2430
Sök

Montering av ledramp på rails/takräcke?

96 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
Tjena,

Är än ägare av en Audi 100 (-92) med rails och jag skulle vilja komplettera med en ledramp på taket till mina 60W led jag har vid grillen.

Undrar nu, hur får man bästa monteringen och hållbarheten om jag INTE vill börja kapa i taket eller köpa på mig takräcke (har inget behov).

Har googlat och försökt hitta men alla som har ledramper kör ju SUV's etc så de har ju lite enklare förutsättningar.

Tips mottages varmt!

96 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
~100 views o ingen har en tanke?

5 679 Inlägg
21 oktober 2015
Har själv planer på att montera en ledramp på taket på A4an, har rails och tänkte då använda mig av avgasklammer/U-klammer av lämplig dimension med gummi mellan klammer och rails och sedan svetsa på en fyrkantsprofil eller vinkeljärn och montera ledrampen så nära taket som möjligt.

96 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
simlar skrev:
Har själv planer på att montera en ledramp på taket på A4an, har rails och tänkte då använda mig av avgasklammer/U-klammer av lämplig dimension med gummi mellan klammer och rails och sedan svetsa på en fyrkantsprofil eller vinkeljärn och montera ledrampen så nära taket som möjligt.

Låter faktiskt inte helt tokigt.....Hade du tänkt att railsen ska hålla rampen eller ska vinkeljärnen ligga mot taket på något vis?

5 679 Inlägg
21 oktober 2015
Jo tänkte railsen ska hålla uppe rampen då jag inte vill göra några skador på taket ifall jag någon gång tar bort ledrampen.

Melchert
182 Inlägg
21 oktober 2015
Jag har gjort så på min xc70, ser inte hur jag gjorde i railen men jag borrade 2 hål och satte 2st m10 igenom railen och ett vinkeljärn. Ett negativt är dock att den blir nog för långt fram och att den just sitter direkt i railen så jag hör dova vind ljud när jag ligger över 80.

"You can pick the game, but you can't change the rules."

96 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
tiquz skrev:
Jag har gjort så på min xc70, ser inte hur jag gjorde i railen men jag borrade 2 hål och satte 2st m10 igenom railen och ett vinkeljärn. Ett negativt är dock att den blir nog för långt fram och att den just sitter direkt i railen så jag hör dova vind ljud när jag ligger över 80.

Du menar att rampen är för långt fram o blockerar luftströmmen o ger dova ljudet? Du kan inte fixa en bild på hur det ser ut, fästet menar jag.

7 415 Inlägg
21 oktober 2015
Har inte monterat LED-ramp men vanliga extraljus på taket på ett flertal bilar.
En lastbåge som passar i railsen förstärks med en aluminiumprofil i "U"-form cirka 50 x 50 x 5 mm som skruvas fast i lastbågen.
Rampen/extraljusen skruvas fast i aluminium profilen.
Elledningen drages förslagsvis i/vid högra A-stolpen.
Kan "kittas" fast med Silicon eller fästas med buntband medelst små hål i dropplisten.

Glöm bara inte att montera lastbågen tillräckligt långt tillbaka på taket så du slipper bländning i motorhuven.

smile

Melchert
182 Inlägg
21 oktober 2015
Kan försöka imorgon om jag får tid under ljusa timmar smile

"You can pick the game, but you can't change the rules."

Sök