Uppdatering.
Har använt bilen mycket i sommar. Den har funkat väldigt bra.
Men sist jag var ute och åkte så började motorn gå dåligt. Kändes som att någon cylinder sluta funka, eller nåt.
Väl hemma så kom jag på att dra ut en tändkabel i taget för att se om något stift inte fick gnista.
Jag börja med att bränna händerna. Varmt runt grenrören när man kört.
Den första kabeln jag drog i lossade från hattgrejjen som satt kvar på stiftet.....
Bara stänga av motorn och gå in och lägga sig.
Dan efter skruva jag ur alla stift för att se om det var nån skillnad på nåt. Alla såg fina ut utom ett. Det som satt i 7:ans cylinder såg annorlunda ut. Antog då att stift eller kabel till 7:an pajat.
(Jag har ju tidigare nymonterat hela tändsystemet med brytarlöst och ny fördelare mm)
Beställde nya stift och nya kablar till alla cylindrar för att lösa och förebygga och råda bot på problemet.
Bytt alla stift och alla kablar och provkört. Problemet kvarstår. 7:an har ingen gnista. Testa med tändinställningslampan och alla kablar utom 7 får lampan att blinka.
Måste ju vara antingen fördelarlocket eller tändmodulen eller magnetringen som felar??
Nästa steg är att jag ska försöka vrida magnetringen ett halvt varv och starta igen för att se om felet flyttar sig bort från 7:an.
Flyttar felet så är det ju magnetringen. Flyttar sig inte felet så måste det vara fördelarlocket eller tändmodulen eller nåt annat. Håhåjaja.
Passade samtidigt på att beställa filter till luft/olja och bränsle.
Bränslefiltret var ingen billig historia, kosta 1400 på TA. (Jag har tidigare försökt få tag i annat billigare bränslefilter, än det från TA, men inte lyckats få tag i nåt som passar)
Det ser ut som att asken och bränslefiltret kommer från 60-talet. Det kanske det gör, och att det därför är så dyrt?
Återkommer.
Bilder på delarna och skillnaden på tändstiften och motorn och det brytarlösa tändsystemet som har funkat så bra fram till nu.