Meaganeowner skrev:
Njaaaa. Ventilen i oljefilter är väl till för att öppna då filtret blir smäcktätt p g a allt för skitiga olja. En reservåtgärd, då det är bättre med orenad olja än ingen olja alls. En sista åtgärd innan tippen.
Ventilen som reglerar oljetryck sitter i eller strax intill oljepumpen.
Allt sämre oljetryck vid ökande temperatur, beror troligen på att ett eller flera lagerspel är för stort. Absolut inte på slitna kolvringar eller otäta ventilstyrningar/tätningar.
Kommer ihåg en gammal Saab V4. Ett av lagrena till balansaxeln delade på sig och ramlade ned i oljetråget.
Inget knack eller annat märktes. Det var strax efter en helrenovering. Rent materialet.. Lagret var uppbyggt av två metaller, ett mjukare och ett hårdare.
En annan gång handlade det om en B18. Också helrenovering, med byte av samtliga lager. Gick ca 50 mil under inkörning. Så tappade motorn oljetrycket.
Felet var en vevstake som var krökt. Anliggningsytan i storänden, mot veven, blev för liten och snart hade det hamnat upp lagret, till ett ordentligt spel.
Spel där oljan pressades ut när den blev varm....
Till saken hör att korrekt spel mättes upp med Plastigauge, innan montering. Och så blir det ju när en vinn stake inte styrs av kolven i övre änden.
Ny vevstake och lager, så var det fixat.
Lärde mig att alltid kolla så att vevstaken är raka, vid montering.