3431
Sök

Köpråd/tjänstebil - Volvo, VW eller BMW

6 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hej,

Tack för att jag får delta i detta forum!
Jag letade efter någon plats där jag kunde få lite råd från bilentusiaster och inte bara nära och kära.

Det är dags för ny tjänstebil i en ny tjänst och jag har inte varit så här osäker tidigare (har haft tjänstebil i tämligen många år). Jag gillar generellt stora bilar med vettig markfrigång eftersom jag tillbringar en del tid i skog och mark, även om det blivit mindre med åren.
De kärror som jag kokat ihop är följande:

Volvo XC70 - D4 AWD Classic Momentum automat inkl skinn, VOC m fjärrstart parkvärm, hundgrind, inkl mellanvägg
Fördelar: VOC, integrerad hundbur, skön bil som jag kört tidigare
VW Passat Alltrack - TDI 190 DSG inkl dragpaket, executivepaket (skinn mm) samt techpaket
Fördelar: ny modell med allt vad det innebär. Mycket utr för pengarna.
BMW 520d - Business Comfort Edition Touring inkl automat (ej skinn)
Fördelar: har inte haft BMW tidigare, nyfiken

2 modeller som är lite lika (Volvo och VW) samt outsidern BMW.
Bilen ska rulla ca 12 000mil på 36 mån

Jag skulle kunna skriva lite längre och tydligare förklaringar, men jag ligger med iPaden i bingen och börjar bli trött i fingret.

Vad är era spontana kloka råd?

Tack på förhand!

1 863 Inlägg
18 oktober 2015
#2
Spontant säger jag volvon. Litar inte på vw samt deras dsg lådor och bmw har jag aldrig känt nåt sug efter.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 oktober 2015
#3
Passat eller BMW. Motivering: Volvon är en utgående modell. Alternativet är att vänta in den nya XC70 vilken lär finnas runt hörnet.
Om du väljer BMW (så klart smile ) så kan du kanske välja en med X-drive för lite bättre framkomlighet i "skog & mark" ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
#4
Tack för svar!

Vad gäller DSG lådan så är jag komfortabel med den, och jag behöver inte tänka på andrahandsvärdet.
I BMW får jag inte in x-drive, då håller inte kalkylen.
Tyvärr hinner jag inte vänta på "ny" XC70.
VOC på Volvon tror jag mig ha mycket nytta av, även den integrerade hundburen. Men som ni säger så går den på sista året nu...

Evildan
19 oktober 2015
#5
bridgemix skrev:
Tack för svar!

Vad gäller DSG lådan så är jag komfortabel med den, och jag behöver inte tänka på andrahandsvärdet.
I BMW får jag inte in x-drive, då håller inte kalkylen.
Tyvärr hinner jag inte vänta på "ny" XC70.
VOC på Volvon tror jag mig ha mycket nytta av, även den integrerade hundburen. Men som ni säger så går den på sista året nu...

Klarar du dig med en lånebil och kan ta återkommande resor till din lokala VW-verkstad pga rasad DSG så varför inte en Passat?

Markfrigång skriver du och då går 520d direkt bort, den är låg med lång hjulbas.
Om du ändå är nyfiken på BMW så varför inte kika på en X3? Men den kanske är på tok för trång?

XC70 är vad jag skulle överväga av ditt uppställda urval då den är en beprövad konstruktion med bekväma stolar för en fullvuxen man till skillnad från Passatens som i mitt tycke klämmer för mycket om både ben och rygg med sin "sportiga" skålning.

6 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
#6
Hej,

Ja XC70 är en stark kandidat trots att den inte hypermodern längre.
Vad gäller Passat så är jag inne på min andra i rad, den första gick strax under 12000mil och den nya (B8) jag har nu,  den har snart rullat 5000mil. Inga problem med DSG på någon av dem.

Evildan
19 oktober 2015
#7
bridgemix skrev:
Hej,

Ja XC70 är en stark kandidat trots att den inte hypermodern längre.
Vad gäller Passat så är jag inne på min andra i rad, den första gick strax under 12000mil och den nya (B8) jag har nu,  den har snart rullat 5000mil. Inga problem med DSG på någon av dem.

Då får du klämma och känna på de tu lite mera.
Bägge bilarna har ju sina fördelar/nackdelar och hör du till dom som haft tur med DSG så får jag hoppas att det är så även fortsättningsvis om du kör på Passaten.
DSG är trevligt när det fungerar som det är tänkt, däremot har jag (och väldigt många andra) dålig erfarenhet av DSG i olika konstellationer därav min text ovan.
SUV eller andra märken är inte ett alternativ?

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 oktober 2015
#8
BMW F10 har normal markfrigång...
Bridge: BMW för att du vill testa nåt nytt smile ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Evildan
19 oktober 2015
#9
dawwe skrev:
BMW F10 har normal markfrigång...
Bridge: BMW för att du vill testa nåt nytt smile ?

Cirkus 141mm beroende på utrustning är markfrigången på en F10/F11 och i kombination med en 2968mm hjulbas gör att den är tämligen olämplig som skogsbil.

XC70 har ca 210mm markfrigång och något kortare hjulbas om 2815mm, vilket gör den överlägsen BMWn när det blir brist på väg. Har man någon gång kört offroad vet man att skillnaden är markant även om det på pappret förefaller som små måttskillnader.

Passat har en markfrigång om 174mm i kombinationen hjulbas 2709mm.

Men är inte framkomligheten ett problem så varför inte...

58 Inlägg
19 oktober 2015
#10
Kör på BMW:n!

Du kommer inte bli besviken!

Den är bra mycket snyggare än de andra två. Volvon är ju en riktigt tråkig bil enligt mig.

Kolla även in BMW 320d GT, den är större än en 5-serie i kupén. Väldigt smart byggd bil med bra utrymme och grym komfort! 4 cm högre och 11 cm längre än den vanliga 3-serien. Farsan har en sån med X-drive vilket gör det till en underbar bil! Dessutom piskar man vilken D4 som helst vid rödljusen.

Hoppas svaret var till nån hjälp!


6 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
#11
Tack för era svar, 320d GT ska kolla närmre på.
Lite update... Jag har 8,5 pbb (9 pbb på VW) att nyttja, dock ej på nettopriser utan på förmånsgrundande pris. Så eventuella rabatter gagnar mig inte.
Jag kan välja på Volvo, VW, Audi och BMW. Audi har jag kört rätt så mycket, så den är jag inte så sugen på. Anledning till att jag tagit med BMW i urvalet är att jag aldrig haft BMW tidigare och tycker det är en snygg bil.
Den högre markfrigången är ingen absolut nödvändighet, men det är smidigt när man ska ut på pass i skog och mark. Jag kör den nya passaten just nu, och den har inte högre gång. Sen har jag alltid gillat känslan av att kliva upp i en bil, istället för ner... Men man ska inte vara främmande för förändringar.
Bilen jag väljer nu ska rulla i 3 år, så jag vill att det ska kännas rätt. Jag befinner mig för tillfället på semester och kan inte testa mer än vad jag gjort tidigare, nu måste det till ett beslut inom de närmsta dagarna.
Visst, det är ett i-landsproblem... men jag lever 5000mil/år i min bil.

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 oktober 2015
#12
Bridge: Ut o provkör! Jag gissar på att det blir en 5-serie till slut smile . Iofs är även F10/F11 en utgående modell då nya modellen beräknas komma hösten 2016 typ, men men...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Evildan
19 oktober 2015
#13
dawwe skrev:
Bridge: Ut o provkör! Jag gissar på att det blir en 5-serie till slut smile . Iofs är även F10/F11 en utgående modell då nya modellen beräknas komma hösten 2016 typ, men men...

Men det finns många fördelar med en utgående modell, barnsjukdomar är botade samt inte sällan kan det bli generösa priser på paketen.
Som skrivet, ut och provkör det du är sugen på.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
19 oktober 2015
#14
bridgemix skrev:
Hej,

Tack för att jag får delta i detta forum!
Jag letade efter någon plats där jag kunde få lite råd från bilentusiaster och inte bara nära och kära.

Det är dags för ny tjänstebil i en ny tjänst och jag har inte varit så här osäker tidigare (har haft tjänstebil i tämligen många år). Jag gillar generellt stora bilar med vettig markfrigång eftersom jag tillbringar en del tid i skog och mark, även om det blivit mindre med åren.
De kärror som jag kokat ihop är följande:

Volvo XC70 - D4 AWD Classic Momentum automat inkl skinn, VOC m fjärrstart parkvärm, hundgrind, inkl mellanvägg
Fördelar: VOC, integrerad hundbur, skön bil som jag kört tidigare
VW Passat Alltrack - TDI 190 DSG inkl dragpaket, executivepaket (skinn mm) samt techpaket
Fördelar: ny modell med allt vad det innebär. Mycket utr för pengarna.
BMW 520d - Business Comfort Edition Touring inkl automat (ej skinn)
Fördelar: har inte haft BMW tidigare, nyfiken

2 modeller som är lite lika (Volvo och VW) samt outsidern BMW.
Bilen ska rulla ca 12 000mil på 36 mån

Jag skulle kunna skriva lite längre och tydligare förklaringar, men jag ligger med iPaden i bingen och börjar bli trött i fingret.

Vad är era spontana kloka råd?

Tack på förhand!

Spontant säger jag BMW. Verkar vara den roligaste bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
#15
Följdfråga, skulle man kunna få in en jyckebur i 320d GT med tanke på det slutande taket? Rätt liten hund, men utrymmet behövs oavsett...

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 oktober 2015
#16
Hund som i Chihuahua(stavning?) smile ? Jag tippar på att 5-serien är en klart bättre hundbil. E-klass har stort utrymme. Men inga av dessa två är typiska hundbilar, den matchen vinner nog Voflo...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
19 oktober 2015
#17
dawwe skrev:
Hund som i Chihuahua(stavning?) smile ? Jag tippar på att 5-serien är en klart bättre hundbil. E-klass har stort utrymme. Men inga av dessa två är typiska hundbilar, den matchen vinner nog Voflo...

Men då behöver man ju gå tillbaks till 740/940 för att få riktigt bra hundutrymme.

/benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

58 Inlägg
19 oktober 2015
#18
En hundbur i en 320d GT blir svårt, det är väl nackdelen men halvkombimodellen.

Isåfall är nog en F11 ett bättre val för dig.

Det borde väl annars finnas rätt klara mått på vad GT:n har för mått i bagaget?

Hur som helst är det en väldigt trevlig motor, bränslesnål men ändå relativt pigg.


6 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
#19
Misstänkte det.... ingen chihuahua men en i storlek borderterrier, men hon behöver ju sin bur oavsett.

58 Inlägg
19 oktober 2015
#20
Det beror ju såklart på hur hög buren är. Men eftersom det ligger ett skydd över så blir det nog problem hur som hur såvida du inte vill sätta hunden i karantän.

Du har inte funderat på F31? Den är ju isåfall bättre hundbil.

Eller ska du ha med familj och grejer i bilen?



Sök