ta och göra en ansträngning för att inte allt skall gå åt pipan.

Nä, nu blev det hära åt skogen off topic. Jag tror jag lägger av här. Summa summarum - om man tar bort katalysatoren så blir det kasst i naturen.

12 086 Inlägg
25 december 2006
#20
maco skrev:
JapMax skrev:
De intressanta är ju att USA/Sydamerika/Kina/Indien/Vetnamn mm mm släpper ut typ mer föroreningar på en dag än vad sverige gjort på 10 år, lr kanske 100år!

Vi måste inte ta åt oss så mkt hela tiden. Vi svenskar kan gott luta oss tillbaka och va stålta över våran marginella miljöpåverkan ist.

Då kan man tänka så hära: Sverige har 9 miljoner invånare medan USA har en befolkning på 230 miljoner, Kina har en befolkning på 1,3 miljarder och Indien runt 900 miljoner (thank god for google). Men då finns det ju även en stor andel av dessa som inte åker något fordon (pga. fattigdom eller att de inte behöver osv.). Men eftersom trafikens avgaser är ett globalt problem får vi nog alla ta och göra en ansträngning för att inte allt skall gå åt pipan.

Nä, nu blev det hära åt skogen off topic. Jag tror jag lägger av här. Summa summarum - om man tar bort katalysatoren så blir det kasst i naturen.

Sant, men jag tycker ändå Sveriges miljöpolitik är lite överdriven, klart vi ska vara miljövänliga men jag tycker det kostar oss konsumenter för mkt. Faktumet är ju de att Våra utsläpp är marginella i jämförelse och tex återvinning är oxå överskattat, vet inte hur många program jag sätt om hur lite man fkt vinner på återvinning, framförallt av papper som är vår största återvinningsprodukt!

Jag säger inte att dina argument är fel, dom är rätt, men jag tycker du förstorar problemet.


Sök