3917
Sök

Bromskolvsverktyg till Polo

74 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
Söker efter bromskolvsverktyg till en VW Polo 6R -13  biltema och jula säljer men jag vet ju inte om de passar till min polo för vad jag förstår är det olika mått på själva brickorna till verktyget.   någon som vet??

4 147 Inlägg
22 oktober 2015
denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000016991/

fungerar med

Golf IV -2000
Golf V  -2004  (1,6 fsi)
Golf V  -2007  (1,4 tsi)
Golf Vi -2009   (1,4 tsi)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 oktober 2015
På en två år gammal bil borde kolvarna snurra lätt som i varmt smör smile. Med andra ord, du borde lätt kunna snurra tillbaka de genom att ta ett försiktigt grepp med en polygrip om du nu inte hittar ett passande verktyg till rimligt pris...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 474 Inlägg
22 oktober 2015
Det länkade verktyget passar till min Passat -96, jag tror att kolv-diametern är 38 mm på min bil, så har du samma på din lilla Polo så...
Senast redigerat av dawwe (22 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Cupra_
22 oktober 2015
Annars funkar en tving bra, har kört med det på min. Då får du snurr och tryck samtidigt.

74 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
spillolja skrev:
denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000016991/

fungerar med

Golf IV -2000
Golf V  -2004  (1,6 fsi)
Golf V  -2007  (1,4 tsi)
Golf Vi -2009   (1,4 tsi)

Det är just det. flera bilar finns den till men inte till Polo.

74 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
Deception skrev:
Annars funkar en tving bra, har kört med det på min. Då får du snurr och tryck samtidigt.

jag vet inte om jag vågar chansa. så får man inte tillbaka det sen

Cupra_
23 oktober 2015
likor skrev:
Deception skrev:

Nu hänger jag inte med på vad du menar?

74 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
Deception skrev:
likor skrev:
Deception skrev:

Jag menar om man tar en tving för att trycka tillbaka kolven när man skall sätta tillbaka den igen.

4 474 Inlägg
23 oktober 2015
Har du aldrig bytt belägg tidigare?

74 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
Aldrig någonsin. jag vet hur man fyller på spolarvätska,bensin och hur man byter däck men sen slutar mina bilkunskaper

4 474 Inlägg
23 oktober 2015
Det förklarar saken smile. Det ser förmodligen identiskt ut på din bil, dvs exakt samma procedur. OM du har elektrisk handbrom (tveksamt på en Polo) så måste handbromsen ställas i service läge via "felkodsavläsningsverktyg", gör man inte detta så sabbar man oket/parkeringsbromsen...
Senast redigerat av dawwe (23 oktober 2015)

74 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Det förklarar saken smile. Det ser förmodligen identiskt ut på din bil, dvs exakt samma procedur. OM du har elektrisk handbrom (tveksamt på en Polo) så måste handbromsen ställas i service läge via "felkodsavläsningsverktyg", gör man inte detta så sabbar man oket/parkeringsbromsen...

Men den brickan som står E på som han använder det följer ju inte med någon sådan i den länkade produkten hos biltema.

men den kanske inte ens behövs?   

Jag vill inte plocka bort allt och sen inte få ihop det igen.

Cupra_
23 oktober 2015
likor skrev:
Deception skrev:
likor skrev:

Jag menar om man tar en tving för att trycka tillbaka kolven när man skall sätta tillbaka den igen.

Ja du trycker ju in kolven i oket med en tving. När du gör det så snurrar även kolven. Snurrar den inte (kärvt ok) så kan man få hjälpa till med en polygrip.  Kör kolven fast så bromsar du bara lite lätt så hoppar den ju loss igen. Släpper den inte då så var oket förmodligen i rätt risigt skick ändå.

Cupra_
23 oktober 2015
dawwe skrev:

Stämmer inte alltid. Finns sätt att gå runt det där lätt. Jag har bytt flera gånger på min volvo med elektrisk handbroms, utan VIDA.. Det är lite mer pill, men absolut inget avancerat. Inte på volvo i alla fall.

1 271 Inlägg
23 oktober 2015
Klart det går att lura motorn till parkeringsbromsen. Men på VAG bilar får man en felkod och en varning i MFDn. Polon har dock ingen elektisk handbroms.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Cupra_
23 oktober 2015
Du får felkod på Volvo med om du gör fel.. Men vag kanske inte går att gå runt så?

4 474 Inlägg
23 oktober 2015
Deception: Det är så man INTE skall göra, även om det kan funka. Gör man på ditt sätt, dvs tvingar (fyndigt va smile ) in kolven så tar handbromsmekanismens invändiga gängor stryk, därmed inte sagt att det knasar med en gång. Kolven skall skruvas tillbaka, inget annat.
Senast redigerat av dawwe (23 oktober 2015)

Cupra_
23 oktober 2015
dawwe skrev:
Deception: Det är så man INTE skall göra, även om det kan funka. Gör man på ditt sätt, dvs tvingar (fyndigt va smile ) in kolven så tar handbromsmekanismens invändiga gängor stryk, därmed inte sagt att det knasar med en gång. Kolven skall skruvas tillbaka, inget annat.

Nej alltså jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Man ska såklart inte vålda in kolven, ´Men om kolven rör sig relativt lätt kan man använda en tving då den snurrar, precis som biltema-kitet.

4 474 Inlägg
23 oktober 2015
Deception: Jo men jag skulle inte rekommendera att göra så trots allt, även om det kan funka. Skulle oket börja kärva och/eller handbromsen efter att ha gjort på ditt sätt så får man snällt köpa ett nytt/annat ok, o då snackar vi en kostnad om minst 800 kr om man köper från en skrot, förmodligen minst det dubbla från VW omman köper nytt, plus att man åker på att lufta systemet oxå. Läser man VW verkstadsmanual så är jag tämligen säker på att det understryks att kolven skall skruvas tillbaka, inget annat.

Sök