1885
Sök

Oljespill på betong! Hjälp!!

61 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
Skulle behöva veta hur man får upp olja från betonggolv som legat 2-3 månader..och har droppat och fram till nu, så det är en rejäl fläck på typ halva parkeringsplatsen.
Vad skulle ett sådant arbete kosta om en firma utför jobbet?? Grejen är att hyresföreningen där jag bor har klagat och ska ta in saneringsfirma för att utföra jobbet och därefter debiteras mig.
//robban

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 oktober 2015
själv hade jag provat avfettning och sen  hade jag nog köpt på mig lite syra å provat "tvätta" betongen me...

1 661 Inlägg
27 oktober 2015
Har den sugit så pass länge och stor mängd i betongen så är det nog enklast att bila bort den och gjuta nytt.
Alternativt så kan man testa att försiktigt bränna bort oljan med risken att det försvinner lite betongbitar.

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2015
Måla betongen i en snarlik kulör den har naturligt?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

61 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
Tack för svaren.. men jag tror jag varken kan ställa mig å bila upp golvet eller måla golvet här i ett hyreshus gemensamma garage där jag hur en p-plats. Finns nå andra alternativ??

Å finns det någon som vet hur en sådan olje-sanering går till av en sanerare?? Å vad ett sånt jobb möjligtvis kan kosta att utföra?

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2015
Kolla om din hemförsäkring och/eller bilförsäkring täcker?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 661 Inlägg
27 oktober 2015
Lägg upp en bild på katastrofen så får vi se.

Avstängd
598 Inlägg
27 oktober 2015
Skurrondell med http://butikk.cleaningshop.no/storefront.php?pid=744 och vattensug. Städfirmor kan och vet vad som krävs.

672 Inlägg
27 oktober 2015
har inget bra svar på din fråga men...betonggolv, p-plats, oskyddat utan golvfärg, ytbehandling???

"Väx inte upp! det är en fälla"

1 966 Inlägg
27 oktober 2015
Det du behöver är kallavfettning och rotborste eller frottetrasor samt oljedukar.

1. Lägg på avfettning
2. Låt verka
3. Skrubba
4. Upprepa 1-3 vid behov
5. Lägg oljedukar på fläcken
6. Lägg in resterande oljedukar i din bil och lägg ut vid behov, alt åtgärda läckaget

OBS! Jag lämnar inga garantier på att det funkar, men så här gör vi på jobbet.

Muttley
27 oktober 2015
Du har hemförsäkring?
För just fläcken lär de nog få gjuta om efter de bilat upp betongen.

Men prova de tips du fått hittills.

3 235 Inlägg
27 oktober 2015
Bromsrens löser upp olja väldigt effektivt. Spraya ett par burkar, och lägg oljeabsorberande matta uppå.

61 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
Tack för alla svar! jätteschysst!
Ska kolla upp det där med hemförsäkringen!
Ska även försöka få tag i några produkter imorgon för att få väck oljefläcken.
Men vart kan man köpa dessa produkter som bromsrens, oljeabsorberande matta/dukar?? Mekonomen?

61 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13042/13042-e5e73ef3ee6795d60ed104bb404e89b3.jpg

Här är den "lilla" olyckan.. neutral
Senast redigerat av Trancemaster (27 oktober 2015)

1 966 Inlägg
27 oktober 2015

Är det där intorkat?

Seså, på med avfettning och gnugga med frotté som jag skrev något svar upp.

3 235 Inlägg
27 oktober 2015
Avfettning, oljeabsorberande duk, bromsrens och liknande köper du på bl a biltema.

61 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
Det har stått och droppat i ett par månader nu, så ja.. Det är väl en del som är intorkat och en del inte.. Det jobbiga är ju att man kört lite i kladdet så det blivit oljekladd utanför parkeringsrutan med.. hmm

Okej, får åka förbi Biltema imorgon å handla lite produkter å hoppas på det bästa!
Tack för all hjälp!

Muttley
27 oktober 2015
Glöm inte en matta du ska ha permanent under bilen om du inte tänkte fixa läckaget

1 661 Inlägg
28 oktober 2015
Oljan som ligger på ytan går att få bort men själva fläcken blir knepig att få bort.
Har man en gång fått olja ner i betongplattan är den riktigt svår att få bort om man inte bilar eller bränner bort det.

293 Inlägg
28 oktober 2015
All "lös" olja måste först sugas upp med Absol eller liknande innan någon rengöring kan påbörjas, ett syrabaserat medel som Treble X lär minska fläcken som blir kvar efter detta men den lär också påverka betonggolvets ytskickt.

Sök