2444
Sök

Koppla ljus som blinkar i takt med bas.

Melchert
182 Inlägg
28 oktober 2015
Trådstartare
Tjena!
Kom upp ett intressant ämne vid kaffekoppen på jobbet idag om att en kollega hade sett nå youtube klipp om att nån sate hade kopplat in julgransbelysning till stereon (troligtvis inomhus då) som blinka i takt till musiken.
Har för mig att jag har sett något liknande men med vanliga led slingor i en bil på nå klipp så jag blev sugen på att testa..

Så hur gör man? Kopplar man in det i stereon eller kan man gå igenom ett steg?

PS! Inte säker på om jag ska skriva här eller i billjud men det borde nog vara här.. tongue
Tack på förhand!

"You can pick the game, but you can't change the rules."

2 250 Inlägg
28 oktober 2015
Ja..   för att inte bränna slutsteget, bör man inte ha lägre motstånd i slingan än vad steget är konstruerat för.

Visserligen står det angivet värden i växelströmsmotstånd (impedans). Men det går utmärkt att belasta slutsteg med ren resistiv last, t ex julgransbelysning typ lampor i stället för högtalare..
Men koppla inte in flera kedjan med högtalaren. Inte heller flera kedjor parallellt.

Men nu är inte slutsteg konstruerade för lampor, så risken är stor ar det går galet.

Leta rätt på något gammalt, som du inte är rädd om. Dela signal på lågnivåsidan från det steg som bara är kopplat till högtalare...

Jag har gjort så både med rör-steg och nyare varianter.
Senast redigerat av Meaganeowner (28 oktober 2015)

Sök