3674
Sök

V8 äter tändstift!!

14 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
Hjälp! Har haft problem med detta sedan dag ett efter trimningen av min 350. Det som händer är att det alltid går ett stift, (sällan mer än ett) byter jag sedan stift så går det snart ett till och det behöver inte vara samma hela tiden. Ska jag ha hårdare, mjukare eller vad kan det vara för fel?

1 661 Inlägg
1 november 2015
Hur har du ställt tändningen och vad använder du för grejer på tändsidan?

14 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
Jag har ställt tändningen massa gånger lite svårt att få den att gå enligt boken med den stora kammen, tändsystemet är ett HEI orginal.

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 november 2015
Precis,koll tändningen. Hur ser ett "gånget" stift ut?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

14 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
Sist jag tog ut ett trasigt stift så var det svart å blött.

4 474 Inlägg
1 november 2015
Bilen går för fett ju... Kör du insprutning eller förgasare?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

14 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
Förgasare. Jo tanken med för fet blandning har slagit mig också men det är bara trasiga stift som är blöta. Och lite märkligt är det ju att bara ett stift går, och om jag skiter i att byta det så håller alla andra stift.

5 750 Inlägg
1 november 2015
Har du provat hårdare/kallare stift?

Har du provat annat märke på stiften? T.ex NGK är väldigt känsliga för nersurning medan Champion oftast överlever åtminstone en nersurning.

4 474 Inlägg
1 november 2015
De stiften som är "döda", har du testat de genom att ansluta till valfri tändkabel o sedan jorda "mot motorn" så du kan se stiftet från förarplatsen, gör sedan ett startförsök. Om stiftet ger gnistor så kan det vara att cylindrarna får alldeles för mycket bränsle (finns indikation på detta ju...), halvkass tändspole (att ett stift ger gnista vid atmosfärstryck är ingen garanti för att det blir gnista i cylindern under helt andra förhållanden...). Kolla även så du har korrekt elektrodgap enligt biltillverkarens rekommendationer... Det kan givetvis även vara stiften som gått men jag tycker det låter konstigt att stiften går hela tiden, låter mer som om felet ligger någon annanstans...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 268 Inlägg
1 november 2015
TS, har för mig att GM rekommenderar Champion, det är iaf vad jag har i båda V8:orna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
1 november 2015
Spolen i HEI fördelarna är ofta lite otillräckliga när det skall upp i effekt då gnistan blir för klen.

14 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
Jag ringer bara en återförsäljare till Hansen Racing sen plockar han ut stift till mig, jag har själv ingen aning om det är hårda,mjuka eller kalla stift hmm de heter iaf ACDelco MR43T
Skulle ju kunna vara lite klen spole för idag när jag testade lite bl.a att ställa in tändningen så hoppade ett dött stift igång igen helt plötsligt.
Ska jag testa köpa större spole eller finns det något annat jag borde testa innan?

23 Inlägg
13 november 2015
jag skulle i första hand faktiskt titta på... tändkablarna.. ja det låter fel men jag har egen erfarenhet av detta.. där kabeln mellan tändspolen och fördelaren är boven i dramat (fan va ja höll på innan jag hittade det) .. kondingen och fördelar locket är vad som kommer härnäst och brytarna byt.. alla stift som ger upp på original motorer är ovanligt till och med mycket ovanligt.. en annan ide som dyker upp i huvet är att vissa högeffekt tändspolar har ett externt motstånd.. långsökt.. men kanske..

14 Inlägg
16 november 2015
Trådstartare
Ok tack för svaret, jag kollade tändkablarna och hittade lite rost i vissa hattar vid fördelaren. Jag börjar med att byta dem och testa. Jag bytte aldrig kablar vid renoveringen så det kan nog vara på tiden ändå!

23 Inlägg
23 november 2015
tändkablar kan va trasiga fast dom ser nya ut.. specielt dom gamla kolkablarna utan metal ledare.. nåväl berätta vad det var för fel när du kommer på det .. kan va kul att höra smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 268 Inlägg
24 november 2015
jannetso skrev:
tändkablar kan va trasiga fast dom ser nya ut.. specielt dom gamla kolkablarna utan metal ledare.. nåväl berätta vad det var för fel när du kommer på det .. kan va kul att höra smile

Ja, dom förbannade kolkablarna är inte roliga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sök