Bilen du köpte uppgavs (väl?) vara trimmad till drygt 600 kusar, korrekt? Vilken ägare gjorde/bekostade denna trimning? Finns det kvitton på arbete/delar/whatever? Om trimningen enligt uppgift gjorts/bekostats av ägaren du köpte bilen av är det nog ett liiitet plus för dig. Har han då inga kvitton alls, inte ens på delar, så är det inte positivt för hans del. Lite kvitton på delar måste han ha! Kvarstår vem som kan ha gjort jobbet, och eftersom han uppges vara "mekaniker" är det rätt rimligt att tro att han gjort trimningen själv, om han nu inte har nån form av bevis på att någon annan/verkstad gjort jobbet. Har jobbet gjorts av honom "och några polare" tycker jag att det är att likställa med som om ägaren själv gjort trimningen. Det är även bra om du har info om NÄR trimningen skall ha gjorts, 3 år tidigare eller nån månad innan du köpte den? Har du mejl där han skriver att han gjort trimningen själv så är det bra för dig. Samla på dig så mycket "bevis" du bara kan, bevis som pekar på att säljaren mycket väl var medveten om hur det kunde ligga till egentligen. En annan fråga är om bilen var "snorbillig" trots ett pris på 160' eller om den låg normalt i pris o kunde ha förväntats att hålla längre än 5 mil? Att den var trimmad spelar så klart in, säljaren kommer väl hävda att "rå-trimmade motorer som dessa kan rasa precis när som helst". Visst ligger det lite sanning i det, men 600 kusar ur en 3 liters (?) sexa är inte vad jag kallar rå-trimmat, men visst är effektuttaget markant högre än original. Men med starkare kolvar/stakar o nya lager, och allt korrekt ihopsatt så håller en sådan maskin bra, om man sköter den o inte ligger på varvtalsspärren konstant, även med iskall motor...
Senast redigerat av dawwe (31 oktober 2015)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure