Hur många här läser instruktionsboken?

Stefan Varberg Supraman
21 december 2006 · 2 300 Inlägg

Vet inte om några fler här har tänkt på detta men på många forum och i verkliga livet så kan man få sådana frågor som står i instruktionsboken.
Varesig om det handlar om en bil, tv eller vad det nu kan vara som man har så kommer dessa frågor upp som står klart och tydilgt i boken.
Läser inte dessa folk instruktionsboken när dom har skaffat sig någon ny pryl?
Är det något omedvetet att dessa personer inte gör det eller anser dom att dom klarar sig utan denna bok för att sen stå handfallna om det är något som dom inte lyckas klura ut.
är lite samma fenomen när folk inte kan fråga efter vägen.

Så handen på hjärtat hur många läser instruktionsboken på någon ny pryl eller bil som ni har skaffat?

Om jag svar att alla läser den så kan det omöjligt stämma p,g,a vissa frågor som kommer upp här på forumet som rör saker som står i dessa böcker.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
jonTe
21 december 2006 · 5 710 Inlägg

Bilar JA.
Prylar såsom stereo/TV....NEJ om det inte är något specefikt man undrar över eller inte förstår själv.

MVH Jonas
..............
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
21 december 2006 · 1 852 Inlägg

jag brukar inte läsa bruks, testar mig fram oftast... men t.ex. när jag köpte nytt ljud så läste jag om inställningar och kopplingar i bruksen..

man lever bara en gång så lev väl!
pUs Ûbersturmstekare
21 december 2006 · 534 Inlägg

På äldre dar har jag faktiskt börjat ögna igenom manualerna till det mesta innan jag börjat använda grejerna. Mest av slöhetsskäl, jag har insett alltför många gånger att det oftast sparar tid.

anvandare_12345
21 december 2006 · 654 Inlägg

Läser om jag stöter på ett problem jag inte klarar av själv, vilket kan vara ganska ofta ibland...

Jonni
21 december 2006 · 1 256 Inlägg

Jag vart tvungen och läsa instruktionsboken till min Alpine CDA-9855R.
Annars har det inte hänt många gånger.. big_smile

chrizz Administratör
21 december 2006 · 11 790 Inlägg

Jag brukar läsa mest för att det är kul, eller om man inte lyckas åstakomma det man vill.

Normalt tycker jag att en pryl som kräver att man läser manualen inte är något att ha. De ska vara utformade på så sätt att manual inte ska krävas tycker jag.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Germax
21 december 2006 · 12 086 Inlägg

Kan va ganska vettigt att läsa manualer. Jag gör de i mån av tid och om jag inte löser de själv smile

eld Nordmann....
21 december 2006 · 57 Inlägg

.....leser instruksjonsboken KUN når jeg støter på et problem.....det står så mye unødvendig tsjafs i instruksjonsbøkerne....gidder aldri å lese dem ellers....

psittacus
21 december 2006 · 533 Inlägg

Är en sån där som börjar med manualen innan jag kopplar in....!!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
Sharky
21 december 2006 · 10 287 Inlägg

Som lärare så delade man nån gång ut ett papper med övningsuppgifter bara för att bevisa att människor inte läser TFM.

Så här:

---------------------------------------------------------------------------------

Abstract: Detta är dagens arbetsuppgifter. Gör dom en och en utan att ta hjälp av någon. Läs noga igenom alla uppgifterna innan du börjar.


1: Ta farm läroboken och läs igenom kapitel 3.



2: Gör övningsuppgifterna till kapitel 3.



3: Beräkna med fyra decimaler närmevärdet till.......


4: Skatta avvikelsen mellan.........


5: .......


6:........


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


15: Du skall inte göra några av uppgifterna ovan. Sitt bara lugnt tillbakalutad i stolen och titta på alla klasskamrater som sliter livet ur sig bara för att dom inte kan läsa en enkel instruktion.

------------------------------------------------------------------------

/Göran

TFM = The Fucking Manual

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
940R
21 december 2006 · 1 567 Inlägg

Bilens intruktionsbok har man öppnat några gånger ..Mest då för att läsa vad säkringarna går till.


Men till tekniska saker typ Mobil eller till digital kamera så är det sällan man ens tar bort skyddsplasten runt dom..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Mafghan
21 december 2006 · 353 Inlägg

läser alltid, oavsett vad det är jag köpt, för att få ut det mesta av det jag köpt!

Enjoy....
Jonni
21 december 2006 · 1 256 Inlägg

Sharky skrev:
Som lärare så delade man nån gång ut ett papper med övningsuppgifter bara för att bevisa att människor inte läser TFM.

Så här:

---------------------------------------------------------------------------------

Abstract: Detta är dagens arbetsuppgifter. Gör dom en och en utan att ta hjälp av någon. Läs noga igenom alla uppgifterna innan du börjar.


1: Ta farm läroboken och läs igenom kapitel 3.



2: Gör övningsuppgifterna till kapitel 3.



3: Beräkna med fyra decimaler närmevärdet till.......


4: Skatta avvikelsen mellan.........


5: .......


6:........


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


15: Du skall inte göra några av uppgifterna ovan. Sitt bara lugnt tillbakalutad i stolen och titta på alla klasskamrater som sliter livet ur sig bara för att dom inte kan läsa en enkel instruktion.

------------------------------------------------------------------------

/Göran

TFM = The Fucking Manual

Den är sååååå bra! Vår kemilärare i gymnasiet gav oss den "uppgiften", det var jag + två till elever som läste igenom allt innan vi började! (jag skall erkänna, jag är en nyfiken person, kollar gärna sista uppgiften först, så jag läste inte allt)

Senast redigerat av Jonni (21 december 2006)

GrebyAxel
21 december 2006 · 524 Inlägg

I gymnasiet?!?! Brukar man inte få den i mellanstadiet?

eld Nordmann....
21 december 2006 · 57 Inlägg

...Ja bilens instuksjonsbok bruker jeg å lese,men det mest for at det er interesant å lese den....

940R skrev:
Bilens intruktionsbok har man öppnat några gånger ..Mest då för att läsa vad säkringarna går till.


Men till tekniska saker typ Mobil eller till digital kamera så är det sällan man ens tar bort skyddsplasten runt dom..

Caffe
21 december 2006 · 1 436 Inlägg

Brukar alltid försöka få tag på manualen inför alla stora elektronikinköp. Går ju att ladda ner, och så vet man exakt vilka funktionen mobilen/kameran/tvn/digitalboxen har så man inte blir besviken.

Men det beror nog mest på att jag måste spara några månader innan jag har råd att köpa dyra saker. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
dusty Living in the fastlane
21 december 2006 · 2 616 Inlägg

jag läser om jag inte klarar av de utan att läsa smile

skogenracing xcOOb
21 december 2006 · 388 Inlägg

tjejen läser instruktionsboken om man själv fått psyke o gett upp..

Sandman
21 december 2006 · 873 Inlägg

Jag läser alltid igenom manualen ifrån början till slut innan jag ens pillar på resten av grejerna.
Trots att det är något så enkelt som en brödrost eller en rakapparat.
Bara för att säga att jag faktiskt läser manualen till något som bara har en knapp och som jag uppenbarligen förstår.
Finns ju alltid säkerhetsföreskrifter och annat kul (som inte alltid stämmer med verkligheten, men ändå)smile



Jag blir så urbota förbannad när folk som inte kan hälften så mycket kommer till mig med något problem.
Så frågar man "Jaha. Har du läst manualen då? Det kanske står där." - "Nä!!!! ÖHhh, den är ju till för idioter jueh!"

Och då undrar jag vem idioten är. Personen som läser en manual fast han tror sig förstå, eller personen som inte läst steg ett i manualen och därmed förstört sin nyinköpta pryl?

Warranty is Void wink
De flesta jag känner har nog väldig tur med det där. De får nya prylar trots att det är deras eget fel att de sabbat dem.


Alltså.... RTFM åtminstonde NÄR väl saker börjar gå illa, men helst innan wink

Don't get mad, get even.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang