3395
Sök

Begära för sin bil vid försäkringsärende, frågor

6 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
Smällde med en älg nyligen och blir nu tvungen att nu skrota min bil, en bmw e36 328
Har varit på vårt lokala kontor för försäkringsbolaget jag har och där sa han jag fick prata med att jag skulle kolla runt efter liknande bilar på t.ex blocket för att få fram en ungefärlig summa som min bil är värd.

Jag uppskattar att värdet bör ligga på ca 18-21k, men om jag anger detta på papprena som jag ska skicka in, vad är då risken att de stirrar sig blint på dessa siffror? Vill gärna om möjligt få en ersättning en något högre ersättning om det går.

Är det smart/lönt att nämna saker så som när senaste service var gjord, vad som är bytt/nytt, priser och kvitton eller kommer detta kunna få en negativ effekt på slutersättningen?

Snabbinfo:
Bmw e36 328
Länsförsäkringar
Helförsäkring

1 863 Inlägg
20 oktober 2015
Fb bryr sig inte om vad du gjort på bilen, nyservad eller nya däck. Dom ser bara till marknadsvärdet på bilen.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

4 143 Inlägg
20 oktober 2015
I anmälan till bolaget ska man inte ange något värde, en skadereglerare kommer att ta kontakt ang. värde
är man inte nöjd med erbjudet värde, kan kan ta en värdringsman till hjälp, det ska vara en som är auktoriserad av svenska handelskammaren som man finner här:

http://www.besiktning.nu/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 oktober 2015
666_Beast skrev:
Fb bryr sig inte om vad du gjort på bilen, nyservad eller nya däck. Dom ser bara till marknadsvärdet på bilen.

Det är inte riktigt sant. Visst service höjer inte värdet det minsta. Nya däck förmodligen. Värderingsmannen kommer nog kika på din bil, o värdet du får kommer spegla skicket. I regel sätter de lägsta möjliga värde. Som taktik skall man alltid neka första budet, helt enkelt påpeka att "min bil var över normalt skick bla bla o skall således värderas högre"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 454 Inlägg
21 oktober 2015
Är det fråga om en bil i din prisklass kommer nog inte försäkringsbolaget att bemödar sig att titta på bilen.
Om du inte är nöjd med budet kan du vända dig till försäkringskonsumenternas rådfrågningsbyrå(tror jag det heter).
Även KO kan kanske vara behjälpliga vid en tvist samt ARN.

smile

Sök